6. Silver Moonlight
7. Covered By Roses
8. Dog Days
9. Tell Me Why
10. Whole World Is Watching feat. Dave Pirner
3

Lad det være sagt som indledning, at jeg elsker Within Temptation. Det kan sagtens være, at den stil, som WT står for, er tynget af alt for mange krinolinekjoler og alt for meget af den ”beauty and the beast”-stil, der hen ad vejen har udhulet genrens troværdighed. Men det kan ikke fjerne fokus fra, at Within Temptation sammen med Nightwish har stået for det ultimative inden for genren, der vel kan betegnes som gotisk, symfonisk metal.

Desværre synes Within Temptation med det nyeste udspil ’Hydra’ at være trådt et lille skridt tilbage i forhold til fortidens fornemme bedrifter.

Godt nok synger Sharon den Adel fortsat fremragende, og der er da også i fornuftig grad skruet op for den hårde power i et modspil til den atmosfæriske, lavmælte stemning, som Within Temptation også altid har evnet. Men alligevel mangler der noget. Det er således, som om det musikalske output ikke føles naturligt og indfølt, men mere har karakter af et kalkuleret produkt med udgangspunkt i en fornemmelse for, hvad der vil vække genklang og anerkendelse hos lytteren. Det kan være en helt igennem fejlagtig diagnose af hensigten med de sange, der er på Hydra, men det er ikke desto mindre den følelse, der har sneget sig ind hos denne anmelder.

Én sang kan redde meget

Helhedsindtrykket er endvidere også skæmmet af en temmelig fejlslagen produktion samt af en række fejlcastede gæster.
Heldigvis reddes albummet til dels af en enkelt fremragende sang, der måske kan kandidere til en af de bedste fra 2014.

Albummet indledes med ’Let Us Burn’, der sådan set er en fin og traditionel Within Temptation-sang, der sætter albummet i gang med den fornødne power og vokale styrke, der altid har været Within Temptations kendemærke.

Men allerede i sang nummer to, ’Dangerous’, begynder mislydene at gøre deres indtog. Sangen er rent kompositorisk nok en af de bedste på albummet, men det indspillede resultat er klart hæmmet af en masse rigtigt irriterende elektroniske rytmeinput og effekter. Der er gæsteoptræden af ex-Killwitch Engage sanger-Howard Jones, men det synes ikke rigtig klart hvorfor.

Den efterfølgende sang, ’As We Run', er en lidt traditionel Within Temptation-powerballade, men denne gang har man åbenbart ment det nødvendigt at invitere den lidt bedagede amerikanske rapper Xzibit til at ævle løs i sangen. Resultatet er ikke vellykket.

For at tage planken helt ud skal vi guddødme også have en gæst i sang nummer fire i sangen ’Paradise (What about Us)' i form af den tidligere sanger i Nightwish Tarja Turunen. Sjovt nok får det sangen til at lyde som en blanding af netop Nightwish og Abba på en dårlig dag tilsat lidt fake symfoniorkester.

Lad os allerede her kigge på albummets sidste sang med gæst. Det drejer sig om afslutningssangen ”Whole World is Watching”, hvor man åbenbart er kommet til den konklusion, at denne sang ikke kunne stå alene uden at hente Dave Pirner (Soul Asylum) ind til en duet med Sharon. Der er sikkert mange, der vil finde fornøjelse i denne duet. Men de er formentlig mere at finde på DR P6 end blandt Devilutions læsere, så den lader vi ligge.

Imellem alle disse gæsteoptrædener er der så også enkelte reelle Within Temptation-sange. I den forbindelse skal opmærksomheden særligt henledes på ’Tell Me Why’, som indeholder alt det, som Within Temptation står for: tempo, patos, melodi og ynde. Det er klart en af bandets bedste sange længe. Og den alene trækker helt klart bedømmelsen af albummet op.