Tunge øretæver

http://devilution.dk/media/reviews/photos/thumbnail/680x680s/21/72/28/ON-THE-VERGE-OF-NOTHING-front-cover-300dpi-13-1529053886.jpg
15. Juni 2018    

The Sledge har med deres ambitiøse tilgang på debutalbummet skabt en beskidt bastard, der er lige delemusikalsk meditation og dirrende spark i mellemgulvet

Kunstner
Dato
15-06-2018
Genre
Trackliste
1. Tantra (I: War Wig, II: Corridor, III: The Light)
2. Death Drome Doline
3. Curtains
4. Running Down The Mountain
5. 179 Liars
6. Like Shit
7. Yet Untitled
8. Flammehav
Karakter
4

I maj spillede Hjortene deres sidste koncert efter 14 år som band, inden hamskiftet, der resulterede i en ny sanger og fødslen af The Sledge. 

Navneskiftet bekræfter i sig selv, at det er et modnet band, der er klar til at rive sig løs og folde sig ud fra Hjorte-puppen ved at tage musikken et skridt videre.

Teksterne er ikke længere på dansk, og albummet er mixet af Matt Bayles (The Sword, Mastodon) og mastereret af Dave Collins (Soundgarden, Queens of the Stone Age, Black Sabbath). Et ambitiøst valg, der kan høres.

Samtidig er det lykkes at holde indspilningsformen på allerydmygeste niveau. ’On the Verge of Nothing’ er optaget over to dage, som en nærmest 1:1 jamsession, med talrige indslag fra blandt andet Uffe Lorentzen (Baby Woodrose). 

Midt i al ydmygheden lægger de alligevel ud med et åbningsnummer i tre dele, på over seks minutter. Der i øvrigt fungerer eminent.

‘On the Verge of Nothing’ er et appellerende miks af melodiøse riffs, tranceopbyggende passager, drømmende og rå vokal med talrige virkefulde kor-elementer over. Først og fremmest er det tungt og bombastisk. Selvom der er lang vej til Soundgardens hitvenlige sangopbygning og omkvæd, skeler tyngden i guitarriffene ofte i den retning, mens vokalmikset peger mod Graveyards Joakim Nilsson.

Helheden er eksperimenterende, energisk, inderlig og loose. Kernen har overvægt at stonerrock, men når The Sledge skruer tempoet op, skriver de hits. ‘Running Down the Mountain’ er netop et sådant, og her kan alle være med, selv P3 i bedste sendetid. Men der er al mulig grund til at høre albummet i sin helhed.

Tonale referencer til bands som Baby Woodrose, The Sword og elementer af Telstar Sound Drone fyger ind og ud på et debutalbum, der klogeligt er holdt kort og alligevel kommer rundt i en demonstration af, hvad The Sledge kan og vil, uden at være dækket ind under en masse kedsommeligt fyldstof. 

Epilogen, ‘Flammehav’, er dog en lidt sjov størrelse i den sammenhæng. Hvor resten af numrene er temmelig koncise i deres opbygning og melodiøsitet, er ‘Flammehav’ snarere mediterende filmmusisk ørkenrock, der holder sig fint til konceptet om det eksperimenterende, men bliver en noget langsommelig afslutning på et par ellers seje øretæver. 

Set i et eksperimenterende perspektiv kan det utvivlsomt fungere fint som et live-interlude, men albumversionen stikker noget ud.

Ikke desto mindre er ‘On the Verge of Nothing’ et debutalbum, der emmer af evner, sjæl og musikalitet. Der gives her en varm anbefaling herfra om at få skyllet den nødvendige mængde tømmermandskaffe ned i en fart og være på pletten, når The Sledge åbner Pandæmonium lørdag kl. 12.15. I mellemtiden kan du bestille lp'en lige her.


Læserkommentarer

Der er endnu ikke nogen kommentarer fra brugerne her