Velkommen tilbage til det unikke
Velkommen tilbage til det unikke
Velkommen tilbage til det unikke
Velkommen tilbage til det unikke
Velkommen tilbage til det unikke
Velkommen tilbage til det unikke

På ’Target Earth’ vender et fornyet Voivod tilbage til deres særegne kombination af prog og thrash, som de havde suveræn succes med i slut-80’erne. Det resulterer i et fantastisk album, der er til at forstå.

Target Earth
21-01-2013
Target Earth
Kluskap O'Kom
Empathy for the Enemy
Mechanical Mind
Warchaic
Resistance
Kaleidos
Corps Étranger
Artefact
Defiance
4

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det canadiske firkløver Voivod de sidste par år har været et af de flittigst spillede bands på hjemmestereoen hos denne skribent. Det bagkatalog, man blev præsenteret for, da man for et par år siden for alvor fik øjnene op for bandet, virker stadigvæk nyt og overraskende. Én ting er det fysiske omfang af bagkataloget, der for et par år siden inkluderede tolv studiealbum udgivet på 25 år, mens en anden faktor er omfanget af musikalitet, som de tolv album består af.

Er man til thrash – Voivod har leveret; Er man til prog – Voivod har leveret; Er man til heavy metal a la Pantera – Voivdo har leveret; Er man til rytmisk punk med et skvæt Ramones – Voivod har leveret. Kort sagt, er man til metal – Voivod leverer!

Et nyt kapitel

Nu smider de ’Target Earth’ på gaden, som er blevet til på andre omstændigheder end de seneste plader. I 2005 døde bandets fantastisk skelsættende og dybt originale guitarist, Denis D’Amour aka Piggy, af kræft, og ’Target Earth’ er deres første udgivelse uden materiale, der på den ene eller anden måde er skrevet af Piggy. Samtidig præsenterer pladen et tilbagevendende line-up, idet den originale bassist, Jean-Yves Thériault, også kaldet Blacky, er tilbage for første gang siden ’Angel Rat’ (1991).

Det er derfor på sin plads, at pladens åbnings- og titelnummer kickstarter med en dyb røst fra Blackys bas, inden den nye vidunderbarnsguitarist og tidligere Voivod-fanboy Daniel ”Chewy” Morgrain dukker op i lydbilledet med en signatur, der mere end noget som helst andet kigger Piggys gamle nodehæfter i sømmene.

Melodi med punch

På ’Target Earth’ vender Voivod tilbage til deres mest karismatiske stil fra slutningen af 80’erne. Fra denne periode står ’Killing Technology’ (1987), ’Dimension Hatröss’ (1988) og ’Nothingface’ (1989) stadigvæk som tre unikke, undervurderede størrelser, som det er forfriskende svært at kategorisere, men som kan bedst karakteriseres som en nysgerrig blanding af thrash og prog. Hvor det let tager et tocifret antal gennemlytninger at komme ind under huden på en af de tre plader, står det dog lidt lettere til med ’Target Earth’, som den sætter gehøret for punch og den medrivende melodi højere end prog-metallen.

En frisk udgivelse

Det går meget hurtigt meget tydeligt op for én, at Voivod ikke er et aldrende band, der søger tilbage til ungdommens storhedstid i et håb om at retro-aktualisere sig selv på ny. No way, dertil er ’Target Earth’ alt for stærkt et udspil. Pladen går muligvis tilbage til en lyd og en stil, som bandet fandt frem til for mere end 20 år siden, men sandheden er, at denne musikalske side af Voivod stadigvæk sætter en standard, der er fuld af fremtidsudsigter for metalmusikken. Retrovibrationer kan sejle deres egen sø, og ’Target Earth’ ender formentlig som en af de mest friske metaludgivelser i 2013.

Et oprigtigt metalhjerte

Med ’Target Earth’ er Voivod vendt stilsikkert tilbage med en frembrusende plade, der er båret af et oprigtigt metalhjerte. Det er et album, der hylder bandets egen storhedstid med Piggy, uden at det bliver nostalgisk for nostalgiens skyld alene. Det er en plade, der ser sig selv i kortene, og som stadigvæk er fuld af original rigdom. Og så er det et suverænt sted for nye lyttere at begynde deres Voivod-eventyr, hvorfor opfordringen aldrig har været større: Må alle metalinteresserede tjekke pladen her ud. Den er alting værd.

NB: Der går vist nok rygter om, at Voivod vil kigge forbi Copenhell i år. Hvis rygterne taler sandt, så har vi uden tvivl et af festivalens skjulte hovednavne i vente. Voivod på Copenhell, åh, så lad det dog ske!