9. Rises from Black
10. Sinner’s Scorn
11. Evil Mastermind
12. Prophecies of the Plague
13. The Dead Are Rising Up
3

Krisiun er den værst bevarede hemmelighed, som Brasilien har. Det er deres afgjort bedste eksportnavn inden for dødsmetal og kun tid og MTV gør, at Sepultura i dag er mere kendte end Krisiun. Desværre for sidstnævnte nåede de ikke med på den bølge af dødsmetal, der sendte bands fra Florida og Göteborg op i ekstremmetallens superliga, men det gjorde Sepultura, der nåede at udsende deres bedste plader i den periode.

For det er først i år, at Krisiun fylder 20 år. Det fejrer bandet ved at udsende 'Arise From Blackness', der er en opsamling af to sjældne optagelser. Det handler helt specifikt om ep'en 'Unmerciful Order' og demoen 'Curse Of The Evil One', der blev udsendt i henholdsvis 1993 og 1992. Årstallene vidner om, at de netop var lidt for sent ude, idet deres debutplade først udkom i 1995 ('Black Force Domain', hedder den) og på det tidspunkt havde dødsmetallen toppet internationalt set og haft sin sejrsgang på MTV. Fokus fra medier var nu i stedet på grunge fra Seattle og nogle vanvittige nordmænd, der gjorde det endnu mere ekstremt end dødsmetal nogensinde ville kunne gøre det.

Derfor fik Krisiun aldrig rigtig deres gennembrud. For rent teknisk og sangskrivningsmæssigt halter de bestemt ikke efter de mere kendte navne som Morbid Angel, Obituary, Deicide m.fl. Faktisk er det ret spøjst at høre disse sange, for specifikt åbneren 'They Call Me Death' minder utrolig meget om tidlig Deicide. Det samme kan siges om 'Agonize The Ending'.

At høre disse tidlige optagelser af Krisiun giver et godt billede af, at grundlaget for den brasilianske dødsmetal var af samme støbning som den fra Florida og Göteborg. Masser af meget hurtige guitarer, der lyder som et savværk, endnu hurtigere trommer og det dybe brøl i front.

De tre brødre Alex, Max og Moses holder stadig sammen her 20 år efter de første gang udgav noget under navnet Krisiun. Her på 'Arise From Blackness' får vi nogle af de mest populære sange, og kvaliteten er faktisk så god, at man ikke er generet af, at det er demomateriale. Helt forfriskende at høre god, gammeldags dødsmetal igen.

De fans af dødsmetalgenren der hører Krisiun vil nyde denne udgivelse. Den indeholder, som sagt, bl.a. 'Unmerciful Order', der efter sigende skulle være meget vanskelig at få fat i. Det betyder, at pladen gør det muligt for alle at nyde de sange og optagelser, der var med til at skabe Krisiuns navn i undergrunden tilbage i starten af halvfemserne. Nyd et velspillet tilbageblik. For alle andre er udgivelsen ikke videre interessant.