Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Vildfarne disciple

Populær
Updated
Vildfarne disciple
Vildfarne disciple
Vildfarne disciple

Stryper lægger fremragende ud, hvorefter de spænder effektivt ben for sig selv på nyeste studiealbum 'Fallen'.

Kunstner
Titel
Fallen
Dato
16-10-2015
Trackliste
1. Yahweh
2. Fallen
3. Pride
4. Big Screen Lies
5. Heaven
6. Love You Like I Do
7. All Over Again
8. After Forever
9. Till I Get What I Need
10. Let There Be Light
11. The Calling
12. King Of Kings
Forfatter
Karakter
2

Som en forbandelse hænger det kristne image over amerikanske Stryper, som ofte bliver latterliggjort på grund af deres tro og deres kasten med bibler og deres problemer med vækkelsesprædikanter, der ellers netop burde have støttet dem i kampen for at udbrede Jesus med musikken. Hvis det så bare handlede om de utroligt stramme gule og sorte spandexdragter, der var en del af bandets uniform i de glade firsere, kunne man måske forstå det – men musikken alene tales der sjældent om.

’Fallen’, deres 11. studiealbum, åbner med pomp og pragt og et fremragende bombastisk nummer i form af ’Yahweh’, hvor netop kristendommens højtidelighed skinner igennem, og musik og tekst går op i den højere enhed, man skal ramme med så alvorligt et tema. Det er storladent, det er sakralt og gammeltestamentligt brutalt og så alligevel guddommeligt melodisk.

I samme retning lægger opfølgerne ’Fallen’ og ’Pride’ sig. Rigeligt med mandskor, bibelsk tema og vrisne heavy metalriff. Men derefter mister Stryper fuldstændig pusten og blikket på den ledestjerne, der fører dem så sikkert gennem pladens indledning. ’Big Screen Lies’ er tam og tom ølrock uden pondus og vilje – og desværre meget sigende for det resterende album.

Stryper forfalder til ufarlig og ikke mindst ligegyldig glamificeret hardrock, trætte og ynkelige ballader, og de virker nærmest ideforladte. Kvartetten, der i øvrigt stadig består af originalbesætningen, fejler fuldstændigt, når det store kristne tema ikke føres igennem i musikken, hvor de første tre numre ellers viser, at disciplene faktisk har noget at byde på, når de står ved deres tro.