Vertigo
Still
Applause Of A Distant Crowd
Whaler
Green Screen Mother
4

Hverdagen er fuld af iagttagelser. Fra de pudsige, simple til de, der forankres og huskes for senere at blive taleemne, eller i Volas tilfælde tekster. Det dansk/svenske bands opfølger til den kritikerroste debut ’Inmazes’ fra 2015, er tekstuelt bygget op omkring forsanger og guitarist Asger Myginds observationer i dagligdagen. Fra titelnummeret, der er en forankret i en nysgerrighed overfor dagligdagens undlivelse gennem sociale medier, til førstesingle ’Smartfriend’, der bygger på forestillingen om en dystopisk fremtid, hvor menneskets søgen efter at være på forkant med teknologien, langsomt har forandret menneskeheden mod en augmenteret virkelighed.

En simpel tilgang til sangskrivning, der reflekterer en af de primære forskelle mellem debuten og kvartettens andet album. Gennemsnitslængden per nummer er kortere. Der er skåret ind til benet, uden at det nødvendigvis er på bekostning af de progressive elementer, der præger bandets kompositioner. En anden stor forskel er tonen og lyden. ’Applause of a Distant Crowd’ er generelt mere positiv og imødekommende af udtryk end den lettere knudrede labyrint af tankespind og mørke der prægede ’Inmazes’.

Til trods for udviklingen er essensen af Volas lyd og komposition fastholdt. Det musikalske univers er bygget op omkring variation og evnen til at komponere skævt, men samtidigt imødekommende og ørehængende. Til tider endda poppet, men uden at give slip på den grundlæggende alsidighed, der oftest kan høres via det uventede brud med normalen. At kvartetten formår at komponere forholdsvist simple numre, der samtidig fremstår som den diametralt modsatte, er et af Volas helt store forcer. Af selvsamme årsag er ’Applause of a Distant Crowd’ en plade der vokser ved flere gennemlytninger.

Udviklingen er altså tydelig. Det til trods for at det ikke er mere end 3 år siden ’Inmazes’ udkom. Svenske Adam Janzi har overtaget pladsen bag trommerne og har stor succes med at give kant til numrene. Om det så form af melodisk jazzet tilgang, som på den fløjlsbløde og flyvske ’Ruby Pool’, eller bastant og intenst som på pladens tungeste og muligvis bedste nummer, ’Whaler’. Musikalsk er modpolerne vokset. Pladen er på en gang tungere og mere poppet end debuten. Sangskrivningen mere rocket end decideret metal. Mere Steven Wilson og Porcupine Tree end Meshuggah og Devin Townsend, der overordnet er naturlige bands/kunstnere drage parallel til. Det klæder pladen og giver bandet mulighed for at spille på flere musikalske tangenter.

Det er en musikalsk oplevelse at lytte til ’Applause of a Distant Crowd’. En plade fyldt af kontraster, der oftest flettes sammen til en nærmest unik oplevelse hvad angår danske udgivelser. Fra den storladne, ørefængende og særdeles poppede ’Ghosts’ til den bastante djentede og nærmest modbydelige ’Smartfriend’. Fra den dragende og drømmende ’Vertigo’, hvor følelserne er i frit fald, til den bragende ’Still’ hvor specielt vokalføringen på omkvædet sender tankerne mod netop Wilson. Der er højt til loftet og det er en fornøjelse at bevidne hvor nemt Vola undgår de fleste faldgrupper. Ikke mindst faren for genremæssig fastlåsning.

Det er tæt på befriende at opleve et dansk/svensk band komponere og skrive så kompetent og flot. Simpelt men samtidigt komplekst, uden at give slip på originalitet. Måden de forskellige genrer kombineres og flettes sammen overgår alle andre danske bands, der flirter med de djentede elementer. Sandsynligvis fordi djenten ikke er et grundlæggende element, men kun et af mange spændende delelementer i Volas voksende, musikalske univers. ’Applause of a Distant Crowd’ er en plade for den generelle fan af rock og metal, med særdeles bred appel. Meget mere end en iagttagelse i hverdagen og med stor sandsynlighed en udgivelse, der vil blive taleemne langt ud over de danske grænser.