6. Crimson Day
7. Heretic
8. Coming Home
9. Planets
10. Acid Rain
4

På en sær måde minder Avenged Sevenfold en anelse om Volbeat. Startet i det små, vokset sig store for hver plade, og nu er de efterhånden så store, at det kun er de store scener og verdensherredømmet, der er tilbage at aspirere efter. Enhver, der har hørt de to bands, vil vide, at lyden er meget forskellig, men publikummet er det samme. Det er mainstreamfolket, der har heavy metal og hård rock som noget af det tungeste, de lytter til, samt de fans af den tunge genre, der godt kan lide noget, der ikke nødvendigvis rimer på Satan og pandamaling i ny og næ. Kort sagt: alt og alle.

Det, der er Avenged Sevenfolds klare force, er deres evne til at blande genrer og lave et vellydende produkt. Titelnummeret er deres bud på en 'Thunderstruck' anno 2013. På 'This Means War' lader de så guitarerne få frit løb i flotte soli og et tungt hook i verset, der sender tankerne hen mod 'Sad But True'. Også her har Avenged Sevenfold noget til fælles med vores Volbeat. De har nemlig begge været opvarmningsband for Metallica. Avenged Sevenfold var med Metallica i 2006, hvor Volbeats møde med Lars Ulrich og co. jo startede på en græsplæne udenfor Aarhus i 2007. Resten er historie.

Historie er også, hvad Avenged Sevenfold har. Med fem plader bag sig, hvor de som meget unge startede ud med en art amerikansk metalcore, som denne anmelder helst vil forbigå i tavshed, har de senere hen udviklet en mere melodisk facet med fokus på den traditionelle hårde rock og let heavy metal. Sjovt nok en rejse, der minder lidt om Volbeats, der også har slebet de vildeste kanter af og bevæget sig hen mod noget mere radiovenligt.

Her må man sige, at Avenged Sevenfold er ved at være i mål med 'Hail To The King'. Pladen er stadig fyldt med guitarer, men der er også plads til at krydre det med strygere, voice-over og andre grandiose tricks, hvilket er i fuldt flor på sangen 'Requiem', ligesom der er den afdæmpede 'Crimson Day', der nok skal få lightere eller smartphones op til diverse koncerter. De forstår at skrive sange, der fungerer på radiostationerne og de store festivalscener.

I USA er Avenged Sevenfold allerede meget store. Det er Volbeat også i Europa og til dels i USA. De kommer fra hver sin side af andedammen. Hvem får verdensherredømmet? Så længe der går ronkedorer som Metallica og Iron Maiden rundt, varer det nok lidt endnu, førend de får alvor får lov at tage over, men der er ingen tvivl om, at det er hensigten med 'Hail To The King'. For hvis man savner flere grunde til at købe pladen, så kan Iron Maiden-fans sagtens kime ind i koret af Avenged Sevenfold-fans med sangen 'Coming Home', der med sin pumpende rytme og vibratoprægede vokal minder en del om Maiden og Dickinson.

Avenged Sevenfold har heldigvis aldrig lagt skjul på, at de netop er inspireret af netop Metallica, Iron Maiden, Led Zeppelin, Pantera m.fl., hvorfor det ikke er nogen overraskelse, at deres musik her og der minder lidt om de gamle kæmper. Kæmpestor er den afsluttende 'Acid Rain' også, er en episk rockballade, som kun Scorpions m.fl. kan lave dem. Nu melder Avenged Sevenfold sig også ind i den kamp, hvilket utvivlsomt vil sende dem og deres 'Hail To The King'-skive langt op ad hitlisterne. De har været der før med deres seneste udgivelser. Denne ryger også langt op. Hvor langt er svært at bedømme, men med pladeselskabet Warner i ryggen burde der være styr på promotion.

Teknisk er det en flot plade, hvor der er gjort et godt stykke arbejde med produktionen. Producer er Mike Elizondo, som Avenged Sevenfold har brugt siden 'Nightmare'-pladen fra 2010. Elizondo er også manden, der var bag knapperne på Mastodons seneste, 'The Hunter', ligesom han laver alt mulig andet med bl.a. 50 Cent og Eminem. Den store rocklyd er præcis, hvad der er fundet frem her på 'Hail To The King', og det lyder faktisk rigtig godt. Introen er en fjern kirkeklokke, der kimer, mens ilden knitrer, og så hedder åbningssangen ellers 'Shepherd Of Fire'. Spændende at se, hvor gode Avenged Sevenfold er til at styre ilden, når først der kommer luft under den nu, hvor pladen bliver udgivet.

Stort bliver det i hvert fald.

Her er den officielle musikvideo til titelnummeret 'Hail To The King':