20. Patriotic Shock
21. Bill of Fights
22. Consensual Harassment
23. Just Say Go
24. Four More Years
4

Iron Reagan er startet som et sideprojekt bestående af medlemmer af hovedsageligt Municipal Waste og Darkest Hour og har eksisteret siden 2012. De stammer fra Richmond, Virginia i USA og spiller et crossover mellem thrash og hardcore punk.

'The Tyranny of Will' er bandets andet fuldlængdealbum og bærer præg af, at bandet hviler lidt mere i konstellationen end på tidligere udgivelser. Generelt er udtrykket stadig en hel del mere hardcore punket - omend stadig overvejende thrash - end Municipal Waste og tydeligt inspireret af start-80’ernes hardcore- og thrash-scene med bands som Black Flag, Minor Threat og D.R.I. i front, men det er stadig tungt; der er masser af gain på distortionpedalen og dybde i stortrommen i forhold til den typiske hardcore punk-produktion.

Tony Foresta leverer, udover et par gæsteoptrædener, vokalarbejdet. Og det er stort set samme vrede, gøende råb, som han leverer i Municipal Waste, men det gør sig lige så godt til Iron Reagan, og det overvejende politiske tekstunivers passer ham godt. Også den hyppige brug af “bølleråb” går igen. I det store hele er de eneste rigtige forskelle på opskriften i de to bands da også kun tekstuniverset, og at Municipal Waste vægter thrash højest i crossover-mixet, mens Iron Reagan vægter hardcore punk højest. Så kan man selvfølgelig vælge at stille spørgsmålstegn ved, om det nu også var nødvendigt med endnu et band fra de gutter, når de nu lyder så ens. Men det, Iron Reagan gør, er tydeligvis et lidt mere velovervejet, personligt og måske endda idealistisk output - tekstmæssigt - for de aldrende drengerøve, end Municipal Wastes splatter-, mutant- og druk-lyrik. Derudover er Iron Reagan lige præcis så snottet, dystopisk og teenage-vredt, som punk skal være. Og jo, selvfølgelig er der en smule splat; Foresta kan jo ikke dy sig.

'The Tyranny of Will' starter rigtig stærkt, aggressivt og tempofyldt, men taber pusten og tempoet lidt, halvvejs igennem de 24 korte sange. Dog er den yderst lyttevenlig, med gode skift mellem uptempo punk-riffs, korte, hurtige 80’er-thrash-inspirerede soli og hardcore breakdowns. Og med sangtitler som 'Glocking Out' og 'In Greed We Trust', der sarkastisk og humoristisk refererer til det samfund bandet lægger afstand til, er det let at sluge galden og forlige sig med deres sag.

Iron Reagan har tydeligvis et godt og indgående kendskab til de genrer, de bevæger sig imellem; der er forståelse for retorik, emner, musikkens energi, breaks og breakdowns. Det hele virker autentisk og naturligt, men mangler efter min mening lidt af den charme og vildskab, som 80’ernes crossover- og punkbands havde.

Kan du lide Municipal Waste eller crossover generelt, er Iron Reagan helt klart et lyt værd, men uden helt at kunne leve op til fordums storhedstid i genren.