Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Backstreet's core, alright!

Populær
Updated
Backstreet's core, alright!

Den amerikanske kvartet overrasker med deres 5. udgivelse. ’Halfway Human’ er banders overgang fra deathcore til mindre teknisk-kompleks metalcore. En mere melodisk plade, hvor der også er blevet plads til ren vokal.

Titel
Halfway Human
Trackliste
Shape-Shifter
Death Of The Rockstar
Beautiful Agony
Incomplete Harmony
Bittersweet
Objective reality
Absolution
Ivory Tower
Sky Splitter
Ataxia IV
Treadstone
Karakter
4

Within the Ruins er ikke kendt for udvikling. Det amerikanske deathcore-band er til gengæld kendt for Joe Cocchis tunge, bastante og prog-inspirerede riffs. Kvartetten er også kendt for et hav af udskiftninger. Blandt andet pladsen som bassist. En plads, der på amerikanernes 5. plade er blevet overtaget af Paolo Galang. Denne udskiftning er nævneværdig, da Galang ikke kun bidrager på bassen, men også med ren vokal. Meget mere ren vokal end den sølle smule, bandet tidligere har benyttet. En overraskende udvikling, der puster nyt liv i deathcorens forfald.

Den rene vokal er sandsynligvis et element, der vil skille fans af bandet. Enten er man fan af udviklingen, eller også vil man have mere af det velkendte. Men det velkendte fra Within the Ruins har ikke været specielt godt i lang tid. ’Phenomena’ (2014) var en smule generisk, og ’Elite’ (2013) havde en decideret mangel på gode kompositioner. ’Halfway Human’ er ikke generisk og mangler ikke gode kompositioner. Cocchi leverer denne gang tværtimod de bedste riff og stærkeste kompositioner i mange år. Sammen med bandets solide rygrad, trommeslager Kevin McGuill, har han skrevet 11 numre, der generelt holder et højt niveau.

Den rene vokal og gode sangskrivning gør sig gældende fra første nummer. De tunge solide riffs driver ’Shape-Shifter’ frem, mens Galangs rene vokal indtager pladsen som support og melodisk stødpude til McGuills tordnen på trommerne. En eminent og voldsom start. ’Death of the Rockstar’ er, trods den kiksede Kid Rock-titel, et solidt nummer, mens førstesinglen ’Beautiful Agony’ for alvor fremviser kvartettens kompetencer.

Størstedelen af albummet benyttes Galangs rene vokal som baggrundsupport og pendant til Tim Goergens brutale vokalføring. Det giver en melodisk kant. Til tider endda poppet. Man får lidt boyband-vibe, når Galang med hvinende guitarer i baggrunden snor sig igennem dybsindig lyrik som "This is true power/ This is true ecstasy" (’Beautiful Agony’) eller "The air that you breath is all that you need" (’Absolution’). Men hvis man køber præmissen om ren vokal, opdager man hurtigt, hvor stor styrke og diversitet Galang bidrager med.

Within the Ruins lyder som et genfødt band, der langt om længe har fundet balance i musikken. Om end Cocchis nørderier på guitaren er mindre markante end tidligere, står de brutale elementer stærkere som afveksling til det melodiske. Anden-singlen ’Objective Reality’ er et fantastisk, velskrevet nummer, der på fornem vis fremviser denne balance.

Selvom det gør lidt ondt i ørerne, når Goergen insisterer på at råbe Guitarrrr! lige før en guitarsolo, holder ’Halfway Human’ et højt niveau. Til trods for enkelte andre knap så interessante elementer, er det en intens plade, der indeholder hæsblæsende tempo, solide breaks og masser af storladne riffs. Ikke mindst på den fjerde installation i Ataxia-serien. En serie af numre, der har været fast indslag på Within the Ruins' udgivelser, siden introduktion på ’Invade’ (2010).

’Halfway Human’ er en flot overgang væk fra Deathcore. Der er stadig masser af levn fra genren, men Within the Ruins har med solid sangskrivning og vellykket tilføjelse af ren vokal skudt bandet ind blandt de bedste nuværende metalcore-bands. Selv hvis man fortrækker Within the Human som deathcore-band, bør man kunne finde glæde i ’Halfway Human’. Om ikke andet fordi Cocchi har skrevet og udgivet nogle af de bedste riff fra den kant i mange år. Amerikanernes 5. album er absolut anbefalelsesværdigt.