Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Zeppelin-o-mani! - del 2

Updated
Zeppelin-o-mani! - del 2
Her følger Del 2: 1972 – 1980 af HeavyJams korte indtroduktion til Led Zeppelins omfavnende musik. Det var ikke kun på grund albummets officielle titel, at Led Zeppelins ”Houses of the Holy” fra 1973 markerede en ændring fra bandets skelsættende fire første plader, ”I” til ”IV”-udspillene. ”The Song Remains the Same”-åbneren kan ses som en bevidst ironisk kommentar til stilskiftet. ”Houses of the Holy” mikser et særdeles vellykket væld af inspirationskilder: ”The Crunge” skelner tydeligvis til funken og specielt James Brown, ”D’yer Mak’er” ("jah-may-kah”… man!) er en fantastisk svingende, jamaicansk-inspireret reggaesag med en snert af 50’er stemning, og pladens bedste sang, ”No Quarter”, er et mystisk væv af hypnotiserende og udsyrede mellotron-flader leveret med John Paul Jones’ sædvanligvis innovative, personlige stil. For slet ikke at tale om de fantastiske, charmerende, rytmiske doo-wop-vokaler, der runder ”The Ocean” og dermed hele pladen af. De første plader signifikante blues-riff blev nedtonet til fordel for en større brug af eksperimenterende synthesizers og en udfordrende genretvetydighed. Ikke at det dog på nogen måde stillede Jimmy Pages guitar i baggrunden. Page producerede selv samtlige Zeppelin-udspil, og i tråd med pladens musikalske stilskifte, skete der også en iøjefaldende produktionsændring med udgivelsen af ”House of the Holy”. Guitaren var stadig lige så markant som før, men den var hyppigere afdæmpet, og produktionen kælede for den på en anden måde. [img]http://heavyjam.dk/img/2762.jpg[/img]Gigantkoncerter og musik fra rockens himmelrige Led Zeppelin spillede i denne periode rekordstore koncerter, som blandt andet inkluderede tre udsolgt aftener i New Yorks Madison Square Garden den 27. 28. og 29. juni 1973, der blev optaget og senere udgivet som koncertfilm under titlen, ”The Song Remains The Same”. Den films soundtrack følger også med den fabelagtige boks, der netop er udkommet. Deres sjette album, dobbeltudgivelsen ”Physical Graffiti” fra 1975, var den første til at blive udgivet på deres eget nystartede pladeselskab, Swan Song. Den blev en kæmpe succes såvel hos både kritikere og publikum, og det var ved dens udgivelse, at Stone Magazine udnævnte dem til ”World’s Best Rock Band” – en troneposition, som de mente kun Rolling Stones og The Who var dygtige nok til at kunne tage fra dem. Hele pladen er et bestående musikalsk pragteksempel på, hvordan klokkerne i rockens himmelrige bør ringe, men specielt stærkt står den episke bluesrocker, ”In My Time of Dying”, samt den ekstremt smukke ”In The Light”, som er et af bandets fineste øjeblikke overhovedet. ”Physical Graffiti” har i dag solgt 16-gange platin i USA alene, og dens popularitet tilbage i ’75 fik bandets fem tidligere udspil til alle at ryge ind på Billboard 200 igen. Det var så bandets sjette uundværlige milepæl! [img]http://heavyjam.dk/img/2763.jpg[/img]Privat nedtur med den kunstneriske integritet i behold En bilulykke i ’75 fik indlagt Robert Plant på hospitalet i længere tid, hvorfor Led Zeppelin blev nødt til at aflyse en planlagt verdensturné. Samtidig blev Jimmy Page på dette tidspunkt afhængig af heroin. Trods modstand på privatfronten, førte den kun bandet ud på et mindre kunstnerisk sidespor. De to sidste studiealbums, ”Presence” og ”In Through the Out Door”, henholdsvis fra 1976 og 1979, blev muligvis ikke modtaget med helt så åbne arme fra pressen ved deres udgivelse, som de seks tidligere studiealbums var blevet det, og selv om de solgte godt, var de heller ikke nær så store tumultsællerter. Det gør dem dog ikke mindre vedkommende. De er muligvis ikke perlesnore af rockskatte, men ”Presence” er eksemplarisk i dens tilgang til guitarbaseret jam, og ”In Through the Out Door” imponerer med sit progressive inkorporerede keyboard. ”South Bound Saurez” og ”All My Love” fra ”In Through the Out Door” var de to første Led Zeppelin-sange, hvor Jimmy Page ikke var medkrediteret, hvilket skyldtes hans stigende heroinmisbrug. Samtidig er John Bonham ikke krediteret nogle af numrene overhovedet – han var blevet fuldtidsalkoholiker, og dukkede kun op i studiet for at indspille pladens relativt uudfordrende rytmer, inden han hurtigt forsvandt væk i flasken igen. Ikke desto mindre skulle pladen blive rockhistoriens første til at gå direkte ind på en 1. plads i USA på Billboard 200, og bagkatalogets samtlige syv udspil fulgte igen med i den første uge. [img]http://heavyjam.dk/img/2761.jpg[/img]En rockepoke ender Den 25. september 1980 fik John Bonham et ”morgenmåltid”, der bestod af fire dobbelte vodkashots. Han var 32 år gammel, han var alkoholiker, og lidt over midnat den aften blev han kvalt i sit eget bræk. Det blev enden på Led Zeppelin. I en pressemeddelelse skrev de: “We wish it to be known that the loss of our dear friend and the deep respect we have for his family, together with the sense of undivided harmony felt by ourselves and our manager, have led us to decide that we could not continue as we were. – Led Zeppelin”. Som I var, Zeppelin, der var I fandeme også helt deroppe, hvor det er så få bands, der kommer. I revolutionerede hele skidtet, og I efterlader jer en evigt vedkommende skat, som vi alle nyder igen og igen og igen. Fra alle os til alle jer: Jimmy, Robert og to gange John – tak skal I fandeme ha! Og fra HeavyJam til jer, kære læsere: Kan I så få tegnebogen op få købt denne boks. I får ti udgivelser, og jeg lover jer, den varer resten af livet. Boksen, pladerne bliver præsenteret i, er solid og ser fantastisk ud i enhver musiksamling. Den er helt sort og har de kendte symboler printet på siden – et for hvert medlem af gruppen, som udgjorde en del af coveret af ”IV”. Skiverne er tro kopier af de originale japanske vinyl-udgivelser, hvilket betyder, at hver enkelt cd er pyntet med et farverigt bånd med en masse japansk kruseduller på. Det er ekstremt nørdet, men giver samtidig udgivelsen en forfriskende charme i disse forbandede digitale tider. Cd’erne er pakket ind i inner sleeves - som en rigtig vinyl - nogle er gatefolds, mens andre ikke er. Der er generelt kælet for alle detaljerne i dette smukke must-have bokssæt.

Kunstner
Titel
Definitive Collection
Genre
Karakter
666