Copenhell 2015: Forandring forpligter Populær

http://devilution.dk/media/reviews/photos/thumbnail/680x680s/85/15/c4/07b-B2A6610-copy-66-1435056798.jpg
23. Juni 2015    

Copenhell er blevet vores nationalarena for heavy metal. Fra de små oplevelser til de store ikoner. De sidste var ikke på programmet i år. Desværre. Det kunne både ses og mærkes til koncerter med alt for få mennesker fredag og lørdag foran hovedscenen.

Kunstner
Koncertarrangør
Fotograf
Peter Troest
Karakter
3

Copenhell forandrede sig efter 2013. Fra at være en to-dages festival gik festivalen til at være en fuldblods tre-dages begivenhed med legenderne Iron Maiden og Twisted Sister øverst på plakaten, der trak 12.000 tilskuere.

Efter kun fem år fik de ansvarlige banket en succesfuld metalfestival op i et land, hvor den brede befolkning ikke har samme kærlighed til de tunge toner, som vi kender fra vores nabolande.

Imponerede arbejde af arrangørerne på Live Nations danske kontor.

Copenhell er ikke længere et eksotisk fænomen, der i medierne må forklares og forsvares af eksperter. Den er blevet en institution i det danske kulturlandskab, der blot formidles på lige fod med alle de andre festivaler i landet.

Begivenheden er blevet en festival for alle. Ikke mindst de såkaldte metalturister. Den gruppe, der ikke kender til Marduk eller Morgoth, men kommer på festivalen for oplevelsens skyld og ikke mindst de hovednavne, der skal sælge billetterne.

Årets manglende hovednavne var sigende for den fattige tilslutning foran hovedscenen flere gange. De manglende navne, der med al sandsynlighed har fået festivalen til at indføre endagsbilletter for at få penge i kassen, og, hvem ved, måske også er årsagen til, at barpriserne nu har nået anstændighedens smertegrænse på 50 kroner for en fadøl.

Umulig kamp mod udenlandske giganter

Programmet har været diskuteret og analyseret frem og tilbage med intens interesse på de sociale medier igennem de sidste mange måneder.

"Hvor er hovednavnene?", lød det tilbagevendende spørgsmål.

De var henholdsvis på Graspop i Belgien og i Frankrig på Hellfest. Det var her, man kunne opleve Judas Priest, Kiss, Scorpions, Slash, Mötorhead og Alice Cooper. Navne, hvor et par stykker ikke er urealistiske på Copenhell, men som den danske festival ikke har en jordisk chance vor at vinde i en konkurrence med de to udenlandske giganter.

Vi talte tidligere i år med chefbooker Jeppe Nissen, som forklarede, at festivalen i år var rykket for ikke at kollidere med NorthSide, der med sin størrelse og sit kommercielle program har førsteprioritet hos landets musikredaktører på de store medier. En forståelig beslutning. Indtil Graspop også valgte at rykke deres festival frem og dermed lægge den oven i Copenhell og Hellfest.

Sort uheld. Nok har Copenhell fået en massiv dækning af festivalen i Politiken, Berlingske og Ekstra Bladet samt ikke mindst i form af Gaffas til tider groteske anmeldelser. Omtalen har været respektabel. Til næste år er festivalen rykket tilbage og finder igen sted de tre samme dage som NorthSide, og så må vi se, om medierne gider sende tropper af sted igen.

Men programmet har åbenlyst ikke været attraktivt nok i år. Forstå os ret. Copenhell bød på masser af fremragende koncerter. Fra de små med blandt andre Code Orange over de mellemstore med Life of Agony til de få store med Slipknot, Body Count, Ghost og Gojira, der trak nogenlunde fuldt hus foran hovedscenen.

Men for en festival, der har store ambitioner om vokseværk, og har gæster, der i Ekstra Bladet op til festivalen skriger efter store navne, så er det sgu et sørgeligt syn at opleve The Darkness i frit fald foran en fåtallig skare.

Gruppen gik på, før flammen blev skudt af, og lagde ud med at spille foran 100 mennesker. Det må kaldes en fadæse, der hverken er festivalen eller bandet værdigt.

Hovednavnenes funktion

Det samme kan næsten siges om den begrænsende flok foran Primus. Begge bands har naturligvis deres berettigelse på festivalen, men bare ikke som hovednavne, hvis formål er at skabe den eufori, der kan opstå, når over 10.000 er samlet i en kollektiv rus.

Så har vi brug for et lokomotiv, der kan trække hele læsset om aftenen. Det er muligt, at metallens nyere store navne er fragmenteret inden for alle mulige genrer. Men ikonerne, de store fællesnævnerne, findes endnu.

Vi har brug for dem. Vi har brug for dem, så Copenhell både kan være stedet med de små oplevelser, men også stedet for de helt store, der også giver international opmærksomhed og trækker udenlandske gæster til – dem mødte vi ikke særlig mange af i år.

For med de få urealistiske undtagelser som Metallica, Volbeat og Rammstein, så har Roskilde Festival udspillet deres rolle som leverandør af den slags.

Fremtiden

Copenhell er blevet vores nationalarena for heavy metal, der kan give bands, de omgivelser, der skaber magien. Tag Kreators koncert i et halvtomt Arena-telt på Roskilde festival for to år siden, og sammenlign med, hvad et tysk thrash-band kan få ud af at spille på en festival, der er skabt til musikken med et dedikeret publikum. Det var stort!

Tag Copenhells fantastiske frie tøjler foran scenen, og tænk over, om Lamb of Gods invitation til vildskab er bedst tjent med at finde sted på Refshaleøen eller på den restriktive Roskilde Festival om to uger.

Vi er ikke i tvivl om, hvor vi helst vil stå. Vi er heller ikke i tvivl om, hvor vi helst vil opleve Judas Priest, Alice Cooper eller andre i den liga i selskab sammen med 10.000 andre. Fra de indædte fans til metalturisterne. Der skal være plads til alle, og vi har brug for alle.

Men for at dette skal lykkes, er det nødvendigt, at festivalen enten får de store navne eller en skarpere defineret profil. Den skal være en, man vil rejse for. Så længe programmet holder højt bundniveau, vil vi alle i det ganske danske land løse billet og købe øl og flæsk. Men skal Copenhell etableres internationalt som en festival, man skriver ind i budgettet og rejser langvejs fra for at opleve, så skal programmet være så stærkt som de stærkeste.

Det tror vi sådan set også, at Copenhell selv er helt enige i.

Læserkommentarer

Mange gode pointer i artiklen. Copenhell vil helt sikkert stadig slås med de konkurrerende festivaller hvis de ligger samtidig, men f.eks. at det skulle være et problem at den ligger samtidig med Northside, det tror jeg ikke er problem andet et lidt mindre mediedækning, men altså er det ikke lidt ligemeget med mediedækning fra gaffa o.l.

Jeg syntes nu også det ville være fedt med et par af de helt store, der bør næsten være et af de helt store pr. dag, det er noget der ville gøre at folk ville købe partout biletter til hele festivalen.

Personligt syntes jeg der alle år har været højdepunkter som ikke nødvendigvis var det helt store navn, som f.eks. sidste år med Triptykon, og mange koncerter på pandemonium i det hele taget.

Måske det er værd at overveje om man vil op og konkurrere med de store og så skal der pinedød nogle sværvægtere på programmet for at trække eller om det måske er bedre at lade festivallen være lidt mindre og så måske have 4 scener i stedet, droppe den store.

Jeg syntes årets program var fint og er egentlig lidt ligegald med om der kommer metallica eller motorhead, jeg ville da se dem, men der var jo så meget andet fedt.

Og jeg vil også give dem ros for alsidigheden, jeg syntes det er godt er der spredning genremæssigt og syntes fint copenhell kan have bands som primus på plakaten ( måske bare ikke på den store scene så ).

Priserne er til gengæld til grin. det holder bare ikke. 50,- det er vanvid. og at de åbner dørene lige før første band går på er også helt til grin. Det skal være muligt at få armbånd fra morgenstunden, det andet er latterligt. Jeg ville godt have set Konkhra :-(

Stort eller småt, Copenhell har nu alligevel noget alle de andre festivaller ikke har, så jeg er nok på lige meget hvad.

Men håber de lytter lidt til hvad folk siger.

Næsten enig

Mange gode pointer i artiklen. Copenhell vil helt sikkert stadig slås med de konkurrerende festivaller hvis de ligger samtidig, men f.eks. at det skulle være et problem at den ligger samtidig med Northside, det tror jeg ikke er problem andet et lidt mindre mediedækning, men altså er det ikke lidt ligemeget med mediedækning fra gaffa o.l.

Jeg syntes nu også det ville være fedt med et par af de helt store, der bør næsten være et af de helt store pr. dag, det er noget der ville gøre at folk ville købe partout biletter til hele festivalen.

Personligt syntes jeg der alle år har været højdepunkter som ikke nødvendigvis var det helt store navn, som f.eks. sidste år med Triptykon, og mange koncerter på pandemonium i det hele taget.

Måske det er værd at overveje om man vil op og konkurrere med de store og så skal der pinedød nogle sværvægtere på programmet for at trække eller om det måske er bedre at lade festivallen være lidt mindre og så måske have 4 scener i stedet, droppe den store.

Jeg syntes årets program var fint og er egentlig lidt ligegald med om der kommer metallica eller motorhead, jeg ville da se dem, men der var jo så meget andet fedt.

Og jeg vil også give dem ros for alsidigheden, jeg syntes det er godt er der spredning genremæssigt og syntes fint copenhell kan have bands som primus på plakaten ( måske bare ikke på den store scene så ).

Priserne er til gengæld til grin. det holder bare ikke. 50,- det er vanvid. og at de åbner dørene lige før første band går på er også helt til grin. Det skal være muligt at få armbånd fra morgenstunden, det andet er latterligt. Jeg ville godt have set Konkhra :-(

Stort eller småt, Copenhell har nu alligevel noget alle de andre festivaller ikke har, så jeg er nok på lige meget hvad.

Men håber de lytter lidt til hvad folk siger.

Der er skrevet meget om ølpriserne, men bare lige for at sætte det lidt i perspektiv, så er vi nu nået dertil, hvor Sweden Rock Festival også vinder over Copenhell på de billige øl! Så for bare at sige det helt kort: Når jeres øl er dyrere end svenskernes, så gør i noget forkert!

Ølpriser

Der er skrevet meget om ølpriserne, men bare lige for at sætte det lidt i perspektiv, så er vi nu nået dertil, hvor Sweden Rock Festival også vinder over Copenhell på de billige øl! Så for bare at sige det helt kort: Når jeres øl er dyrere end svenskernes, så gør i noget forkert!

Jeg er helt enig i at øl priserne var skandaløst høje i år. Jeg kan til nød forstå, at man vælger at tage 50 kr. for en øl til et endags arrangement som f.eks. da Metallica spillede i Horsens sidste år og ligende ting, men til en tre dages festival er det fuldstændig uhørt!!

Derudover så burde køen ind til pladsen virkelig også få folkene bag festivallen til at overveje at gøre noget anderledes næste år. Det kan ikke være rigtigt, at man skal stå i kø så lang tid efter at pladsen er åbenet og musikken er startet. Så må pladsen åbne noget før, musikken starte senere eller få folk til at gå rundt mellem os, der stod i kø og give os armbånd på, så vi kan komme ind og høre den musik vi har betalt for at høre. Et eller andet bør der i hvert fald ske! Selv missede jeg, efter at have stået i kø i 90 min, de første 25 minutter af Life of Agony. Der stod folk omkring mig, der havde købt en endags billet kun for at høre LOA! Det er sgu skidt, Copenhell!

Med hensyn til musikken så synes jeg ikke det gør noget, at man ikke kører på det sikre og kun booker gamle semi afdankede bands som Kiss, Alice Cooper, Judas Priest, Motörhead osv. Et enkelt havde dog været fint nok, der skal trods alt være noget til alle. Men der er bare ikke så meget udvikling i kun at booke alle de gamle travere år efter år. Der skal også være plads til nye og yngre bands og så selvom det betyder, at der kommer en masse core crap. En skøn blanding af gamle, nyere og upcomming bands gør at scenen kan være med til at overleve, og ny unge fans kan lære nogle af de gamle bands at kende, og os gamle hoveder kan se om de nye bands kan noget, og om de er værd at bruge tid og penge på i fremtiden. Og, der er jo trods alt ikke nogen, der tvinger en til at høre noget man ikke gider at høre!
Personligt synes jeg, at programmet var stærkt i år og højdepunktene for mig var Kreator, Primordial og Cannibal Corpse.

Jeg glæder mig allerede til næste år, hvor jeg forhåbentlig kun skal betale 40 kr, eller mindre, for en øl.
Kommenteret af agony 28. Juni 2015
Senest opdateret: 28. Juni 2015
Blandt de 10 mest flittige kommentatorer  -   Se alle kommentarer fra denne bruger (79)

Lidt af hvert

Jeg er helt enig i at øl priserne var skandaløst høje i år. Jeg kan til nød forstå, at man vælger at tage 50 kr. for en øl til et endags arrangement som f.eks. da Metallica spillede i Horsens sidste år og ligende ting, men til en tre dages festival er det fuldstændig uhørt!!

Derudover så burde køen ind til pladsen virkelig også få folkene bag festivallen til at overveje at gøre noget anderledes næste år. Det kan ikke være rigtigt, at man skal stå i kø så lang tid efter at pladsen er åbenet og musikken er startet. Så må pladsen åbne noget før, musikken starte senere eller få folk til at gå rundt mellem os, der stod i kø og give os armbånd på, så vi kan komme ind og høre den musik vi har betalt for at høre. Et eller andet bør der i hvert fald ske! Selv missede jeg, efter at have stået i kø i 90 min, de første 25 minutter af Life of Agony. Der stod folk omkring mig, der havde købt en endags billet kun for at høre LOA! Det er sgu skidt, Copenhell!

Med hensyn til musikken så synes jeg ikke det gør noget, at man ikke kører på det sikre og kun booker gamle semi afdankede bands som Kiss, Alice Cooper, Judas Priest, Motörhead osv. Et enkelt havde dog været fint nok, der skal trods alt være noget til alle. Men der er bare ikke så meget udvikling i kun at booke alle de gamle travere år efter år. Der skal også være plads til nye og yngre bands og så selvom det betyder, at der kommer en masse core crap. En skøn blanding af gamle, nyere og upcomming bands gør at scenen kan være med til at overleve, og ny unge fans kan lære nogle af de gamle bands at kende, og os gamle hoveder kan se om de nye bands kan noget, og om de er værd at bruge tid og penge på i fremtiden. Og, der er jo trods alt ikke nogen, der tvinger en til at høre noget man ikke gider at høre!
Personligt synes jeg, at programmet var stærkt i år og højdepunktene for mig var Kreator, Primordial og Cannibal Corpse.

Jeg glæder mig allerede til næste år, hvor jeg forhåbentlig kun skal betale 40 kr, eller mindre, for en øl.

Med hensyn til det vigtigste - musikken - så synes jeg egentlig at jeg havde pænt travlt. Som midaldrende thrash-nørd var det creme at både Exodus, Nuclear Assault og især Kreator var på plakaten :-D

Så egentlig manglede jeg ikke noget på musiksiden, men hvis Kreator ikke havde været der ville jeg nok mene at det var et program under det jævne.

Men Biergarten redder alt, hver gang, hvis det ikke lige var for priserne. Som I skriver er 50 kroner for et skide fadøl direkte ondt på den ufede måde! Til gengæld var det fedt med dåsebajerne, men også dér er 50 kroner alt alt ALT for fucking meget!

Og så en sidste røvsparker til arrangørerne:

-Hellburger er en burger fra helvede på den ufede måde. Kold, sjasket og i det hele taget en klam oplevelse.

-Fucking Sprød Svin ville være fantastisk hvis bare bollen var varm. Ros for de sprøde svær som levede op til navnet.

-Sorte Kro var et godt initiativ, men man opfattede det mest som god mad fordi de andre muligheder var endnu ringere. Jeg har fået bedre mad på en tvivlsom restaurant på Sunny Beach!

-Hvor helvede kunne man få fish and chips? Jeg fik det sidste år, og pomfritterne var noget af det bedste jeg nogensinde havde fået!

Uanset hvad, så glæder jeg mig til næste år. Men kold og slimet Hellburger til 60 kroner og øl til 50 kroner er altså til at lukke op og skide i (og det gør jeg fandme næste år et meget uheldigt sted, hvis øllet ikke er billigere)!

Stort set enig.

Med hensyn til det vigtigste - musikken - så synes jeg egentlig at jeg havde pænt travlt. Som midaldrende thrash-nørd var det creme at både Exodus, Nuclear Assault og især Kreator var på plakaten :-D

Så egentlig manglede jeg ikke noget på musiksiden, men hvis Kreator ikke havde været der ville jeg nok mene at det var et program under det jævne.

Men Biergarten redder alt, hver gang, hvis det ikke lige var for priserne. Som I skriver er 50 kroner for et skide fadøl direkte ondt på den ufede måde! Til gengæld var det fedt med dåsebajerne, men også dér er 50 kroner alt alt ALT for fucking meget!

Og så en sidste røvsparker til arrangørerne:

-Hellburger er en burger fra helvede på den ufede måde. Kold, sjasket og i det hele taget en klam oplevelse.

-Fucking Sprød Svin ville være fantastisk hvis bare bollen var varm. Ros for de sprøde svær som levede op til navnet.

-Sorte Kro var et godt initiativ, men man opfattede det mest som god mad fordi de andre muligheder var endnu ringere. Jeg har fået bedre mad på en tvivlsom restaurant på Sunny Beach!

-Hvor helvede kunne man få fish and chips? Jeg fik det sidste år, og pomfritterne var noget af det bedste jeg nogensinde havde fået!

Uanset hvad, så glæder jeg mig til næste år. Men kold og slimet Hellburger til 60 kroner og øl til 50 kroner er altså til at lukke op og skide i (og det gør jeg fandme næste år et meget uheldigt sted, hvis øllet ikke er billigere)!

Med undtagelsen af hvad i skriver over barpriserne, er jeg uenig med den her artikel.
Jeg var glad for, at Copenhell havde valgt/var tvunget til at booke navne som Slipknot, Gojira og Ghost som hovednavne. Med alt respekt, men de ’helt store navne’ som i gerne havde set på Copenhell (Motörhead, Priest, Alice Cooper, etc.), havde allerede udgivet deres mest relevante musik inden jeg blev født for mange år siden (i året Exodus kom med Bonded by Blood). De har ikke noget nyt at komme med, og har spillet i Europa år efter år, som i skrev for nylig om her på Devilution hvis jeg husker det rigtigt, så vi har haft mulighed nok for at opleve dem. Måske er der mennesker som gerne vil se Motörhead eller så flere gange, men jeg oplever meget hellere nogle nyere bands som hovednavne. (Det giver også lidt mere plads til andre navne på programmet.) Og så er jeg selv ret ligeglad med, at der står 2500 eller 10000 mennesker bag ved mig foran scenen.
Måske havde det været bedre for festivallens økonomi hvis de havde kunne få en af de store navne i pensionsalderen, men som besøgende var jeg ret glad for årets program.

Uenig

Med undtagelsen af hvad i skriver over barpriserne, er jeg uenig med den her artikel.
Jeg var glad for, at Copenhell havde valgt/var tvunget til at booke navne som Slipknot, Gojira og Ghost som hovednavne. Med alt respekt, men de ’helt store navne’ som i gerne havde set på Copenhell (Motörhead, Priest, Alice Cooper, etc.), havde allerede udgivet deres mest relevante musik inden jeg blev født for mange år siden (i året Exodus kom med Bonded by Blood). De har ikke noget nyt at komme med, og har spillet i Europa år efter år, som i skrev for nylig om her på Devilution hvis jeg husker det rigtigt, så vi har haft mulighed nok for at opleve dem. Måske er der mennesker som gerne vil se Motörhead eller så flere gange, men jeg oplever meget hellere nogle nyere bands som hovednavne. (Det giver også lidt mere plads til andre navne på programmet.) Og så er jeg selv ret ligeglad med, at der står 2500 eller 10000 mennesker bag ved mig foran scenen.
Måske havde det været bedre for festivallens økonomi hvis de havde kunne få en af de store navne i pensionsalderen, men som besøgende var jeg ret glad for årets program.