Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Anbfaling

Artikel 19. November 2017
Nja tjo
Jeg er ikke helt enig i tanken om at metalhoveder nødvendigvis skal frygtes af omverdenen. Tilbage i 80erne var metal mainstream, de store bands som Metallica og Slayer og Judas Priest var hvermandseje med musikvideoer på MTV og hvad ved jeg.

Så fik vi 90erne og grunge og metal blev lidt mindre mainstream igen, og i 2000erne kom det tilbage med nu-metal.

Det vi ser i øjeblikket er helt standard, mainstream-verdenen har altid forsøgt at gøre grin med ting den ikke forstår, og i øjeblikket står metalhoveder (og mest de denimklædte typer fra 80erne) for skud. Man forsøger at hive tingene ned på et jævnt niveau, i ren mangel på forståelse for hvad det egentlig er for noget. I den proces ender man så med at gøre grin med de mest åbenlyse aspekter og forsøger dermed at afvæbne det man stadig lidt opfatter som en trussel.

Det går over igen. Jeg har ikke tænkt mig at argumentere for at vi skal have flere mord i metalverdenen igen og brænde kirker af, for at "gøre metal farlig igen". Omvendt gider jeg heller ikke den der "lad os alle kramme og være bedste venner allesammen"-tendens der lidt er i metalverdenen for tiden.

Jeg vælger at forsøge at ignorere mainstreamens midlertidige fascination af metalverdenen, og glæder mig til at det går over igen, så alle medløberne forsvinder igen når de går videre til den næste hipster-trend.

De skal ikke nødvendigvis frygte os, de skal bare lade os være i fred.
Kommenteredes svar 07. December 2017

Det er en vigtig pointe, som faktisk også ligger i klummen: Det er ikke nødvendigvis fedt at være frygtet, og jeg vil meget nødigt tages til indtægt for at advokere for, at vi skal tilbage til Svaret Sirkel-dagene, men den måde, metal fremstilles på i dag - og den måde, sådan nogle som Mastodon fremstiller metal, ikke at forglemme - er så grel, at man tager sig selv i at drømme sig tilbage til fordums fordulgthed.

Jeg tror ikke, vi skal regne med, at mainstreammedierne kommer til at lade metal være i fred. Men man kunne godt ønske sig et lidt mere nuanceret billede af metalpublikummet.

Kommentarer

Already have an account? or Create an account