Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

House of Franco #89

Populær
Updated
House of Franco #89

I årets første klumme anmelder Jens det japanske dødsdoom-band Anatomia, der med dobbeltalbummet ’Decaying In Obscurity’ toppede krigsgudens top 5 over 2012’s bedste skiver.

Anatomia – 'Decaying In Obscurity' 2LP (Nuclear War Now! Productions)

I forbindelse med den første Kill-Town Death Fest fangede jeg et ekstra show i BumZen med Anatomia. Udover en fremragende koncert fik jeg også investeret i et kassettebånd og en 10-tommer med den japanske trio, der er opkaldt efter et tidligt Grave-demo.

Hvor ovennævnte udgivelser var stærkt inspirerede af primitiv, tung Hellhammer-råddenskab, er ’Decaying In Obscurity’ en helt anden og mere ambitiøs sag. Et dobbeltalbum med ’dismal slow death metal’ kan umiddelbart lyde som en ordentlig mundfuld, men Anatomia overrasker med en unik samling af meget varierede numre. På pladen er bandet reduceret til en duo bestående af Takashi Tanaka (vokal/trommer) og Jun Tonosaki (guitar/bas/keyboards).

Den første skæring, ’Cadaveric Dessection’, er dog et lettere uptempo dødsmetallisk spark i skridtet, der leder tankerne hen på Ilsa og Acephalix. En yderst sublim sag, som er et af de bedste tracks, jeg har hørt i 2012. En ting man straks lægger mærke til er produktionen, som er markant bedre end tidligere Anatomia-udgivelser. Der er generelt også mange flere lækre vokaleffekter på hele albummet. Nummeret bliver efterfulgt af den noget tungere ’Sinking Into The Unknown’,  en Druid Lord-agtig sang ,der indeholder nogle helt fantastiske monstermetal-riffs.

’Imminent Death’, der åbner side B, sætter tempoet yderligere ned i en ætsende afgrund af Winter/Tyranny/Conan-funeral doom/death-sump krydret med akustisk, episk dommedagsguitar tilsat Takashi’s ufatteligt rådne vokal. Doomfesten fortsætter med ’The Unseen’, hvis brug af keyboard giver skæringen en vidunderlig, spooky vibe. Efter den korte keyboardeffekt-baserede instrumental ’Obscurity’ afsluttes siden fornemt med midtempodødsslaskeren ’Garbage’.



Med side C’s ’Dead Body Art’ og ’Eternally Forgotten’ er vi tilbage i nådesløst tung og meget stemningsfuld dødsdoom, hvor guitaren er downtunet til det ekstreme og sovset ind i gravrøststemmer fra helvede. To imponerende numre, der vil give fans af Tom G. Warriors vokal i Hellhammer-klassikeren ’Triumph Of Death’ akut erektion.

Sidste pladeside fortsætter i samme dræbende stil med ’Consumed In Darkness’, som besidder nogle af albummets mest suveræne doomriffs, igen tilsat keyboard og akustisk guitar. Den smukke og semi-episke ’Moans From Beyond The Grave’ kunne være et soundtrack til en italiensk postapokalyptisk zombiefilm fra de tidlige 80’ere.

’Decaying In Obscurity’ er et ubestridt mesterværk inden for dødsdoom-genren og klart mit valg som 2012’s bedste metaludgivelse. Hvor mange dobbeltalbums er hæmmet af for meget fyld, er alle tracks her helt sublime og supplerer eminent hinanden i et stort sammensat værk af overjordiske dimensioner. Endvidere er vinyludgaven af ’Decaying In Obscurity’ udgivet i et utroligt smukt - og lettere atypisk inden for dødsmetalæstetikken - gatefold-cover (inkl. plakat) fra det californiske Nuclear War Now! Productions-selskab.

Til orientering har jeg tidligere i House Of Franco anmeldt Wormridden, et meget anbefalesværdigt dødsdoom-projekt bestående af Takashi og David fra danske Undergang, hvis ’Til Døden Os Skiller’ var # 2 på min top 5 over sidste års bedste danske albums.

5/5