Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Krigsguden #265

Populær
Updated
Krigsguden #265

Krigsguden hylder i denne uge sine 10 post punk-albumfavoritter.

Dato
31-01-2018

Ligesom New Wave of British Heavy Metal har tidlig britisk postpunk betydet utroligt for mig i mine teenageår. Mange af disse britiske navne inspirerede senere både norsk black metal og industrial metal, så her er 10 af mine favoritalbums (inkl. et californisk):

The Cure Pornography (1982)

Postpunk-klassikeren over dem alle! The Cures 4. album er 100% perfektion, et utroligt dyster album de ikke før eller efter bare kom i nærheden af. Med mørke og desperate tekster af Robert Smith, der får Slayers til at ligne Peter A.G.'s.



Siouxsie & the Banshees - Juju (1981)

Det er straks betydeligt sværere at vælge det bedste album fra Siouxsie & the Banshees, men det må blive også blive deres 4. album, der blander det catchy ('Spellbound' hittet) med deres elegante mørke sider. Muligvis det mest originale britiske postpunk band af dem alle. Siouxsie Sioux er tillige blandt verdens mest originale sangere.



Tubeway Army - Replicas (1979)

2. album med Gary Numans første band er grotesk suverænt synthpunk/new wave tilsat hans heavy spade og Philip K. Dick inspirerede tekster. Inkl. electronicakongens første hit 'Are Friends Electric?' som en meget ung krigsgud købte på 7 tommers, da den udkom.



Killing Joke - Killing Joke (1980)

Mere klassisk dystopisk synthpunk med heavy spade og en mere tribal agtig tilgang til trommerne. Metallica har coveret 'The Wait' og Killing Jokes betydning for industrial metal (og andet metal) kan ikke underdrives. De kan i år holder 40 års jubilæum og med deres sidste 'Pylon' udgivelse fra 2015, er de stadig going strong både på plade og på en scene. Et af de største britiske bands nogensinde.



Wire - Chairs Missing (1978)

En af Englands aller første postpunk-udgivelser er stadig et tidløst mesterværk, som Wire aldrig matchede igen, selvom efterfølgeren "154" (1979) er tæt på. Aarhusianske Cola Freaks' debutalbum er meget inspireret af Wire og specielt denne periode.



Joy Division - Closer (1980)

Manchester kultbandets 2. og sidste album (udgivet 2 måneder efter Ian Curtis selvmord) har utrolige mange facetter og lag i f.h.t. den fremragende debut 'Unknown Pleasures' (1979) og har nok inspireret flere tusinde bands efterfølgende. Tidsløst og melankolsk verdensklasse postpunk med visse krautrock tendenser. Tjek også bandet præ-Joy Division bandet Warsaw.



John Foxx - Metamatic (1980)

Sangeren fra Ultravox gik ud af bandet for at skabe et mere mørkt og elektronisk udtryk. Og det må man sige, at hans dystopiske solo debut af et mesterværk gjorde. Muligvis verdens første proto-coldwave udgivelse efter den første Mute single med The Normal fra 1978.



The Sisters of Mercy - First and Last and Always (1985)

Gothkongerne debutalbum er sidder lige i skabet selvom singlen 'Temple of Love' ikke er inkluderet. Ja, gothrock eller postpunk, kært barn har mange navne, og The Sisters of Mercy har mange fans blandt den del af heavy folket, der synes Rammstein er ren affald (som jeg).



Gang of Four - Entertainment! (1979)

Funkpunk eller postpunk, Gang of Fours debut er et monster af en ultraunik udgivelse, som kun er blevet bedre med årene. Groovy, minimalistisk, aggressivt (med anti-kapitalistiske tekster, tjek bandnavnet) og aller helvedes dansabelt. 'Entertainment!' er en udødelig britisk klassiker.



Chrome - Alien Soundtracks (1977)

Til sidst et smut til San Francisco og de unikke science fiction punkere i Chrome. Kunne ligeså godt have valgt deres 3. album 'Half Machine Lip Moves', men nu blev den 2. 'Alien Soundtracks'. Nok det allerbedste navn, mit tidligere band, Tumor Warlord nogensinde har spillet med. Vi spillede faktisk på Loppen med dem, da Iron Maiden spillede på Copenhell. Folk der nåede begge koncerter, siger Chrome var langt bedre. Det tvivler jeg ikke på, da Chrome nok er det bedste amerikanske postpunk-band, der nogensinde har eksisteret.