Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Et rum for fordybelse

Populær
Updated
Et rum for fordybelse
Et rum for fordybelse
Et rum for fordybelse
Et rum for fordybelse

Med Nocturnefest har arrangøren Peter Mesnickow skabt en festival med fokus på den atmosfæriske, melodiske og depressive variant af doom metal. Samtidig har det været en mulighed for at præsentere nogle af hans egne gamle helte.

“Der burde komme festivalforbud i Danmark,” sukkede en af devilutionisterne for nylig på redaktionsmailen, da endnu en dansk metalfestival meldte sig i en kalender, der i forvejen er ved at være godt pakket med den slags. Det er selvfølgelig på sin vis et luksusproblem, at der sker alt for meget til, at man kan nå det hele, men også for festivalerne kan det vise sig at blive et problem, hvis de begynder at kannibalisere på hinandens bands og publikum. Internationalt er flere mindre festivaler allerede ved at kunne mærke den skærpede konkurrence, og senest i november bukkede Black Christmas under for manglende billetsalg.

Indtil videre virker det dog ikke, som om markedet er mættet herhjemme. Det har i hvert fald ikke skræmt nye aktører fra at melde sig på banen. En af dem er Nocturnefest. Det vil sige, ny og ny: Manden bag, Peter Mesnickow, har siden midten af 90’erne arbejdet både på og bag scenen som pladeselskabsmand, skribent, henholdsvis sanger og trommeslager i Blazing Eternity og Black Wreath samt altså koncertarrangør.

Han er er godt klar over, at der skal en stærk profil til, hvis man som metalfestival vil skille sig ud fra de andre. Det er kun de helt store som Copenhell og et par af de mellemstore provinsfestivaler, der kan favne et bredt spektrum af metallen og stadig trække publikum til det.

”Nocturnefest adskiller sig ved at primært fokusere på doom metal – og især doom death, funeral doom, epic doom og goth-genrerne,” fortæller han. 

Fokus på den atmosfæriske doom
Det gør han vel vidende, at Nocturnefest ikke er alene om at satse på den subgenre, som Ungdomshuset-festivalerne Heavy Days in Doom Town og sidenhen Northern Discomfort også har gjort til deres varemærke med afsæt i det hollandske fyrtårn Roadburn Festival. Men Peter Mesnickow ser ikke det store overlap med dem.

“De har en meget stor mængde sludge og stoner doom på og ting, der er ovre i den virkelig eksperimenterende ende. Jeg ville gerne fokusere på den del af doom metallen, som jeg selv brænder mest for. Jeg har stor respekt for begge festivaler, men jeg ville gerne skabe en festival med den mere atmosfæriske, melodiske og depressive variant af doomen. Andre metalfestivaler i Danmark er en mere blandet landhandel af genrer, men jeg er begejstret for, at der efterhånden er så mange små metalfestivaler i landet, hvor alle har hver deres særlige kendetegn eller vision,” lyder det solidarisk fra en mand, der er på fornavn med stort set alle i det etablerede danske metalmiljø.

“Det virker, som om den danske metalscene blomstrer med en stor del ildsjæle rundt omkring. Og så er Danmark jo heller ikke det værste land at sætte ting i gang i, da vi har et rigtig gavmildt kulturelt støttesystem, som også gør det nemmere for arrangører og spillesteder at satse lidt ekstra. Og så virker det da også, som om publikum er der og køber billet, selvom der aldrig har været flere metalarrangementer i Danmark. Det er det vigtigste af det hele,” pointerer han, inden han gør opmærksom på bagsiden af medaljen: “Til gengæld ser man ofte, at normale koncerter ikke kan trække mennesker nok”.

Fordele ved langformatet
Festivalformatet kan tilsyneladende nemlig noget andet, som ikke rummes i en gængs koncert på en enkelt aften, og det er Peter Mesnickow opmærksom på. Det længere format giver mulighed for at bygge et større univers op om de enkelte koncerter og sætte en stemning, som man ikke nødvendigvis får, hvis man lige kommer dumpende ind med bussen fem minutter i koncertstart.

”En festival er en form for sindstilstand, du lader dig opsluge af. En almindelig koncert varer jo for det meste maksimalt tre timer fra start til slut, mens en festival er decideret fordybelse på alle måder. Både musikalsk og tidsmæssigt. Men også socialt: Man bruger jo så mange timer med ligesindede.” 

I festivalregi er det også lettere at få publikum til at tage chancer med bands, de ikke kender i forvejen, netop fordi de allerede har købt hele pakken og er i det rette mindset til det, påpeger han.

“Og så vil jeg heller ikke lægge skjul på, at en festival for mig personligt ofte er en glimrende undskyldning for at indtage alkohol med gode venner og god musik i mange timer – eller dagevis.”

Bag Nocturnefest står Peter Mesnickow ene mand – men det er med uvurderlig hjælp fra gode venner, der hjælper til alt fra grafisk design til afvikling af selve festivalen. Han har også fået sparring fra Michael H. Andersen, der ud over at være en gammel ven og hans chef i det daglige på Mighty Music og Target Distribution har erfaring som festivalarrangør med Nordic Noise Rock Festival, der til maj afvikles for sjette gang.

“Vi bruger hinanden enormt meget som sparringspartnere i det daglige. Men i sidste ende er det mig, der booker bands til Nocturnefest og står for det overordnede.”

For connaisseurs
Nocturnefest er baseret på Peter Mesnickows vision for, hvad doom metal kan og bør være, som han nu realiserer. Det er altså lidt af en barnedrøm, og han er da heller ikke i tvivl om, hvad det største scoop indtil videre har været for ham.

“Det er nok at kunne præsentere svenske October Tide for første gang i Danmark. Som Katatonia-fan siden 1993 var jeg jo solgt, da forsanger Jonas Renkse og den dengang kommende Katatonia-guitarist Fredrik Norrman dannede October Tide i midt-90’erne og udgav debuten ‘Rain Without End’. Den plade repræsenterer lige præcis den form for doom death, som jeg elsker. Renkse er ikke med i bandet mere, men det er Norrman-brødrene, som genoptog October Tide efter deres exit fra Katatonia i 2010. Jeg har arrangeret Katatonia i København før, så det er en ære også at kunne stå for October Tides første koncert her. Det var det allerførste band, jeg kontaktede i forbindelse med Nocturnefest, og de sagde ja med det samme.” 

Festivalens andens headliner er norske Abyssic, som tæller tidligere og nuværende medlemmer af Susperia, Dimmu Borgir, Sirenia, Funeral og Gromth med flere. 

“Især Abyssics show glæder jeg mig til, da de i den grad har et sceneshow, der passer helt perfekt til at afslutte fredag aften på Nocturnefest.”

Det er med andre ord bands for doom metal-connaisseurs, der præger programmet til den første Nocturnefest, og Peter Mesnickow har med vilje undladt at lade sig rive alt for voldsomt med af sin egen entusiasme. 

Indenfor rammerne af det ladsiggørlige
Derfor griner han også af spørgsmålet om, hvem han allerhelst ville have booket, hvis han ikke skulle være realistisk.

“Nu er det jo første år, så jeg er med vilje startet stille og roligt med ikke at byde løs på helt store bands, men tværtimod satse på nogle gode danske bands som A Sun Traverse, Woebegone Obscured, Caustic og Altar of Oblivion, som jeg er meget glad for, blandet med udenlandske bands som Egonaut og Chasing Ghosts – og ikke kæmpe, dyre headliners. Jeg har set alt for mange festivaler knække nakken, fordi de har haft for store ambitioner i starten. Men altså, jeg ville da elske at have bands som My Dying Bride, Shape of Despair eller Hamferð på Nocturnefest. My Dying Bride er sgu nok bare for dyre for en lille festival som min lige nu, og Hamferð har deres egne tours – de er skam blevet spurgt. Af de mere drømmeagtige scenarier ville en koncert med Katatonia, hvor de kun spillede de to første album, være sådan en ting, man aldrig ville kunne overgå. Eller en koncert med det, nu opløste, obskure italienske band Ras Algethi. Men begge ønsker er nok lige urealistiske,” indrømmer han.

Indtil videre er Peter Mesnickow nødt til at holde sig inden for rammerne af det ladsiggørlige og have et skarpt øje på budgettet, hvor udgifterne vokser dag for dag.

“Der skal helt klart en god del igennem døren. Indtil videre ser det ganske fint ud, men selvom man er en lille festival, er udgiftslisten på ingen måde lille,” understreger arrangøren, der dog er fortrøstningsfuld. 

“Selvfølgelig ville det være rart at få overskud, så man havde noget på kistebunden til næste år, men eftersom det er første år, vil det være fantastisk bare at få det til at løbe rundt. Det er hårdt arbejde at bygge en helt ny festival op og få indprentet den i folks bevidsthed. Så det kommer til at tage tid.”

Tid er der heldigvis lige så meget af for Nocturnefest, som der er det i den doom metal, festivalen over to dage præsenterer i det februarkolde København. Og planen er at gøre det til en tilbagevendende festival.

”Helt sikkert! Det skal virkelig gå elendigt, hvis vi ikke fortsætter i 2019. Vi er startet stille og roligt og håber da, at Nocturnefest kan udvikle sig med flere og større bands efterhånden”.

Nocturnefest foregår på Halmtorvet 9 i København 9.-10. februar.