Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Anbfaling

Top 5 23. Juni 2014
Min top 5
1: TOOL, 2001
Helt på toppen, lige efter udgivelsen af Lateralus, og setlisten var frisk. Sange som The Grudge, Reflection og Sober, gjorde det til den bedste af de to koncerter de har givet på Roskilde. 2006 var også fantastisk, bare ikke helt så fantastisk som 2001.

2: TYPE O NEGATIVE, 1996
Mit første år på festivalen bød på mange gode oplevelser, men intet slog denne her koncert. Kendte ikke bandet, så jeg blev hevet med nogle fra lejren som var klar på den tunge fest. Selv siddende uden for Rød Scene med et godt måltid mad, var det en kæmpe åbenbaring at høre Peter Steele og co lægge alt ned med numre som Wolf Moon og Black Sabbath. Det var magi.

3: METALLICA,1999
Første gang jeg så heltene på Orange og det var kæmpestort. Fik arbejdet mig relativt langt frem blandt publikum, hvor jeg kunne nyde mange af de klassiske numre jeg ikke havde hørt live før. Husker især The Thing That Should Not Be, og simpelthen bare den vildeste energi blandt publikum. I 2003 så jeg koncerten på afstand, uden festen, så den husker jeg ikke som så stærk som det åbenbart var.

4: BLACK SABBATH, 1998
Har aldrig dyrket Sabbath, men kendte da en del sange, da jeg fik chancen for at se og høre legenderne på den største scene. Havde ingen forventninger, ud over at se klovnen fra The Osbournes, men blev fuldstændig blæst væk af den gode lyd, og det mesterlige guitarspil fra Iommi. Ozzy var sgu klar, og leverede varen på bedste vis.

5: METALPROGRAMMET I 2009
Aldrig har jeg set så mange koncerter på en dag, som fredagen i 2009. Lejren døbte den The Roskilde 2009 Metal Marathon, og her er hvorfor (i kronologisk rækkefølge):
12:00-Gojira, Satyricon, Mono, Isis, Faith No More, Down, The Mars Volta, og klokken 01:00 Nine Inch Nails. Det var for vildt.
Derudover var der Wolves In The Throneroom og Volbeat om torsdagen, Slipknot lørdag, og så dræbte Neurosis al resterende energi søndag med et knusende sæt.
Har ikke været på Roskilde siden dette år, da det for mig umuligt kan toppe den samlede oplevelse af et helt igennem mesterligt program. Året efter kørte Copenhell, og jeg har ikke set mig tilbage siden.

Kommentarer

Already have an account? or Create an account