Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Top 5: Dansk hård rock og heavy metal - før Brats!

Populær
Updated
Top 5: Dansk hård rock og heavy metal - før Brats!
Top 5: Dansk hård rock og heavy metal - før Brats!
Top 5: Dansk hård rock og heavy metal - før Brats!
Top 5: Dansk hård rock og heavy metal - før Brats!
Top 5: Dansk hård rock og heavy metal - før Brats!

Den gængse historieskrivning siger, at Danmark fik sit første rigtige heavy metal-band med Brats og deres debutalbum fra 1980. Men en række danske bands rockede faktisk hårdt op gennem 1970’erne. Devilution har kigget i gemmerne og gravet guld frem.

Titel
+ Midnight Sun + Moses + The Old Man & the Sea + Sensory System
Forfatter

Musikhistorien omtales ofte som her i bestemt ental, fordi vi tænker den som overskuelig og konkret. Men det er sjældent helt retvisende endsige retfærdigt, og det bør derfor hellere omtales i flertal: som musikhistorier. For alle historier er præget af tilvalg, fravalg, prioriteringer og udeladelser.

Herhjemme siger den gængse historieskrivning (som den blandt andet udfoldes i Jens "Jam" Rasmussens bog 'Heavy Metal - 40 år med hård rock' fra 2010), at hård rock og heavy metal (eller betonrock, som det kaldtes dengang) var en mangelvare i Danmark i 1970’erne. Først med Brats og deres debutalbum fra 1980 fik Danmark sit første rigtige heavy metal-band. De blev som bekendt senere til Mercyful Fate, og i selskab med Artillery, Pretty Maids og Witch Cross manifesterede genren sig for alvor herhjemme.

Men der var stadig en række aktive musikere i 1970’ernes Danmark, der bevægede sig i et hårdt rockende territorium, hvilket ofte overses af denne historieskrivning. Devilution har derfor gravet dybt i gemmerne og i denne uge fundet frem til en top 5 bestående af en række gode eksempler på dansk hård rock og heavy metal – før Brats!

Under researchen er en række ting dog også blevet valgt fra, og derfor giver vi i bunden af artiklen et par bud på videre udforskning til den nysgerrige læser og lytter.

1. Blues Addicts: ’4/4 + 6/4’ (1970)
Lyngby-trioen Blues Addicts kan meget vel beskrives som det første danske hård rock- eller betonrock-band. De spillede en mere tung bluesrock i stil med Cream, Blue Cheer og Jimi Hendrix, men selv når man lytter til det i dag, er der ikke langt fra gruppens bastante grooves og bluesriff til samtidens heavy rock-navne, ligesom der er en klar parallel til nutidens populære retronavne som Kadavar, Blues Pills og de nu opløste Graveyard. Blues Addicts nåede kun at udgive ét album på det aalborgensiske pladeselskab Spectator Records, hos hvem de angiveligt (ifølge en YouTube-kilde) optog albummet over to dage i maj 1970. Guitaristen Ivan Horn blev senere en del af C.V. Jørgensens band.



2. Midnight Sun: ’Living on the Hill’ (1971)
I den lidt mere sofistikerede ende finder vi den progressive jazz-rock-supergruppe Midnight Sun, der bestod af tidligere medlemmer fra grupper som Young Flowers, The Maxwells og Beefeaters. De udgav med moderat succes tre plader i første halvdel af halvfjerdserne, men det er den fremragende debut og den efterfølgende ’Walking Circles’ fra 1972, der er mest værd at bide mærke i. Gruppen startede egentlig under navnet Rainbow Band og debuterede i 1970, men på grund af rettighedsfnidder vedrørende navnet genindspillede de albummet som Midnight Sun med den nye forsanger Allan Mortensen året efter.

De excellerer her i en progressiv rock, der trækker på både jazz, blues og soul, men det er på den 14 minutter lange ’Living on the Hill’, at gruppen mellem jazzede temaer og Hendrix-inspireret sololir fra Peer Frost (tidligere Young Flowers, senere Savage Rose) pludselig bryder ned i danmarkshistoriens måske første og mest renskurede heavy metal-riff. Det sker ved minuttal 8:49. En spændende detalje er, at lige præcis dette riff ikke er at finde på Rainbow Band-indspilningen, men er en af de små justeringer, gruppen lavede i mellemtiden. Bemærkelsesværdigt er det også, at albummets artwork er tegnet af selveste Roger Dean, der senere skulle stå for den visuelle identitet for store prog rock-navne som Yes og Asia.



3. Moses: ’Changes’ (1971)
Her har vi en vaskeægte guldklump. Moses var et blues rock-band, der ligesom Blues Addicts udgav et enkelt album på Spectator Records. De er for længst glemt i dag, hvilket er en skam – for tjek lige groovet i det her nummer, og tænk på, at vi snakker Danmark anno 1971! Det er Sabbath værdigt, og der er da også en klar parallel til nummeret ’War Pigs’ i det konstant breakende vers og måden, hvorpå trommeslageren markerer taktslagene, før det hele selvfølgelig skal munde ud i et swingende soloræs.



4. The Old Man & the Sea: ’The Monk Song, Part 2’ (1972)
På trods af at alle numrene i denne top 5 kan betegnes som tidstypiske, så rammer Horsens-bandet The Old Man & the Sea nok det, man allermest forbinder med starten af 1970’erne: hård rock pakket ind i masser af syreorgel, der i særdeleshed kalder på Deep Purple og Uriah Heep som forbilleder. Bandet udgav også kun det ene album, hvorfra dette nummer stammer (hele pladen er selvfølgelig værd at lytte til), men pladeselskabet Karma Music kom i 2003 med en opsamling, der indeholdt hidtil uudgivet materiale. The Old Man & the Sea blev kort gendannet samme år.

Bassist Knud Lindhard og keyboardist Tommy Hansen har siden 1970'erne fortsat deres karrierer som både musikere og producere og har hver for sig bygget deres egne studier, hhv. Studio One og Jailhouse Studio i Horsens, hvoraf sidstnævnte har haft en lang række store metalnavne, både nationale og internationale, forbi.
">


5. Sensory System: ’While Nixon Plays the Piano’ (1974)
Stilen er ikke langt fra den, som Blues Addicts folder ud, men den er mere energisk og hard rocket omend stadig dybt funderet i bluesen. Sensory System trækker på Cream og Led Zeppelin, men grundet den amerikanske forsanger Brian Burr-Philipps lyse vokal, lyder de også som tidlig Rush. Debutalbummet, hvor dette nummer er fra, blev indspillet i 1972, men udkom ikke før 1974. Et andet album kom året efter, men herefter gik bandet i opløsning. Trommeslager René Wulff blev senere indlemmet i C.V. Jørgensens backingband, hvor guitarist Ivan Horn fra Blues Addicts også spillede.



BONUS:
Midnight Sun: ’Kul på’ (1973)
Midnight Sun så ikke sig selv som et politisk band, men efter Danmarks optagelse i EF i 1972 fik de et mindre hit med deres eneste dansksprogede sang ’Kul på’, hvis tekst blev skrevet af fløjtist og saxofonist Bent Hesselmann. Ifølge Hesselmann er sangen skrevet ud fra et riff, guitarist Peer Frost improviserede frem i sin solo i ’Living on the Hill’. Hesselmann genindspillede senere nummeret med en svagt redigeret tekst med bandet Hæs & Blæs. De er også for længst glemt i dag, men ligesom de øvrige bands lever de videre i et par klip på YouTube.

Â">

De nævnte grupper er ikke de eneste, der trak på hård rock og heavy metal i 1970’erne. Udover de mere åbenlyse eksempler i Gasolin's mere speedede momenter ('Kina rock' og 'Det bedste til mig og mine venner' fx) og Sods' punk-freakout på deres debut, så kan man fra den mere kultiske undergrund nævne folkrockerne Culpeper's Orchards debutalbum fra 1971, der også indeholdt mere hårdt rockende øjeblikke, ligesom Røde Mor på 'Rotterne revolterer!' fra albummet 'Linie 3' viser en mere bidsk side af sig selv frem.

Glamrockerne i The Zig Zag Band (der udsprang af hippiegruppen Hair og senere var backinggruppe for Rock Nalle) havde i 1974 en lille stjernestund med nummeret ’Rock & Roll Tonite’ og indspillede samme år en B-side med den britiske shock-rocker Screaming Lord Sutch på gæstevokal. Nummeret (med den gode titel 'Shake Your Moneymaker') er dog ikke til at finde nogle steder, men til gengæld kan man høre et par numre fra gruppens eneste album, den dansksprogede '2 streger over den fede' fra 1978 her.

Flere af de nævnte navne her i artiklen kan med lidt god vilje findes på Spotify eller andre streamingtjenester eller i fysisk form. Midnight Sun, Rainbow Band og The Old Man & the Sea kan eksempelvis findes i genudgivelser i de tre Dansk Rock Historie-bokssæt, der udkom i 2010. I de andre tilfælde skal man for det meste kigge mod YouTube. Det skyldes sandsynligvis flere ting: Dels en manglende anerkendelse, der hænger sammen med en manglende bevidsthed om gruppernes eksistens, men også den rent praktiske omstændighed, at Spectator Records' studie, hvor Moses og Blues Addicts indspillede deres plader, brændte ned i 1972, så masterbåndene ikke har været mulige at restaurere og genudgive.

Det står ikke desto mindre ganske klart, at selvom Brats muligvis var Danmarks første anerkendte heavy metal-band, så var de ikke de første herhjemme til at rocke hårdt.