Ministry - Sweden Rock Festival

Ministry - Sweden Rock Festival

666

Ministry opfandt på det nærmeste industrial metal, så de ligger i den grad ved siden af den sædvanlige profil på Sweden Rock. Her blev fårene virkelig skilt fra bukkene. Det var nok den koncert jeg så med det mindste publikum, selvom jeg godt kunne have lyst til at tvinge spandexfolket til at høre bare 10 minutter på min vrede onkel fra El Paso!! Ministry var uden tvivl festivalens farligste band, for der var simpelthen sat hegn op på scene for at beskytte publikum! Sådan! I de glade stagedivende 90'ere var hegnet nok mere nødvendigt for at beskytte bandet mod pubilkum, der kastede sig på scenen med ansigtet først.. Nu understregede det bare, at Ministry ikke var kommet for at behage nogen, men for at køre os over med et musikalsk godstog!!! Intet havde været nemmere for Ministry end bare at angribe George W. Bush, der jo også har fået med grovfilen på de seneste albums fra Ministry, men Ministry handler jo netop ikke om det nemme og bekvemme, og netop derfor er de jo farlige!! Så der var lige så store verbale øretæver til den iranske præsident Ahmedinejad, superpopulisten Hugo Chavez og Osama Bin Laden. Ministry har stort set ingen publikumskontakt, hvilket også ville stemme dårligt sammen med den misantropiske stemning, men til gengæld havde de nok det flotteste sceneshow med film på bagtæppet. Det er trist, at det nok er sidste gang jeg får set Ministry, for de mener det jo desværre nok alvorligt med at det er en afskedsturne, men om ikke andet så slutter de af med manér. Ministry havde egen lydmand og eget soundboard, og oveni det flotteste visuelle show var det også årets bedste lyd: Vi taler om Tool-kvalitet her!!!