Typisk 1000Fryd

1000Fryd lagde rammerne om en intim koncert med lokale ALooP samt københavnske Helhorse og Rising. Samme scene har bl.a. set Green Day... og Nirvana?

Helhorse + ALooP
25-11-2011
Kent Kirkegaard Jensen
3

I Aalborg er 1000Fryd et velkendt og berygtet sted. Det er lidt Aalborgs svar på Ungdomshuset, på godt og ondt. Her huserer det alternative miljø med stærke rødder i den yderste venstrefløj. Hver tirsdag er der folkekøkken, og der serveres kun veganermad. Øllet og sodavanden er ligeså økologisk, og der er et meget studiepræget miljø. Det er unge mennesker, hvis holdninger endnu ikke har været sat på den hårde prøve. Det er det uspolerede, filantropiske projekt, der hvert år afløses af nye unge, hvis verdenssyn endnu ikke er blevet ødelagt af verdens barske realiteter. Den kyniske ville ryste på hovedet af stedet og dens brugere, mens vi andre nyder dette fristed for hvad det er; det nødvendige alternativ til de normale spillesteder, værtshuse og væresteder.

Historien

1000Fryd startede i 1983 og har siden da været et brugerstyret hus, der har lavet tonsvis af aktiviteter gennem tiden, og en af kernepunkterne er koncerter. De har arrangeret rigtig mange koncerter, og ingen tjener på dem. Et eventuelt overskud går ubeskåret til at finansiere næste projekt. Ægte socialisme.

Jeg fik en lille guidet tur denne aften rundt i alle lokalerne, bl.a. backstageområdet, og de lokaler hvor de tilrejsende bands bliver tilbudt overnatning på madrasser på gulvet, samt vaskerummet, der bogstaveligt måler under én kvadratmeter! Men der kan altså stå en tørretumbler ovenpå en vaskemaskine, og toilettet ved siden af virker bedst for éns knæ, hvis døren står på klem. Forholdene er lidt trange i det gamle hus. For det er et gammelt hus. Det ligger rigtig godt i Aalborgs gamle kvarter midt i byen, kun ganske få meter fra den kommercielle gågade, samt den berygtede Jomfru Ane Gade.

Green Day og Nirvana?

Det pudsige ved 1000Fryd er, at der svirrer mange rygter. Om alt lige fra brostenskampe mod den yderste højrefløj, hvilket er sket igennem tiderne, når fulde og voldelige fodboldfans kommer på besøg for at ødelægge stedet, og til de mere kuriøse historier, hvoraf nogle af dem er omgæret af en vis portion mystik. For har Nirvana spillet på 1000Fryd, eller hvordan var det nu det var?

Og nej, det har Nirvana ikke. Der er ikke rigtig nogen tilbage fra dengang, men historien lyder på, at det skulle være 1000Fryd selv, der sagde nej til at arrangere en koncert med Nirvana. Og det ganske få måneder før 'Nevermind' blev udgivet. Det kan man kalde et fejlskøn. Hvis altså det er den rigtige historie. Men der har været store navne på stedet, hvor Green Day nok er det største. Plakaten hænger naturligvis stadig backstage, lige midt på den store plakatvæg, for ligesom at fortælle de bands, der besøger stedet, at her har man fremsyn og tør binde an med navne, der potentielt bliver store på sigt. Jeg husker da også tydeligt en aften i september 1995 hvor jeg så Suffocation. Da var dødsmetal på sit højeste, og alligevel var det 1000Fryd, der fik lokket mægtige Suffocation til at spille. Scenen var præcis lige så lille og lav, som den er i dag, og det var cool at se dem så tæt på.

Men ellers har 1000Fryd ikke været stamsted for undertegnede. Her er skam blevet hevet nogle stifter ned i årenes løb, og der er blevet gnavet i nogle økologiske skinker, men Studenterhuset løb med opmærksomheden pga. Aalborg Metal Festival og mange andre gode koncerter. Det ændrer dog ikke ved, at 1000Fryd også leverede en meget fin koncert med Borknagar tilbage i 2001. Og det samme var tilfældet denne aften i november måned 2011, da de danske spirer forsøgte at gøre Green Day kunsten efter.

ALooP

Første band på scenen var Aloop, der gik på omkring kl. 22 og spillede i en lille time. De startede med en god, melodisk åbner, hvor guitaristerne fik lov at fremvise deres kunnen på instrumentet. Det gik over i den mere rå 'Deception' med en vekslende vokal og til tider et groove, der kan minde om Machine Head. Den blev efterfulgt af 'Sudden Death', som rammer én med en meget voldsom intro, og så går over i et typisk Aloop-nummer. De spillede også sange som 'The Eye Above', som ifølge deres forsanger er et dansenummer, samt 'Chemical Kiss', 'Janko' og sluttede af med bl.a. 'Point of No Return'. Det blev til en lille times thrash med de nordjyske knægte, hvis eneste svaghed denne aften var forsangerens rene vokal. Her lød stemmen lidt slidt. Fremmødet var respektabelt, så alt i alt en fornuftig start på aftenen.

ALooP brugte dog bestikkelse for at få publikum med. Den, der gav den mest gas fik angiveligt en roulade af bandet. Der var to topkandidater, og den ene var i kilt, og kun kilt til sidst!, men hvem, der gik derfra med en sponsorgave fra DanCake og ALooP vidste vi ikke da redaktionen lukkede. Morsomt var det dog at se ungersvendene give den gas for at vinde en pakke tomme kulhydrater.

Helhorse

Da københavnske Helhorse gik på scenen var de fleste ude for at ryge, så der stod vel en håndfuld mennesker foran scenen, hvilket gjorde, at der var flere på scenen end foran. Lidt morsomt, men heldigvis fandt gæsterne på 1000Fryd hurtigt ud af det, da de hørte tonerne til 'Lowered Expectations...' brage ud af monitorerne.

Helhorse har et meget højt aktivitetsniveau på scenen, og de to forsangere skiftedes til at brøle ud over scenekanten, og den energi var med til at opildne publikum, og sørme om ikke der stod 20-30 mennesker lige pludselig og rockede med, deriblandt medlemmer fra Mnemic. Helhorse leverede faktisk et fint show, og det er helt sjovt at se hvordan sådanne bands fungerer under beskedne rammer som Café 1000Fryd. De fremmødte havde i hvert fald en intim aften med bandet og fik en god koncert med hjem, der blev flot rundet af med 'Black Weed'.

Rising

Samme behandling fik Rising, der også måtte starte deres koncert med meget få tilskuere. Men da trioen i Rising åbner med deres helt særegne mix af sludge, metal og punk, så kommer folk ind. Deres relativt simple metal/hård rock virker rigtig godt, og der er god melodi på deres guitar. Som koncerten skrider frem bliver salen godt fyldt og det hjælper også godt, at lyden er rigtig god til Rising. Det lille spillested er fyldt med lyd på den gode måde, hvilket faktisk havde været tilfældet hele aftenen, men under Rising bemærkede jeg det særskilt.

Men desværre for Rising var det ved at blive sent.  Vi kom over midnat og så begyndte RockCaféen i Jomfru Ane Gade få meter derfra at trække i folk, så her blødte 1000Fryd lidt af deres publikum til i den sidste halvdel af Risings show. Det ændrer dog ikke ved, at Rising spillede godt, oprigtigt og det så ud som om at både band og publikum havde det sjovt.

Rising er nemlig en fed trio, der rammer mange stilarter i deres tilbagelænede rock'n'metal, der af mange er blevet sammenlignet med bl.a. Mastodon. Det umiddelbart simple og umiddelbare fremgangsmåde bliver i flere af sangene afløst af komplekse og tilbagelænede orkestreringer, såsom 'Cohorts Rise'. Det var også tilfældet på 1000Fryd hvor netop bassist og vokalist Henrik W. Hald formåede at skabe de stemningsbilleder, der kendetegner Risings musik, som en art melankoli blandet med det aggressive udtryk, der er kendetegnet ved metal. Det er denne vekselvirkning mellem det aggressive og det melodiske, der giver Rising en lyd, der brænder igennem og skaber en helt unik stemning.

Alt i alt en hyggelig aften på Café 1000Fryd. Aalborgs alternative musiksted, hvor det er holdninger, et åbent sind og historie, der er kendetegnede for såvel stedet, som gæsterne. Det var typisk 1000Fryd, hvor der var masser af husets brugere, der gik foran og bag baren for at lave kaffe, skænke økologiske fadøl, sælge cigaretter stykvis, diskutere alverdens ting i baren, lægge an på fotografer og lytte til morgendagens musik fremført af morgendagens musikere på scenen. Lige som det skal være.