Thrashing like a maniac

Thrashing like a maniac

Der var dømt piskesmæld for alle pengene, da Pumpehuset gentog succesen med Total Carnage Fest.

15-09-2012
4

Med fire metalbands og fri fadøl i tre timer kan det næsten ikke gå galt, hvilket det bestemt heller ikke gjorde med lørdagens opfølger på Total Carnage Fest i Pumpehuset. Forrige gang var koncentreret om dødsmetal, mens konceptet denne aften bød på retro-stemning og thrash.

Med fadøllen flydende frit ud af hanerne, fik Impalers fra Haderslev æren af at skyde thrash-festen i gang. Den unge kvartet har indtil videre to glimrende demoer bag sig, med en stil der er lige ud af landevejen thrashmetal. Med langt krøllet hår, slidte og sorte stramme jeans samt de obligatoriske kondisko lignede sanger og guitarist Søren Crawack en der var ankommet til scenen direkte fra 80’erne.

Bandet satte fra starten af en høj standard for hvordan thrash skal spilles med alt det der hører sig til. Heftigt tempo, hårdt pumpende riffs, melodiøst ”twin guitar” og stribevis af soloer fra en yderst kompetente lead guitarist. Inspirationen fra alle de gamle helte fra Slayer, Megadeth og Artillery var bestemt ikke til at tage fejl af, og musikken fik helt sikkert vakt god begejstring blandt publikummet. Forståeligt nok, numre som ’Power Behing the Throne’ og ’See What I See’ fra den seneste demo ’A Necessary Evil’ høvlede af sted og rykkede folk godt rundt foran scenen.

I løbet af koncerten blev der godt nok kikset et par breaks her og der, men hva' fa'en, selv Metallica fucker ofte op i deres numre. Nosserne blev også klasket op mod væggen, da Accepts 'Balls to the Wall' blev stilsikkert leveret. En perfekt start på aftenen, der mest af alt mindede om en hyldest til genren, hvor musikken dog lidt savnede sit eget udtryk, i form af nogle mere kontante riffs, der kan give Impalers deres eget udtryk og identitet. Men bestemt et band som er værd at følge.
Karakter: 4

Jysk forurening

Man kunne knap nok nå at trække vejret igennem en smøg inden næste band stod på scenen. Jyske Battery er stilmæssigt en fætter til Impalers, hvor der igen var dømt kondisko og rendyrket thrash. Battery har efterhånden en del demoer på bagen, og udsendte i sidste uge på Deadbangers-EP’en ’Mental Pollution’ i et oplag på 200 kassettebånd, mere retro kan det vist ikke blive.

De fire jyder lagde hårdt ud med en energisk og stilren omgang thrash, der spang som en bombe blandt publikum. Folk skvattede rundt i fadøllen og kastede sig ind i hinanden, mens Batterys intense musik stormede ud af højtalerne. En brændt lugt bredte sig foran scenen, og koncerten måtte kortvarigt afbrydes, da en monitor var blevet kvalt i øl. Ventetiden blev passende brugt på at improvisere lidt ’South of Heaven’ og ’Am I Evil’, som understregede Batterys passion for thrash.

Der er ikke så meget pis med Battery, musikken er lige på og hårdt uden omveje. Det er effektivt og holdbart, selvom det ikke just er originaliteten der fører an. Ud at dømme fra publikummets opførsel, der tydeligvis var blevet påvirket af den fri fadøl, var det uden tvivl Battery, som trak aftenens længste strå.

Sammen med Impalers opvarmer Battery for de danske thrashkonger fra Artillery på lørdag i Århus og det bør man ikke snyde sig selv for, hvis man er bosat på de kanter.
Karakter: 4

Hooligan-metal

Københavnske Deus Otiosus har efterhånden slået sit navn fast som leverandører af blytungt dødsmetal af den gamle skole. Bandet, der inkluderer et par medlemmer af de hæslige Tasstrup-drenge fra Hideous Invasion, kan uden tvivl deres kram på instrumenterne. Musikken taler for sig selv, men indtrykket denne aften var ikke just det bedste. Det virkede måske lidt malplaceret at placere et dødsmetalband midt i et arrangement, der tog udgangspunkt i thrash.

En overvejende del af publikummet var tydeligvis ikke kommet for at høre at dødsmetal, hvilket resulterede i noget mager forsamling foran scenen, som ikke behagede bandet. ”Kom nu pikhoveder, I ligner nogen, der er til Birthe Kjær” lød det fra frontmand Anders Rasmussen ud mod den sløve forsamling. Opfordringen gav umiddelbart ikke meget pondus, og den arrige sanger lignede til sidst en, der havde lyst til at hoppe ned fra scenen og nikke skaller ud.

Så vidt kom det dog ikke, men det musikalske indtryk har nu også samme effekt som et cirkelspark i fjæset. Seneste udspil ’Godless’ byder på flere tunge og tighte skæringer, som ’Pest Grave’, der bestemt var koncertens højdepunkt. Absolut et fedt band, bare ærgerligt at stemningen ikke var den bedste mens det varede, men Deus Otiosus hører bestemt til i samme liga som The Cleansing og Cerekloth.
Karakter: 3

Svensk overmagt

Tiden havde passeret midnat og øllen flød ikke længere gratis ud af hanerne, til gengæld bød Pumpehuset på en flaske rom for 250 kroner, og det skal de bestemt ikke høre noget ondt for. Om det nu var fordi pengepungen skulle frem eller ej, var en hel del desværre forsvundet andet steds hen, da aftenens hovednavn gik på i de tidlige nattetimer.

Svenske Massdistraction har netop udsendt deres første fuldlængdeplade ’Follow the Rats’, som bør stå i hjemme i reolen, hvis den ikke allerede gør det. Med al respekt for de tre danske bands, steg niveauet absolut da svenskerne gik på scenen. Overlegent thrashmetal med den rette attitude og en tilgang, der opdaterer genren til 2012, uden at lyde som en kopi af Slayer, som en hel del, der gør sig i denne genre som bekendt lider under.

De fede numre kom på stribe, som ’Headgrenade’ og ’See No Evil’, der med en fandenivoldskhed tordnede af sted. Sangeren Mikkal Hansen virkede som en ren energibombe, imens bandet spillede overbevisende på alle måder. At fremmødet var endt med at være temmelig lunkent, synes bandet ikke tage sig af, og gav bestemt aftenens bedste koncert. Svenskerne har altid været skridt foran Danmark når det kommer til metal, og det mindede Massdistaction endnu engang én om.

En optimal afslutning på endnu et vellykket arrangement, der nok har resulteret i en hel del tømmermænd og nakkesmerter dagen derpå. Tredje omgang af Total Carnage Fest er på vej, og herfra ser vi helt sikkert frem til endnu en fordrukken og forrygende aften.