Copenhell 2013: Bombastisk energi

Copenhell 2013: Bombastisk energi

Der var masser af "signatur-moves" fra medlemmerne af Scarred by Beauty i et glimrende show på Pandæmonium; hvor det nogle gange har virket koreograferet, var det blot herligt energisk her.

14-06-2013
Jacob Dinesen (arkiv)
4

Scarred by Beauty må siges at være et af de allermest live-aktive bands fra den danske metal-andedam. Konstant på farten, specielt i udlandet, og det har i den grad skabt et band, som er designet til at stå på en scene.

Bandets musik er en speciel omgang metalcore med masser af tekniske ogprogressive finesser, blandet nogle helt tydelige træk, der om noget fortæller, at man lytter til Scarred by Beauty – hør fx ’We Swim’, som også var med i sættet her.

I front har bandet Jonathan Albrechtsen, der er en sand frontmand og altid leverer en solid indsats. Også denne fredag aften på Copenhell. Musikken hviler sjældent, og pusterum bliver der heller ikke meget af i vokalen, for Jonathan viger bortset fra lidt ”speak”  ikke frygteligt meget fra sin brutale og imponerende råbevokal. For de folk, som ikke lige ser de dybere lag i musikken, kan stilen formentlig godt virke skæmmende, da nuancerne kan virke få.

I bevægelse

Men live har det ikke den store betydning, om vokalen er varieret tilstrækkeligt eller ej, for der er noget at se på, når medlemmerne er konstant i bevægelse, så musikken og showet bliver en helhedsoplevelse. Nogle bevægelsesmønstre er måske nok korrigerede, men hvor det fx til Aalborg Metal Festival lige var en tand for meget, så fungerede det blot som et energisk indspark på Pandæmonium-scenen.

Publikum hyldede derfor også fuldt fortjent bandet, og i rækkerne nærmest foto-pitten var der ligefrem en voldsommere aktivitet, end den bandet kunne mønstre på scenen. Smilene var derfor naturligt nok store på de fem gutter i Scarred by Beauty undervejs i koncerten, og det var en dybfølt tak, der røg fra scenen og ud til publikum, da koncerten var afsluttet med ’Egypt, I Am Dying’.