Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Kommentarer fra af satan44

17 resultater - viser 1 - 17
Sortering
09. December 2015
Koncertanmeldelser
Godt nok uenig i vurderingen af Horisont

Jeg synes de og Kadavar var aftenens absolut stærkeste kort.

Det nye Horisont (4/5) materiale lyder som Horisont, men en videreudvikling der netop er mere progget. I nogle af numrene, altså.

Vokalen var ikke så stærk, som den er oplevet tidligere, men om det skyldes sygdom eller slid, eller, som jeg og konen begge mente, en manglende teknik der er ved at indhente ham (at han ikke støtter nok med mellemgulvet), skal jeg ikke kunne sige med fuldstændig sikkerhed. Men indsatsen generelt var forrygende efter vores mening.

Satans Satyrs (2/5) hørte vi gudskelov ikke så meget af, og The Shrine (3,5/5 var meget ujævne, men til gengæld meget på, og det trækker op. Kadavar (5/5) var en kraftpræstation. Men sådan er smag og behag jo så forskellig.

S
satan44
11. Juli 2015
Einstürzende og forsinkelsen

Det har nok ikke kun været krukkeri, for koncerten med Gretchen Peters på Pavillion ved siden af var også forsinket...

Men i øvrigt synes jeg generelt lydkvaliteten på Roskilde er under al kritik, og at Arena scenen har ødelagt mange koncerter for mig på grund af elendig rungende lyd, hvor man intet kan høre, hvis først der er buldrende stortrommer. Den scene fungerer ok til First aid kit, men meget dårligt til metal.

S
satan44
25. Juni 2014
Delvist enig

Jeg kan kun være enig i, at det ikke er et fornuftigt mål at have, at metallen skal accepteres af mainstreamen.

Den er der, og kan "bruges" af dem der ønsker det, men der er ingen grund til at tiltrække dem der ikke selv kan finde ud af at finde den, og omvendt er kulturen meget rummelig, som Copenhell arrangementet viser.

Her tænker jeg især på publikummet; en stor respekt, lyst til at falde i snak, dele begejstringen og fejre det man er fælles om. Folk kan se ud som de vil, og te sig som de vil, bare man ikke er et røvhul.

Yderligere eksponering af kulturen er også bare vejen til at tiltrække halvhjertede idioter, der ikke ved hvordan man opfører sig ordentligt, eller grel kommerciel udnyttelse af kulturen.

Om Copenhell har trådt over denne grænse er en smagssag, men personligt synes jeg der er en del vej endnu. Jeg har ingen problemer med gøgl og gejl; det er i høj grad en del af genren i mine øjne, og genren skal indimellem indtages med selvironi og glimt i øjet, når man støder på corpsepaint og drikkehorn.

Og jeg hylder i den grad den bredde der var i programmet i år, selvom der godt måtte have været et progband eller to. At det er en tre dages fest er top i mine øjne og ører, og prisen er stadig rimelig; jeg fik meget for pengene!

Der findes mindre festivaller der i højere grad dyrker undergrunden, og hatten af for det, men store arrangementer, kan ikke laves på undergrund alene. Og ligesåvel som et band ikke er dårligt fordi de sælger mange plader, er det ikke en kvalitet i sig selv, ikke at have fået pladekontrakt ;-)

Jeg glæder mig meget til Copenhell 2015, og har i øvrigt været med hvert år.

S
satan44
28. Maj 2014
HA! D-A-D afløser Megadeth!

Der blev Copenhell lige lidt mere mainstream ;-D

S
satan44
27. Maj 2014
Meget enig med Pilgaard og MadsP

Og så synes jeg, både med de bands som ovennævnte hiver frem, som Triptykon etc., -og egentlig også med de fleste af de store navne på festivallen-, at det er småt med mainstreamen. Flere gamle, etablerede og for genren relativt kendte bands, nuvel, men jeg opfatter ikke hverken Anthrax eller Sepultura som specielt mainstream af den grund. En mainstream festival havde hyret Metallica, Volbeat, Rammstein og DAD; der er altså ikke mange i mainstreamen der aner hvem Anthrax eller Sepultura er, eller hvis de gør, har et forhold til dem.

Jeg kan godt være enig i, at programmet i år ikke er så skide progressivt, til gengæld er der en fed spredning af genrer, og min påstand er, at hvis der ikke er 3-4 bands på plakaten der kan retfærdiggøre et billetkøb, så er man nok bare ikke så meget til metal, som man prøver at bilde sig selv og sine venner ind.

S
satan44
01. Oktober 2013
Koncertanmeldelser
Heldigvis giver du koncerten en god karakter

For ellers er jeg VILDT uenig i dine negative punkter. Sangen var hele vejen igennem, i hver en tone, lige i skabet. Faktisk i sådan en grad, at man næsten kunne ønske sig at han havde fejlet lidt, bare for at man ikke skulle gå hen og tro, at det var playback ;-) Og efter min mening var bandets intensitet fra start til slut på astronomiske højder, og levede i den grad op til mine ret høje forventninger.

Du nævner ikke opvarmningen med et ord, den var ganske fornøjelig, og også en ganske stor oplevelse, om end ikke af samme tekniske kaliber.

S
satan44
22. Maj 2013
Koncertanmeldelser
Tjah...

Gorod, Loudblast og Gojira er i hvert fald kongefede franske metalbands. Pittbulls in the nursery er vist også franske...

S
satan44
07. Maj 2013
Koncertanmeldelser
Nok en lidt for høj karakter, men det var jo trods alt OVERKILL!!!

Fed koncert, fed sætliste, fed energi fra et band der burde have været trætte, men nærmest bare bliver bedre, og bedre.

Men for fanden, lyden var ikke iorden! Sure, man kunne høre den ene guitar, bas og trommer, men rytmeguitaren var stort set ude af billedet, og vokalen var ALT for lav. Og derfor synes jeg 5/5 er for meget.

S
satan44
20. Juli 2012
Koncertanmeldelser
Øv, øv, øv...

Jeg sprang koncerten over; det var simpelthen for sent, for denne gamle mand :-(

Jeg har iøvrigt billetter til Beta, som jeg købte før jeg vidste, at jeg er indlagt til en uge med svigerfamilien i et sommerhus. Hvad man ikke gør for husfreden :-S Billeterne (2 stk.) kan købes for 150,-, eller hvad vi kan blive enige om, tilsammen...

S
satan44
18. Juli 2012
Pladeanmeldelser
Hold da op

Nu har jeg ikke hørt andet end de tre numre Baroness/Relapse publicerede på youtube, og ingen tvivl om, at de skuffede noget, men dog også vandt lidt ved genlytning.

Jeg er spændt på at høre hele pladen, men har dog lidt samme fornemmelse, som dengang Metallicas sorte album ramte gaden. Den var dog ringere, og et betydeligt større stilskifte end det jeg har hørt fra yellow and green.

S
satan44
06. Juni 2012
Fæcesbog!

Hvor sløjt at lave konkurrencer hvor man skal være bruger af en tredjeparts produkt. Facebook er ekstremt un-tr00. Sådan er det.

S
satan44
30. Maj 2012
Koncertanmeldelser
Kanon aften!

Men for fanden, hvad sker der for københavn?! hvorfor var der kun mødt 75 (eller noget i den dur)mennesker op?! Det kostede HUNDREDE KRONER for 4 kvalitetsbands! Er iøvrigt uenig i at Gedeluderen faldt igennem, men det er nok et spørgsmål om smag, jeg synes mine favoritter var Goatwhore, Havok, 3 inches og Angelus. I den rækkefølge.

S
satan44
31. Oktober 2011
Pladeanmeldelser
Jeg sakser lige mit indlæg fra gaffa.dk

Jeg vil da gerne både gå mod og med strømmen: denne plade er, om noget, det mest troværdige og kunstneriskt ærlige Metallica har været med til, siden 1989.

Men det betyder jo ikke det er godt.

Problemet er ikke, at teksterne er ulækre, eller at de lyder fjollede taget ud af kontekst.

Lyrikken er faktisk fed. Nogle dele af musikken holder.

Problemet er at det sejler, og helheden ikke fungerer. Ikke mindst Lou Reeds evne til at ramme tonerne sejler, det er til tider decideret falskt, og generelt er hans evne til at levere sin spoken vord, oldermans-rap med flow og skarphed, udeblivende.

Det kunne have været godt, og jeg applaudere begge parter for at prøve noget, som rent faktisk lyder som et ærligt eksperiment.

Det klæder ikke mindst Metallica for en gangs skyld at lave noget der ikke virker som leflen for mainstreamen (Black Album, Load, Reload) eller patetiske forsøg på at genskabe en troværdig hos den gamle fanbase (St. Anger, Death Magnetic).

2½ stjerner.

S
satan44
08. Juli 2011
Koncertanmeldelser
Enig og uenig

Egentlig er jeg enig i mange af anmelderens kommentarer: hvorfor have opvarmingsband, når man bagefter står og venter en time; koncerten fik først rigtigt løftet sig et stykke inde koncerten, og Danzig er en macho-poserende krukke. Sidstnævnte er dog både en positiv og negativ ting. Det ER jo også lidt fedt, at rockstjerner er lidt larger-than-life, men knap så fedt, at man skal stå og vente SÅ længe på dem.

Til gengæld giver anmelderen det indtryk, at koncertens problemer ligger hos Danzig, og at han var ude af form, og det er altså bare ikke sådan jeg ser det. Jo, han var ude af form så vidt, at han er blevet noget bred om livet :-) Men ellers syntes jeg at man leverede en imponerende energi for en 56-årig, og en rimelig indlevelse. At se Danzig 2011 er ikke det samme som da de spillede i Pumpehuset i 1989, med gudebesætningen Christ, Eerie Von og Biscuits, men hvordan fanden kan det også være det...?

Tjah, hvis Danzig fik sparket Tommy Victor ud, og fik erstattet ham med en der kan spille blues, ville det have løftet koncerten enormt! Kelly, Zing og Danzig groovede og rockede sig igennem numrene, med den gode bluesede feeling, dér hvor rytmen ligger liiiige efter takten, mens Victor vist mest alt, troede han stadig spillede for Al Jourgensen, og derfor leverede riffs med nogenlunde lige så meget soul, som Anders Fogh Rasmussen ville have kunnet præstere. Havde det ikke været for den bundsolide bund fra Kelly og Zing, ville han have løbet alt over ende, og hvis man dertil lægger, at han hele tiden skal supplere de allerede fede riffs med mængder af (overtone?)squeals, så ødelægger det altså meget. Det hedder less is more, Victor. Fyr den mand...

Der var dog fuldfede udgaver af eksempelvis How the gods kill og Under her black wings, som trak niveauet meget op, så alt i alt var det ikke helt elendigt. Min karakter er rundet op fra 2,5...

S
satan44
31. Maj 2011
Tjah...

Jeg breder mig også over alle metalgenrer, og langt ud over, til f.eks. jazz og verdensmusik/balkanting og de mennesker jeg kender, der lytter til metal, er også ret nysgerrige. Men selvfølgelig er der masser af snævertsynede mennesker indenfor enhver "scene", eller for den sags skyld i mainstreamen. Hatten af for, at Copenhell satser bredt indenfor metal, og formår at booke navne jeg ikke kendte, eller havde afskrevet som ligegyldig metalcore (se, der var en fordom!:-)), men som viser sig, at være yderst spændende (Protest the hero).

S
satan44
09. December 2010
Koncertanmeldelser
Death Angel!

Jeg synes Death Angel var dem der imponerede mest. Et helt utroligt tændt band, som bare gav den fuld skrue hele vejen igennem. Og hvis de indimellem eksperimenterer sig lidt væk fra tr00 thrash, så leverer de sandelig også masser af mega-smæk for skillingen, ikke mindst på deres seneste plader.. Exodus var der også smæk på, omend jeg finder det meste af (især deres nyeste) materiale ret kedeligt, så det var alligevel en lidt ho-hum oplevelse for mig. Kreator var kompetente, men virkede ærlig talt lidt gamle og trætte... Suicidal Angels var ok, men de bar lidt præg af, ikke at have været en del af scenen i de gamle dage, og var lidt sorte får. Men de var også ganske kompetente, og leverede en god gang old-school thrash. Og så måtte jeg da lige have en af deres fede Ed Repka t-shirts :-)

S
satan44
25. Februar 2010
Øh?

A Horse Called Golgatha er da et fedt nummer, i lige så høj grad som Enter Sandman sutter ekstremt. Personligt var jeg overrasket over hvor gode de var live: jeg synes det er meget lang siden jeg har set et band fyre den af så godt, og samtidig at få helheden til at hænge sammen. Jeg foretrække dem hverken live eller på plade, men ved nu, at de til fulde kan leve op til hvad de laver i studiet, når de spiller live.

Og hvad er der galt med Dream Theater...? (Udover at deres senere plader har været lidt generiske, har de da lavet masser af fed metal)

S
satan44
17 resultater - viser 1 - 17