_XTD2154
_XJD0994
_XTD2179

Lingua Ignota fremførte for første gang sit album ‘Sinner Get Ready’ live på Roadburns Main Stage, og viste os, hvordan hun oplevede forholdet med Alexis Marshall.

24-04-2022
5

Da Lingua Ignota optrådte på Roadburns Ladybird Skatepark for en usandsynligt pakket sal (og en kø, der strakte sig længere end normalt), var der på samme festival et band ved navn Daughters, der gav mig en af mit livs bedste koncerter på Main Stage. Det blev derfor også mødt med stor jubel hos fans, da rygterne efterfølgende svirrede om at multiinstrumentalisten Lingua Ignota med det borgerlige navn Kristin Hayter og Alexis Marshall fra Daugthers dannede par. Match made at Roadburn. De to nåede også at samarbejde om et enkelt album.

Hævnen er sød
Men et godt års tid senere begyndte rygterne om Alexis Marshalls overgreb også at svirre, og Lingua Ignota udsendte i december 2021 en længere forklaring af de følesesmæssige, fysiske, psykiske og ikke mindst seksuelle overgreb, hun var blevet udsat for i sit forhold med Marshall. På trods af dette valgte et par die-hard-fans at møde op i Daughters-merch på årets festival, og det gik heldigvis ikke upåagtet hen i den allestedsnærværende Roadburners-gruppe på Facebook. Og lad os bare sige det som det er: Manden er voldelig og, på godt gammeldags jysk, et røvhul over for kvinder. Det er ærgerligt – musikken er god, men det er fuldstændig umuligt at støtte den slags adfærd. Og virkede det umuligt inden Lingua Ignotas koncert, så blev det selvindlysende forkasteligt under koncerten, hvor hun med desperation og en smerte, der kunne mærkes, da hun fremførte 'Sinner Get Ready', samt enkelte numre fra 'Caligula'.

Lingua Ignotas ambivalente religiøsitet
Lingua Ignota har sans for det dramatiske, og man skal lige være indstillet på hendes facon, der minder mere om en avanceret teaterforestilling end en koncert, men det tog på ingen måde validiteten ud af det budskab, hun kom med, og som var en syngende tak-for-sidst-lussing til Marshall og andre røvhuller, der har krydset hendes vej. Midtvejs i koncerten tog vi så for alvor fat på numrene fra 'Sinner Get Ready', og koncerten drejede dermed også mere over i et religiøst tema, et tema som Lingua Ignota har taget op igen efter år som ateist. Navnet "Lingua Ignota" er da også inspireret af et af den katolske kirkes mere berømte skikkelser: Hildegard de Bingen, og det kristne er således ikke fremmed for Hayters, omend det heller ikke lyder som om at relationen til religionen er helt ubesværet. Numrene handlede skiftevis om kritik og fascination af religionen og de prædikanter, der formidler den. Om den hævngerrige og nådesløse gud. Og uærlig kan hun ikke beskyldes for at være. Vi fik det hele serveret - i den pærevælling, som nødvendigvis må opstå, når man skal forholde sig til overgreb og Gud på samme tid, afhængighed og overmagt. Så måtte vi i publikum bare hænge på, som bedst vi kunne.

Kometen Lingua Ignota
Der er ret stor forskel på at sidde i midten af et overskueligt publikum, som vi så det på Ladybird Skatepark scenen på Roadburn i 2019 eller på aarhusianske RMF samme år, og så på at stå på Main Stage på Roadburn foran en pakket sal bestående af publikummer, hvor de fleste havde sat sig ind i historien bag albummet, historien om volden og ikke mindst historien om Kristin Hayters smertefulde rygoperation. Det var derfor klogt af Hayter at vælge netop dette album som omdrejningspunktet, selvom vi også fik numre fra 'Caligula'.

Lingua Ignota selv var en oplevelse at se på scenen, hvor hun i kropssprog, såvel som frasering, fik formidlet smerte, desperation, men også styrke og håb ud til publikum. Hendes sangteknik er ret imponerende, og det sad lige i skabet under hele koncerten, stærk understøttet af hendes levende mimik. Det var et lillebitte stærkt menneske, der stod foran os og råbte, sang og talte hele sit raseri, sit håb og hele sin ukuelighed ud til alle, der gad at høre efter. Og støtten fra publikum udeblev ikke. Hvis nogen havde tvivlet på hendes historie om vold og overgreb før koncerten, så er det min forsigtige påstand, at alle disse røster forstummede straks.

Kan man lære at elske backing tracks?
Musikken i Lingua Ignota er speciel - enten elsker man eller også forstår man den overhovedet ikke. Og med 'Sinner Get Ready' er det ikke blevet nemmere for den metal-elskende fan at holde af musikken. Lingua Ignota er solist i ordets bogstavligste betydning. Hun anvender ikke (eller ret sporadisk) instrumenter på scenen, hun har aldrig et band med sig, og derfor var hele koncerten også en opvisning hvor klogt man kan bruge backing tracks til at formidle et budskab. Sangmæssigt bevæger Lingua Ignota sig mellem smuk skønsang med en tone, der ikke er fuldkommen ulig Chers dybe alt, og over i isnende skrigevokal og growl. Hun mestrer hele spekret, og har klogt komponeret sine backing tracks til at lægge den bund og den følelse, som skal formidles. Om jeg elsker backing track-koncerter har jeg ikke besluttet endnu, men jeg vil godt indrømme, at jeg foretrækker mine koncerter lidt mere live. Men uanset hvad, var det en koncert hvor både det grimme og det guddommelige fik en plads, og egentlig var det mere en stærk koncert end en smuk koncert.

Et unikt talent med en alt for almindelig historie
Kristin Hayters talent er enestående, og det er ikke nogen tilfældighed at hun hoppede fra Ladybird Skatepark og mindre festivaler og op på den scene, hvor hun med retfærdigt raseri kunne udsende en “kærlig” hilsen til Marshall og det absurde system, der eksisterer omkring ofre for vold, hvor overgrebene gentages af politi, myndigheder og omgivelserne i deres evige mistænkeliggørelse og victim blaming. Det var dermed (desværre) også den anden koncert på Roadburn, hvor vi stod ansigt til ansigt med et offer for seksuel og kønnet vold. Talløse andre udsættes for overgreb hver dag. Det er på tide, at vi tager dem alvorligt - også når de ikke står på hovedscenen på en festival.