To Ashes
End Begins
No Allegiance
Nutralize the Threat
Firestorm
5

Førstedagen af The Rocks to-dages hardcore extravaganza bød på svenske Sista Sekunden, danske As We Fight og kultlegenderne Earth Crisis, som var hovednavnet. Første navn fik jeg desværre kun det sidste, ja, sekund af, så en anmeldelse af det band må vente til en anden gang.

Besøgstallet var bestemt ikke overvældende, men set i lyset af at det lige har været Roskilde Festival og at sommerferien er startet for rigtig mange, var det nu alligevel ganske hæderligt. Alligevel var der ikke helt nok til at trykkogerstemningen indfandt sig, så man kunne have fået et ordentligt mosh pit, som ellers havde klædt musikken og bandene i øvrigt havde fortjent for deres indsatser, for dem var der ikke en finger at sætte på.

As We Fight

As We fight synes at være der, hvor bandet bør være. Der er gennem årene skiftet ud på alle pladser, men den gamle frontmand Laurits Medom er nu tilbage for at svinge mikrofonen over publikkens syndige hoveder. Det klæder orkestret, for hans hæse, pågående optræden giver bandet en punktet troværdighed som supplerer bandets mere metalliske bund glimrende.

Og for satan da for en bund, den er dunkel, men klar og pågående og flere end få gange blev den leveret så frygtindgydende, at man blev taget tilbage til Hatespheres 'Sickness Within'-periode.

For nyligt har fighterne lavet en split EP med The Psyke Project som virkelig er en perle, og hvor jeg mente, at især havde gavnet As We Fight (eller i hvert fald min agtelse af bandet). Numre herfra fik vi at høre, hvor især 'Shattered' og den mere poetiske 'Save Me' gjorde sig, men også noget af de ældre såsom  'Join the Killing Spree' var godt, så der var i den grad sat blus på aftenens musikalske fakkel, inden den blev givet videre til hovednavnet.
Karakter: 4

Earth Crisis

Earth Crisis er kendt for to ting, dels for at være en flok militante veganere af nogle afholdsmænd, dels for at have lavet noget af den væsentligste hard core fra halvfemserne. Bandet gik i dvale i 2001 for at vågne til dåd igen i 2007. To år skulle der alligevel gå førend de havde en plade klar, men hvilken én! 'To The Death' var en fryd udi metallisk inspireret tungpunk, men desværre kunne den nyligt udkomne 'Neutralize the Threat' ikke helt følge med forgængeren. Det skæmmede nu ikke koncerten.

"At følge med" havde Earth Crisis dog ingen problemer med live, for det var en særlig veloplagt og især punchet var påfaldende da det var tungt uden at blive gumpetungt, og især numre som 'Against the Current' og 'Control Through Fear' fra forrige plade, var vellykkede.

Frontmand Karl Buechner var i hopla og bidrog til at gøre aftenen til noget særligt. Glad virkede han også, hvilket man ikke skal tro står i modsætning til musikkens vrede indhold, da kontrasten mellem det ene og det andet jo er pointen med hardcore.

At Earth Crisis har noget på hjerte fik blev gjort meget tydeligt med kærlighedserklæringer til Sea Sheperd, Animal Liberation Front og en dude, der havde truet en lokal narkohandler til ikke at sælge stoffer til sin bror, og det er jo altid med den slags, men det er først og fremmest musikken der live beviser at Earth Crisis gjorde klogt i at vågne op til klanglig dåd.
Karakter: 5