Skandinavisk folkemetalmøde

I Aarhus viste Huldre atter, at de besidder noget særligt inden for dansk metal.

+Fejd +Bergtatt
16-09-2017
Jacob Dinesen (arkiv)
3

Der var budt op til skandinavisk folkemetalmøde, da Huldre gav koncert lørdag den 16. september på Voxhall i Aarhus. Med til koncerten havde Huldre taget to andre skandinaviske bands, som blander den traditionelle folkemusik med hård rock og metal.

Folkrock med hård kant
Norske Bergtatt var første band på scenen. Bergtatt har rødder i den norske traditionelle vise- og folkemusik. Den er så suppleret med guitar, bas og trommer. Bandets elektriske tilføjelser kan dårligt beskrives som decideret metal. Bergtatt er mere et folkrock-band med en hård kant.

På forhånd var forventningerne til Bergtatt i en livesituation beherskede. Men bandet overraskede positivt. Sanger Linn Katrin Øygard synger virkeligt godt, og bandets brug af traditionelle instrumenter som drejelire og nøgleharpe fungerede fremragende i samspillet med vokalen, de tunge trommer og bas og den lettere rå, men lidt tilbagetrukne elektriske guitar.

Bergtatt var klart aftenens positive overraskelse.

Fejd fejlede
Andet band på scenen var svenske Fejd. I modsætning til den positive overraskelse, som Bergtatt leverede, var Fejd lidt af en skuffelse. Ligesom hos Bergtatt er nøgleharpen, der håndteres af Niklas Rimmerfors, en væsentlig ingrediens i Fejds musik. Det er suppleret med, at sanger Patrik Rimmerfors samtidig spiller bouzouki. Bandet består udover af de to Rimmerfors-brødre af fire musikere, der spiller de mere nutidige instrumenter guitar, bas, trommer og keyboard.

Fejd har udgangspunkt i den svenske folkemusik men har gennem bandets levetid mere og mere bevæget sig over i metalgenren. Det synes dog så primært at være sket ved at skrue lidt op for tempoet, og egentlig spiller de traditionelt skrevne sange i en metallisk version. Det fungerer indimellem godt. Men over lange strækt bliver det hele lidt for ensformigt.

Der mangler klart mål med musikken. Dog synes man at kunne fornemme, at de nyere sange, der er skrevet til den opdaterede stil, fungerer bedre. Desværre var lydbilledet med bandets seks medlemmer for fuldt drøn noget komprimeret og samtidig mudret. Eksempelvis var der kun en enkelt sang, hvor man rent faktisk kunne høre, at der var hul igennem til keyboardspiller Lennart Specht.

Forener metal og folk
Det, som Fejd mangler i at forene den traditionelle folkemusik med metal i kompositionerne, besidder Huldre til gengæld.

Huldre har fint fat i kombinationen af den rå lyd fra rockinstrumenteringen sammen med den fine kvindelige vokal suppleret med violin og drejelire og lejlighedsvis fløjte.

Violin som lead-instrument
Det er bemærkelsesværdigt, hvordan guitaren hos Huldre primært fungerer som et rytmeinstrument, hvor melodier og leads leveres af violinen. Det giver et flot og unikt lydbillede, hvor man aldrig er i tvivl om, at bandet besidder evner og forståelse for såvel den metalliske som den traditionelle folkemusikalske tone og forstår at udmønte det i fornuftige kompositioner.

Desværre var det, som om, guitaren havde fået en tand for meget i lydbilledet denne aften. Violinist Laura Beck er et stort, hvis ikke det største aktiv i Huldre. Men desværre blev hendes karismatiske spil overdøvet af Lasse Olufsons guitar. Helt galt var det dog med lyden på drejeliren, hvor Troels Noergaard i store dele af koncerten overhovedet ikke var til at høre.

Nanna Barslev gør det godt som forsanger i bandet. Faktisk er det, som om hun bliver en bedre og bedre vokalist. Desværre er der fortsat mangler at finde i hendes performance mellem sangene. Hendes fjantede introduktioner og latter i mikrofonen af ikke udtalte vittigheder passer bare ikke til sangenes fortolkninger. Men det er hende undskyldt, at hun var glad i låget i Aarhus, hvor et overraskende stort fremmøde beviste, at Huldre er blevet om ikke folkeeje så i det mindste et dansk band, som har fået en solid fanskare.

Det er godt, at Danmark har et band som Huldre i en genre, som ellers ikke er voldsomt profileret herhjemme.