Perfekt rækkefølge
Perfekt rækkefølge
Perfekt rækkefølge

Finske Ghost Brigade leverede et fint show på The Rock og var endda ganske gavmilde mod opvarmningsbandene Intronaut og A Storm of Light, som begge fik lang spilletid.

09-10-2011
4

På sådan en søvnig søndag kan det være svært at komme ud af starthullerne. Derfor var det også helt passende, at Intronaut åbnede denne aftens nedstemte musik. Det kan godt være, at de to guitarspillende forsangere ikke helt havde kontakt til hinanden - de sang i hvert fald ikke specielt fedt tostemmigt denne aften - til gengæld lå bas og trommer perfekt omkring guitarerne.

Det var pænt stenet, og bandet gjorde ikke meget for at ændre på dette. Bassisten stod ofte med lukkede øjne og nød sit spil på den båndløse bas, mens den ene forsanger/guitarist lod sig fange bag "den famøse søjle" i den ene side af scenen. Kun trommeslageren så rigtig aktiv og hårdtslående ud. Men det passede egentlig fint ind og stille og roligt, blev man vækket fra søndagsdøsen. Det var næsten som loungeversioner af Mastodon og Opeth, selvom bassens lækre bund og lydtryk rev det hele ud af lounge-konceptets grundidé.

Interessant baggrund

A Storm of Light - amerikanere som Intronaut - stod herefter på The Rocks scene. Umiddelbart var folk mere kommet for Intronaut, men musikalsk og performance-mæssigt blev det dette band, som vandt det indbyrdes opgør efter noget som i tid mindede om 2 fodboldhalvlege. En til hver.

Nogle havde måske lagt mærke til den projektor, som stod klar ved ståltrappen i salen. Og måske især det stativ, den stod på, hvor der stod skrevet Neurosis flere steder. Forsanger/guitarist Josh Graham er da også såkaldt "visual artist" for Neurosis. I A Storm of Lights tilfælde betød det, at det store hvide backdrop blev benyttet til fremvisning af diverse klip med alt fra bombefly over ildebrande til en den berømte tank og den studerende på Den Himmelske Fredsplads (tjek et eksempel ud i videoen " target="_blank" title="A Storm of Light">HER).

Det så faktisk rigtigt godt ud, og passede glimrende til musikken, som havde godt fat i post-metal-genren tilføjet store doser doom/sludge. Det blev leveret med en bas med masser af skramlende distortion. Vokalen var fed, da den først blev rettet lidt ind i mixet. En art ren sang, som i passager blev nærmest messende. Når der så lige manglede et skud aggressivitet, så bidrog bassisten med grumme råb.

En blid opvågning

Bandrækkefølgen var perfekt - hvis altså man som skribenten var ramt af det her søndagssløvsind. For Intronaut var glimrende at nikke lidt til, mens A Storm of Light satte mere gang i nakkemusklerne indtil finske Ghost Brigade fik rykket folk helt op til scenekanten og fremkaldte headbangen og hoppende folk (ikke at forveksle med moshpit dog).

Igen var lyden fed. Det måske lidt for massive bastryk fra det forrige band var tonet ned, så det passede superbt sammen med de tunge guitarer og Manne Ikonens dybe growl. Naturligvis stadig afstemt med bandets særegne passager med ren guitar og den herlige rene vokal fra førnævnte sanger.

Ghost Brigade spillede over en time og kom godt omkring de seneste par albums, men det blev også til eksempelvis 'Hold on Thin Line' fra det første album. Selvom den ene guitarist også havde valgt at gemme sig bag søjlen, så kom han ofte ud af sit skjul ligesom den anden side af scenens areal også blev flittigt vandret på af bassisten og guitaristen i denne side af scenen.

Igen et flot visuelt syn

Lysshow og mængden af scenerøg gik op i en højere enhed, så finnerne tog sig rigtigt god ud, når de headbangede og gik amok i de hårdeste passager, som fx i 'Suffocated'.

Inden ekstranumrene blev der lavet en fed lille effekt. Et insisterende trommebeat med passende bas og guitarer over blev gentaget adskillige gange. Først hoppede den ene guitar fra og efterlod en hylende feedback. Dernæst samme trick med den anden guitar. Lidt mere tromme og bas over "hyleriet" indtil bassisten også gav op og gav trommeslageren lidt mere tid i larmen. Også han stoppede, og en kort stund havde man kun larm fra højtalerne, indtil bandmedlemmerne atter greb stikker og håndvåben og leverede en fin afslutning med to ekstranumre.

Karakterer:
Intronaut: 3
A Storm of Light: 4