6. Calling Card
7. The Way Out
8. Worn Down
9. Snake Skin
10. Composure
2

Nogle gange spiller et band live for at tilfredsstille et behov fra lytterne. Andre gange er det det eneste vigtige tidspunkt. Gel falder klart i kategori to, beviser de her på deres første fuldlængdeudgivelse.
Efter deres split med Cold Brats sidste år, fik New Jersey-bandet en del opmærksomhed, og det stiller høje krav til denne udgivelse. Det har de måske haft lidt svært ved at leve op til. Lige så hæsblæsende som sangene fra splitten er de på ‘Only Constant’, men enten har undertegnede svært ved at holde koncentrationen – tvivlsomt, givet sangenes gennemsnitslængde på omkring 90 sekunder – eller også er ‘Only Constant’ bare en undskyldning for at kunne komme ud på landevejen. Det virker som det mest sandsynlige og helt ærligt også det mest oplagte.
For der kan ikke være tvivl om, at Gel giver den max gas på en scene. Der er kæberaslere og råben med, mens luften er tyk af stagedivers.

Det oversættes bare ikke særligt godt til en plade. Særligt grelt bliver det på det lidt besynderlige mellemspil ‘Calling Card’, der vist skal beskrive både tilstanden på hardcore-scenen men også hvordan det er at være kvinde, fattig, queer, arbejder, amerikaner eller alt muligt andet, der kan være nedtur, men primært bare lyder som en twitter-tråd med et chillet loungebeat under, og det er præcis lige så dødssygt, som det lyder.

På en plade, der i forvejen har svært ved at holde lytterens opmærksomhed fanget, gode licks og tunge riffs uagtet, taber man fuldstændig pusten her. På samme måde virker det ikke helt. som om Gel tror på det selv. Det gode riff i åbneren ‘Honed Blade’ kunne sagtens holde noget længere end det trækkes, og den fede attitude, der kommer til udtryk på ‘Out of Mind’ efterlades i støvet af fræsende hardcore, der kommer til at lyde ensformigt og formularisk.
Det her er ikke noget mesterværk, men det skal nok blive bagtæppe for nogle gode koncerter. Gel kan ringe, når de kigger forbi Danmark. Indtil da ryger de tilbage i bunken.