Brutalitet fremfor alsidighed

Brutalitet fremfor alsidighed
Blastbeats og matematisk industrial dominerer debutten fra Dino Cazares’ nye band Divine Heresy. Guitarist Dino Cazares er aldrig blevet venner med sine gamle bandkollegaer i Fear Factory, efter at de i 2002 tog på tour uden ham, mens han var optaget af sideprojektet Brujeria. Den dag i dag kan man stadig følge mudderkastningen i metalmedierne.

Divine Heresy består udover Cazares af det asiatiske lyn af en trommeslager, Tim Yeung (Vital Remains, Hate Eternal) og forsanger Tommy Vext. Og lad det være sagt med det samme: Ingen af de tre lægger fingre i mellem på dette brutale knytnæveslag af en debut.

Yeung hører til den skole af trommeslagere, for hvem det gælder, at blastbeatet er gud (hvem kan nå flest stortrommeslag inden for et minut), og hvis man ikke bryder sig om den taktik bør man holde sig fra ”Bleed the Fifth!”, for blastbeatet gennemsyrer stort set alle sange. Der hentes inspiration fra både black metal og den nærmest matematiske industrial, som Fear Factory sammen med Meshuggah selv var pionerer for helt tilbage i starten af 90’erne.

Der er smæk på fra første minut, og det er snarere brutaliteten fremfor alsidigheden, der er i højsædet. Men så sker der noget i den ganske sønderrivende ”The Threat Is Real” og den stærke ”Impossible Is Nothing”. Og så er Cazares endda begyndt at kaste en solo ind hist og her, hvilket han faktisk klarer meget godt!

Dette aggressive debutalbum er lige til at gå til for fans af Fear Factory, og det bevidner, at Dino Cazares rent faktisk var en vigtig brik i førnævnte band, samt at han kan spille en proper spade. Men bortset fra det, kunne man godt ønske sig lidt mere eksperimenterende alsidighed næste gang, hvilket Cazares også burde have overskud til efter denne udladning.

Titel
Bleed the Fifth!
Distributør
Karakter
3