4. Glory Crowned Son of the Thousand Petalled Lotus
5. The Hollow Wedjat
6. The Sloughted Scales of Seperation
7. Vitalising the Red-Purple in Asher-Zemurium
8. Black Kundalini
4

Grækenlands Acrimonious har eksisteret siden 2003, men alligevel er 'Sunyata' kun anden fuldlængde, og medmindre man regner ep'er og demoer med, kom debuten først i 2009. Til gengæld er tiden også brugt godt, og grækerne har fat i en omgang yderst kompetent black metal. De har så absolut ikke genopfundet genren, men hører til blandt de dygtigere udøvere, fordi de ikke forfalder til brutaliteten uden at gennemtænke stemninger og sangskrivning i yderst velfungerende grad.

En del af deres force ligger i vokalen, der har et opera-agtigt tilsnit, uden at det af den grad bliver hverken pompøst eller musicallydende - som man ellers kunne frygte. Det tilfører derimod både dramatik og en særpræget episk stemning til det evige inferno. De brave folk fra de Tusind Øers land er heller ikke bange for lidt storladen a capella, akustiske intermezzoer og i det hele taget at inddrage ikke-genre-forventede ideer, men uden at gå på kompromis med den sorte metals idealer.

Fængende smadder

Det er derfor også på riff-fronten og i det uendelige trommesmadder, at bandet med det mundrette navn fylder mest. Flere piskende hurtige guitarfinter er faktisk imponerende catchy og melodiske ørehængere, ved siden af at være voldsomme og intense, og det samme gælder soloerne, ligesom howl og operavokal leger med at være letgenkendelige midt i ondskaben.

Dermed ikke sagt, at vi har at gøre med et band, der lefler for det lettilgængelige, og den 7-8 minutter lange spilletid på de fleste numre er på ingen måde unødvendig og vidner om et band, der gør en dyd ud at skrive musikken færdig og inkorporere, hvad der nu skulle være nødvendigt af lange inciterende passager, der kan tage pusten helt ud før næste eksplosion.

En gennemtænkt og godkendt toer fra det sydeuropæiske.