Alligevel brutalt

Alligevel brutalt

Der er gået mange år siden Spawn of Possession sidst udgav noget, men nu er bandet tilbage og det måske en tand mindre brutale, mens de musikalske evner til gengæld synes at være taget til.

Incurso
13-03-2012
4

Spawn of Possession blev dannet tilbage i 1997 i Sverige og nåede at udgive to albums, henholdsvis i 2003 og 2006 inden stilstanden tog over. Efter en række medlemsudskiftninger, som blandt andet bød på et meget kortvarigt visit fra eks-Psycroptic-vokalist Matthew Chalk, er bandet nu tilbage i en lidt mere international besætning, selvom den oprindelige sanger (og dengang også trommeslager) Dennis Röndum dog nåede at vende tilbage i tide til indspilning af album.

Der er nu blevet plads til nordmanden Erlend Caspersen på bas, en leadguitarist i tyske Christian Muenzner, der også kendes fra Necrophagist og Obscura og svenske Henrik Schönström på trommer. Sidstnævnte har tidligere spillet i Unmoored.

De musikalske talenter fejler ikke noget, og bandet har for genren fået en meget imponerende produktion, hvor alle instrumenter hele tiden står klart frem. Det har selvfølgelig kostet lidt på brutaliteten samtidig med, at Spawn of Possession måske nu kigger mere i retning af bands som leadguitaristens band Obscura eller det scifi-inspirerede ligeledes teknisk velfunderede The Faceless fremfor Cannibal Corpse, Suffocation og Death.

Men når de tusindvis - ja, tusindvis - af riffs har nået at fæstne sig lidt efter adskillige lyt, så er det som at brutaliteten alligevel dukker op fra sit skjul, og man hører at de ofte indbydende riffs under melodier, hyletoner og skæve skalaræs alligevel gemmer på en god portion ondskab. Selvom bassen ofte slappes og har masser af mellemtone, så er der alligevel en vis bund i basspillet, og denne parrer sig godt med guitarerne, og herved dukker den rene, ondsindede metal så pludselig op - og så er det dybe growl fra blot Dennis det fuldkomne, ultimative punktum på musikken.

Kaos hersker - og det er godt!

Spawn of Possession er ypperlig teknisk dødsmetal. Det er bestemt ikke for alle, for selvom musikken er velspillet og tight og fremfor alt superbt produceret, da alle instrumenterne kan adskilles fra hinanden og det endda er muligt at høre forskel på hvert eneste bækken, som trommeslageren tæsker på undervejs, så hersker der alligevel kaos på pladen.

Kaos fordi der sker så meget, og fordi tempoet samtidig er ret højt, men det er et kaos, som det er svært ikke at holde af, fordi det består primært i, at man selv efter et hav af lyt stadig ikke kan komme på, hvad der kommer derefter i musikken. Guitarerne står for et ret indbydende arbejde, mens bassisten fylder efter med en tilpas mængde detaljer. Og Henrik på trommerne formår at holde det hele fornemt på sporet uden at glemme lir til tromme-entusiasterne.

Growlet er helt klart det eneste, som ikke smider om sig med teknikaliteter, men holder sig til at være dybt og ondt, der nådesløst og konsistent tromler hen over musikken. Og det virker! Det er simpelthen guld værd for den tidligere nævnte risiko for afsavn på det brutale.