Dansk klassiker, nu på vinyl

Dansk klassiker, nu på vinyl

Vinyl-feberen raser, og med den udkommer et væld af genudgivelser, der oser af nostalgi. Feberen har nu ramt Autumn Leaves, hvis klassiker 'Embraced by the Absolute' nu kommer på lp med lidt ekstra godter.

Embraced by the Absolute (Vinyl re-release)
30-09-2013
666

Det er Ancient Darkness Productions, der har valgt at genudgive Ribe-bandet Autumn Leaves' første album fra 1996 på vinyl. Men ikke bare en skrabet enkelt plade, nej, der er kælet for detaljerne, så udgivelsen kommer i dobbelt gatefold, hvorfor der også er blevet plads til demoen fra 1995 og et track fra 1994, som stammer fra en compilation. Den anden lp's side to er endda i en såkaldt "etched" version.

Denne artikel skal dog ikke helt ses som en regulær anmeldelse, for når der udgives noget så lækkert, som det her produkt lader til at være - ja, så er det ikke rigtigt til at anmelde, når anmelder-eksemplaret består af filer med endelsen .mp3. Og det er ikke en klage, for pladen udkommer kun i et relativt begrænset oplag, så det er selvfølgelig ikke lige sådan at sende albumsud til enhver. Artiklen har dog derfor blot formålet: at informere landets metalglade folk med pladespillere, at et af Danmarks mest spændende album ud i melodisk og dog brutal dødsmetal nu kan erhverves.

Her på sitet har vi bragt et interview med bandet i vores "Hvor blev de af?"-serie. Ikke læst det endnu? Så fang det HER. Selvom vi på nuveærende tidspunkt ikke har udgivelsen i fysisk form, så lyder idéen ikke helt tosset. Udover skiverne får man også et "fanzine" - 32 sider med alt om bandet, fotos og gamle anmeldelser. Naturligvis sat op med klippe-klistre-layout og klassisk typewriter-font som i "de gode gamle dage". Det er lige i øjet.

Melodisk, men brutalt.

Autumn Leaves var noget af det første dødsmetal herhjemme, der blandede melodi i dødsmetallen. Der var dog langt til den variant, som udsprang fra Sverige, specielt Göteborg. Nej, det danske band havde en noget mere brutal tilgang, og melodierne er blot forførende elementer i ny og næ. Vokalen er således heller ikke det her hæse, hysteriske growl, som In Flames, At the Gates og Dark Tranquillity bød på i deres melodød. Autumn Leaves havde et mere klassisk dødsmetalgrowl, der dog som variation ikke var bange for at gå den mere hysteriske vej. Og i nogle af de mere atmosfæriske passager med keyboard svagt i baggrunden, så høres også en mere ren, nærmest snakkende vokal. Og så er brutalitet og melodi ikke engang de eneste varemærker på dette album, for groovet skinnet også tydeligt igennem i musikken, så det rykker noget så grusomt.

Musikken kan i den grad tåle at blive råhørt igen her 17 år senere. Det lyder stadig intenst, og det er imponerende, så klart instrumenterne skinner igennem på trods af, at musikken også lyder behageligt "mudret" - med andre ord beskidt på den fede måde. Specielt for albummet er det også, at det var Tue Madsens første rigtige produktion. Han havde mixet Frozen Suns album forinden, men det var første gang, han sad i producerstolen til indspilningen et album.

Når man nu ikke har det fysiske eksemplar at lytte til, så kan man godt have lidt bange anelser for, om den fede lydkvalitet nu også kommer ordentligt igennem. Man plejer normalt ikke at anbefale at gå over 20 minutter på en vinylside, og der er jo masser af lyd på 'Embraced by the Absolute', og således er A-siden på 25 minutter og B-siden på 22 minutter. Man producerede dog ikke helt så kompakt, som det gøres i nutidens krig på lyd, så måske har det været fint muligt at få den fede lyd ned i rillerne, selvom en grundregel/et godt råd i vinylproduktion er fraveget. Og det behøver da heller ikke gå så galt: Guns N' Roses' storsællert 'Appetite for Destruction' overholdt heller ikke det velmente råd i sin tid.

Ja tak! Demonostalgi

Det havde været lækkert nok i sig selv blot at få albummet, men demoen fra 1995 er nu også et lækkert klenodie at få i hænderne i. Der er bare noget over velproducerede demoer fra den tid, som i modsætning til dagens demoer, som ofte er i præcis ligeså god kvalitet som en albumindspilning, og så er demoernes charme røget fløjten. Det kan høres, at 'Hope Springs Eternal'-demoen er indspillet seriøst og af kompetente mennesker, men der er lige det der "demo-twist", som i dette tilfælde er aldeles storartet. D-sidens enkelte nummer er lidt mere skrabet demolyd, men stadig fuldt brugbart og interessant, men de tre andre vinylsider vinder dog markant i forhold til.

Ancient Darkness Productions har fat i den lange ende: Det her album fortjener rigtig meget opmærksomhed, og da cd'erne fra pladeselskabet, der i sin tid udgav det (Jacob Hansens 'Serious Entertainment'), er svære at opdrive, så er der kun én undskyldning for ikke at ville have dette pragteksemplar af en vinyl-udgivelse: at man ikke har en pladespiller ... .(Men det kan man jo så passende investere i. En opfordring herfra.)

En klassiker. Dengang og nu. Og dermed kun én værdig karaktér: 666.