3. The Last Unicorn
4. Council of Dragons
5. Immortal Flame
6. The Dead of Winter
7. The Last Battle
2

Semi-danske Sage's Recital har skrevet en historie om drager, og det i sig selv får dem naturligvis til at kandidere til årets album. Men det forpligter at kaste sig over metallens allerhelligste tema. Det kræver mandsmod, guitarhåndtering i Malmsteen-klassen og en episk røst til at bære episke melodier over episke tekster.

Ved punktet: 'Krølning af Strenge' kan Sage's Recital sætte deres første hak - Niels Vejlyt står bag shredding af den neoklassiske art på et teknisk niveau, der sjældent er hørt på disse drage-uvenlige breddegrader. Og imponerende nok er det ikke kun lir for galleriet, men også gennemtænkt harmonisk og med det formål at understrege en stemning.

Men en historie om drager kræver mange stemninger, og Sage's Recital, der har ex-Royal Hunt sanger John West ved mikrofonen, foretrækker det højstemte helteepos, hvorimod ondskaben har trange kår, og det går ud over fortællingen som helhed. Man savner de dystre kapitler, som en tynd produktion heller ikke gør det lettere at understrege - en produktion uden bund, som også får trommer og vokal til at fremstå triste og tørre, og som ikke matcher guitargalskaben.  Men den evige guitargalop kan kun understrege det storladne, ikke det grumme, og kun sjældent får man lidt vrede og desperation med, sådan som det ellers hører sig til i et rigtigt drama.

Beklageligvis er teksterne heller på et imponerende højt niveau og ikke udstyret med det fornødne punch i melodierne til at opnå den for genren obligatoriske følelse af at skulle stå sammen i modgang. Et egentligt klimaks opnås dermed ikke for vokalen, og eksplosionen i grandiose omkvæd udebliver - man efterlades med en følelse af, at sangeren kun agerer fyld mellem guitarens magiske udfoldelser. Og det er som bekendt ikke nok til at nedlægge en drage.