06. Clarity
07. The Fall
08. Dead Inside
09. Hypersomnia
10. Starless
3

Det første man lægger mærke til, når man lægger øre til Boils ’A New Decay’, er hvor selvsikkert og gennemført det er. Det er dog også det, som i længden skal blive akilleshælen for den ellers udmærkede skive. Der savnes nemlig lidt mod til at turde springe rammerne mere, for hvis man ikke giver pladen en længerevarende chance, så er det meget let at kaste cd’en hen i bunken af Tool-kloner.

Den erfarne læser, der kender lidt til det Tool’ske univers har så måske allerede en anelse om, hvordan Boil fra Århus lyder: stort og svævende, tungt og dystert. Men som skrevet ville det være lidt for let blot at kalde bandet en klon. Der er nemlig masser af god rock, der sagtens tåler at stå på egne ben, og den tunge produktion og mix fra bandet selv, og en mastering fra Tue Madsen, betyder et godt, tungt resultat med plads til bandets sunde sans for melodier.

’Redefine’, ’Transition’ og ’Sleepwalker’ sparker albummet ganske godt i gang. Men så får bandet for god tid: ’Quiet Hours’ er godt 8 minutter, hvor muligheden for at bygge en stemning op udnyttes lidt for groft, og det bliver lidt kedeligt. Bedre går det med albummets næstlængste sang på næsten seks minutter, hvor man undervejs pludselig vågner og finder interessante bidder, der så udgør en glimrende intro til ’Dead Inside’ med tunge riffs og nogle af albummets bedste vokalmelodier.

Jacob Løbner på vokal har i det hele taget godt fat i sangkundskaben, og når man bakkes op af et sikkert og velspillende band, så går det aldrig rigtigt galt. Det er dynamisk og godt, men desværre også lidt søvndyssende fra tid til anden. Der er sange, som det i sig selv er værd at købe pladen for, så lad være med at lade karakteren være alt for vejledende (vildledende?), men giv Boils andet album en chance, når du får muligheden. Måske er det netop lige det, du har gået og ledt efter.