Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Ventetiden værd

Populær
Updated
Ventetiden værd

Der er langt mellem Scanners udskejelser på pladefronten, men kvaliteten er til gengæld høj.

Kunstner
Titel
Judgement Day
Dato
05-12-2014
Trackliste
1. Intro
2. F.T.B.
3. Nevermore
4. Warlord
5. Eutopia
6. The Judgement
7. Battle Of Poseidon
8. Pirates
9. Known Better
10. The Race
11. The Legionary
Forfatter
Karakter
4

I midthalvfemserne stod tyske Scanner bag to aldeles fremragende bud på daværende årtis bedste power metal-udgivelser, den rå ’Mental Reservation’ fra 1995 og det lidt mere episke opus ’Ball of the Damned’ fra 1997, der blandt andet inkluderede en fornem udgave af Queens mest metalliske nummer, det majestætiske ’Innuendo’. Men efterfølgende er der ikke sket meget, og samtlige medlemmer bortset fra den gennemgående guitarist Axel Julius har fundet andre græsgange – ’The Judgement’ er således kun andet udspil de seneste 18 år.

Men dette års længe ventede udgivelse holder heldigvis den høje standard og lægger sig et midt i mellem to omtalte mesterværker med lige dele fortællelyst og styrke.

Mellem power og thrash

’F.T.B.’ lægger ud med det stormende omkvæd ”Fight the Bastards’ og lever i den grad højt på en af sangskriver Julius’ forcer – de enkle, fængende melodier. Men også en anden stærk side er i fuldt flor fra første sekund. Scanner står for meget varierede sange rige på lange riffs, der både er hidsige og ganske melodiske.

I samme kategori hører ’Nevermore’ og ’Warlords’, der lægger sig tæt på det thrashede, men alligevel formår at bevare et mere forfinet præg i retning mod gængs heavy metal og power. Riffene har bare så meget skrig og kant, at det ikke kammer over, når omkvædene sætter ind med deres rene syng med-kvaliteter.   

I ’Eutopia’ bliver det en anelse mere pompøst, mens titelnummeret og ’Battle of Poseidon’ igen trækker et voldsomt læs og holder fast i tempoet, men også viser stærke instrumentale sider i form af stemningsfulde passager og ret så kompetente soloer.

Fjollet fejltrin

’Pirates’ bæres primært af et sært dansende riffs, men er måske et af skivens svageste numre, som lægger sig i den anonyme eller måske ligefrem let fjollede afdeling – en sørøversang har ikke rigtig sin berettigelse her. Tilsvarende lider ’Know Better’ af mangel på de rigtigt gode ideer, og man fornemmer en smule træthed.

Helhedsindtrykket reddes dog af den formidable afslutning på ’The Race’ og ’The Legionary’, der begge har raseriet såvel som melodierne i orden. Helt så godt som midthalvfemsernes udgydelser er ’The Judgement’ ikke, selvom der er tale om et helstøbt og stilsikkert album. Det kommer næste gang, og der går forhåbentlig meget kortere tid, før Axel Julius får samlet Scanner igen.