Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Mystiske Helmut

Populær
Updated

Helmuts andet album er en kæk og formidabel overraskelse fra et stærkt isoleret alpeland.

Kunstner
Titel
XI IX XI
Forfatter
Karakter
5

Helmut? Hvem er Helmut? Helmut Lotti? Nein! Helmut Kohl? Nein? Helmut Hinterseer – Hansis ukendte rockede tvillingebror? Nein, heller nicht! Men spørgsmålene er mange, og selv i selskab med schweiziske Helmut demselv og deres 'XI IX XI' forbliver mange svar irriterende ubesvaret. Det er omtrent umuligt at forudse, hvad de har tænkt sig at udsætte ørerne for, hvad de vil næste gang og i øvrigt at beskrive det bare nogenlunde dækkende.

Det indledes med mandolin, ukelele og / eller banjo, og minder endda om et nummer med Nice Little Penguins (hvis du ikke aner, hvem det er, lad for Lemmys skyld være med at youtube dem. Sammenligning falder alligevel ud til Helmuts fordel). Men også elementer af sludge, dødsmetal og metalcore sniges naturligt ind - og så fremdeles. Helmut gør hvad der passer dem, og stærkt overraskende, måske endda overrumplende, er de også sublime i disciplinen/disciplinerne.

Tidskrævende og belønnende


Derfor tager det tid og tålmodighed at vænne sig til at alpelænderne og til skizofrenien, men man bliver også belønnet, når den røde tråd endelig er at se og høre. Et eksempel på det kunne være melodierne – i visse perioder rummer musikken et melankolsk udtryk, og derfor bliver man næsten hylet ud af det, når døden trænger sig på sammen med growl og brutalitet. Men en melodisk sammenhæng er der, godt skjult under det umiddelbart simple, og man vil på et tidspunkt opdage, at Helmut kun laver gennemtænkte stemningsskift, hvor det melankolske lurer lige under overfladen.

Til tider er det eftertænksomme og dystre gemt under stoprytmer, leads eller soloer, der har et anderledes lettere udtryk i retning mod gængs heavy metal, såvel som der indfinder sig lange inciterende harmonistykker, der får denne anmelder til at tænke på det tidlige Pain of Salvation. Dog ikke mere simpelt, end at Helmut straks kan finde et fornuftigt skift mod det groovy og meget rockede, de heller ikke er bange for at eksperimentere med. I det hele er der tale om en meget varieret udgivelse, som også kan kaldes for stærkt personlig, og måske ikke ligefrem original, så i hvert fald særegen.