Drømmefanger
Mørke
For Evigt Forblændet
Midnatssol
Ilddåb
4

Nordsinds debutplade ‘Lys’ er en af de plader, vi desværre har negligeret i løbet af året – og det er et udtalt "desværre". Det københavnske band har nemlig udbredt succes med at skabe et indlevende og spændende instrumentalt univers, der giver lytteren lyst til at give sig hen og flyde med strømmen.

Derved også sagt, at Nordsind begår sig i et post-orienteret soundscape, primært rocket med enkelte metal-elementer. Tag den instrumentale del af Envy, kombiner det med Long Distance Calling og God Is An Astronaut, og så har du en meget god ide om bandets ståsted og spændvidde.

’Lys’ er en meditativ rejse. En nydelsesoplevelse af typen, der går flot i spænd med det småtriste og tungsindige vinterhumør, såvel som en solskinsrig sommerdag, langt væk fra storbyens larm og tumult. Det er en indre ro i stormens øje, der brydes af voldsomme bølgeslag – Vesterhavet i sin prompt og pragt, distilleret til otte indlevende kompositioner.

En helhedsoplevelse
Der er flere musikalske højdepunkter, specielt ’Når Himlen Falder, Kommer Lyset Tættere På’ samt ’Midnatssol’, men generelt er ’Lys’ en plade, der fortjener at blive fremhævet for sin helhed. Og som tilsvarende gør det bedst i sin fulde længde frem for i nedslag. Den historie, det danske band fortæller, egner sig ikke til at blive hørt i fragmenter.

Selv med sine tre kvarters spillelængde har Nordsind succes med at holde lytteren engageret – om end man tilsvarende også kan få lyst til at blunde hen, uden at det skal forstås negativt. Som det typisk er med genren, er der noget beroligende og behageligt over pladen, gemt i et til tider utroligt dystert univers. På papiret lyder det måske drønkedeligt og semi-trivielt, men sandheden er en anden. Nordsind er et kompetent band, der i høj grad har succes med at skrive en række fængende og varierede kompositioner. Der er smukke riffs, der uundgåeligt giver kuldegysninger, ligesom de storladne, patosfyldte og støjende lydflader får lyset til at sænke sig.

Man skal være i den rigtige sindsstemning eller humør, før pladen rigtig blomstrer og giver den fulde værdi. Det er markant følelsesmusik af høj kvalitet, og man skal som lytter være villig til at investere tilsvarende. Hvis ikke, ender ’Lys’ hurtigt med at være baggrundsstøj til hjemmearbejdet og fremstå som et ligegyldigt tapet af gode intentioner.

Sæt ’Lys’ på, sæt dig ved vinduet og glo ud på verdens elendighed, mens du lytter dig væk i det smukke univers, danskerne har komponeret til dig.