Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Sortmetalliske tæv til Paven

Updated
_totalitarian-cover

Italienske Totalitarian spiller kaotisk black metal, hvor særligt paven og nazisterne under Anden Verdenskrig får nogle ord med på vejen.

Kunstner
Titel
Kulturkampf / Los Von Rom
Dato
19-11-2020
Trackliste
1. Kulturkampf
2. Los Von Rom
Karakter
3

Totalitarian er kendt for at lade sig inspirere af historiske begivenheder når de skal finde inspiration til deres tekster. Det var tilfældet på deres debutplade 'Der Arte Tragoediae Divinae' fra 2017, deres seneste EP 'Bloodlands' fra 2019 og igen her på 'Kulturkampf/Los Von Rom'. Nazisterne og Det tredje Rige har fået en tur i Totalitarians kværn, og det får de igen her på 'Kulturkampf/Los Von Rom'. Det er dog en anden, der står forrest når der skal uddeles verbale øretæver.

Det er nemlig pave Pius d. 12., der står for skud. Italieneren, der havde tjent den katolske kirke i Tyskland som kardinal i 20'erne og 30'erne, og da Anden Verdenskrig brød ud i september måned 1939 var han just blev valgt som pave i foråret samme år. Eugenio Maria Giuseppe Giovanni Pacelli, som hans fulde navn lyder, er en kontroveriel skikkelse i den katolske verden, da han ikke ligefrem var aktiv i et forsøg på at redde jøderne fra nazisternes forfølgelse under Anden Verdenskrig. Denne skikkelse har således ikke kun mødt kritik fra omverdenen, men også i hjemlandet, hvor Totalitarian nu tager ham under kærlig behandling i de to numre, der udgør deres nyeste single.

'Kulturkampf' og 'Los Von Rom' er de to sange, der varer 11 og 14 minutter. I den første sang og første linje af teksten henvises der til værket 'Mit Brennender Sorge', som skulle være den katolske kirkes fordømmelse af raceteorierne, der fik frit løb i Tyskland i slutningen af 1930'erne, som den kommende pave var med til at skrive. Det blev dog ved det skrevne ord, for han fik ikke fulgt særlig godt op på det under krigen, og det får han ikke specielt meget ros for ved Totalitarian.

Deres musik er et mix af black metal, dødsmetal og industrial. Her og der minder de om Behemoth og Mayhem, men mest af alt er de deres egen. Totalitarian messer på deres helt egen måde, hvor den katolske kirke således bliver spiddet for en tid, hvor de burde og kunne have gjort mere. Her knap 100 år senere er der i Italien således stadig et behov for, at fortidens synder ikke bliver glemt, men tværtimod tages op og bliver luftet. Måske i et håb om, at vi som mennesker ikke gentager historiens fejltagelser.

Totalitarian gør det ganske udmærket på både 'Kulturkampf' og 'Los Von Rom', der hver især står som nogle ambitiøse værker, der udover at råbe bistert af Pave Puis d. 12. og den katolske kirke, også sætter nogle stød ind mod de tyske nazister og udskammer det, der måske var den største fejltagelse; tavsheden overfor de åbenlyse uretfærdigheder, der blev begået før og under Anden Verdenskrig.

Black metal og krige er ikke nogen ny kombination. Totalitarian vinder ikke mange point for originalitet, men den vrede og indædt had, der spyttes ind i mikrofonen er ikke til at tage fejl af. Så er man fan af rebelsk black metal, hvor værdierne sågar også er på den politisk korrekte side, så er Totalitarians 'Kulturkampf/Los Von Rom' en sikker havn for ens musikanlæg.