Velkendt, godt og kedeligt

Velkendt, godt og kedeligt

Det amerikanske sludge metal-band 16 er ude med sit andet album efter gendannelsen tilbage i 2007. Det er så som så med overraskelserne.

Deep Cuts From Dark Clouds
23-04-2012
2

Det er lige før man bare lader sig forblænde af den herligt tunge og fyldige lyd - den helt rigtige lyd - som bandet 16 har pakket deres 10 skæringer på 'Deep Cuts From Dark Clouds' ind i. Men når man har sluppet lyden, der nærmest er essensen af hvordan sludge skal lyde, og fulgt de effektive og simple bærende riffs til dørs, så mangler der alligevel noget.

For på en eller anden måde, så bliver 16 simpelthen for velkendt i lyd og stil, og for let at komme ind på livet af. Man kan godt sige at standarden på sangene er høj, for de er alle lige fede - eller lige kedelige, afhængig af hvor modtagelig man er for bandets proto-sludge.

Lidt for sikkert

Sine steder - fx i starten af 'Broom Pusher' - skaber gruppen flashbacks til deres mere psykedeliske sange på album fra 90'erne, men hurtigt overtager den tunge guitar de nærmest ikoniske og simple bluesy riffs. Isoleret set lyder hvert enkelt riff glimrende, men hurtigt går der tomgang i den, og man får en fornemmelse af, at bandet satser alt for meget på det sikre.

Egentlig lyder albummet meget godt; det føles trygt og rart at lytte på. Det er jo pakket i vellyd, men måske skulle det have været en tand mere smadret, for at man for alvor blev distraheret fra, hvor enkelt - og til tider temmelig kedeligt - det hele lyder? For der er vitterligt ikke mange overraskelser på albummet. Det behøves heller ikke konstant i denne genre, men for rigtigt at fungere så skulle riffene have været det stærkere for at fastholde lytterens fokus på musikken.

Hør 'Her Little Accident' fra skiven i denne lyrik-video herunder: