Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Bøjer sig ikke for pludselige trends

Populær
Updated
Bøjer sig ikke for pludselige trends

"Det handler ikke om, hvad der er trendy nu, men om at tilgodese det lidt mere modne publikum". Sweden Rocks festival-souschef Martin Forssman i interview med Devilution.

Det, som i 1992 startede som en lille festival for 2.200 personer ved den svenske by Olofström som en modreaktion mod alle de festivaler, som først og fremmest leflede for teenagere og musikalske døgnfluer, er i dag blevet en veldrejet maskine med 20 fastansatte på helårsbasis.

For Sweden Rock er ikke kun en festival, men en succesrig postordrebutik, et metallisk krydstogt og Nordens i særklasse bedste rockmagasin.

Men en småstor heavyrockindustri var ikke, hvad Ingolf Persson fra Olofström havde i tankerne, da han i 1992 stablede en første Sweden Rock Festival på benene, forklarer festivalens nuværende souschef Martin Forssman til Devilution:

"Ingolf Persson var i 30'erne og var træt af, at alle festivaler først og fremmest var for teenagers. Han bestemte sig derfor for at skabe en festival, som han og hans venner ville være interesserede i at deltage i."

"Der kom 2.200 personer, og det var en publikumssucces, syntes Ingolf. Men medierne har nu altid været skeptiske over for festivalen, og det er netop, fordi vi aldrig har bekymret os om at booke de bands, som er trendy nu og her."

PLAKATEN MATCHER GRUNDTANKERNE FRA '92

Plakaten for årets Sweden Rock Festival (SRF) er helt og aldeles dækkende for de grundtanker, man gjorde sig tilbage i 1992.

De internationale hovednavne på festivalen i 1992 var Nazareth og Wishbone Ash. Året efter var det Bachman Turner Overdrive, Frank Marino & Mahogany Rush, John Mayall & The Bluesbreakers samt The Hooters. I 1994 var scoopet Deep Purple, godt bakket op af Uriah Heep. Men allesammen bands, der var størst, da far var dreng. Ja, i nogle tilfælde fra dengang, farfar var en uregerlig hippieteenager.

Toppen af plakaten prydes i 2012 af navne som Mötley Crüe, Soundgarden, Twisted Sister, Bad Company, Lynyrd Skynyrd, Motörhead og danske King Diamond. Sidstnævnte - Kong Knogle, som vi kaldte ham tilbage i 80'erne - giver på Sweden Rock sin kun anden af i alt to koncerter i år efter at være kommet tilbage efter en voldsom hjerteoperation.

Programmet præges således stadig af bands, der var store - i de fleste tilfælde voldsomt store - dengang, verden ikke var helt af lave. Altså i 70'erne og 80'erne.

SRF flyttede allerede i sit andet år til Karlshamn, hvor man rockede løs og etablerede sig i fem år, indtil pladsen blev for trang.

"Ingolf havde i et godt stykke tid haft øjnene på området udenfor Sölvesborg, og i 1998 tog man skridtet og flyttede hertil," forklarer Martin Forssman.

- Hvordan synes I, at I gør det i dag i forhold til de værdier og i forhold til de tanker, I havde helt tilbage i starten?

"I princippet er grundtanken den samme: At skabe en rockfestival for et noget ældre publikum og at tilbyde den bedst mulige helhedsoplevelse. Sweden Rock håndteres mere professionelt i dag og er en mere rendyrket heavyrockfestival, end den var i starten, men ellers er der egentlig ikke den store forskel."

SADLER IKKE OM MUSIKALSK

Sweden Rock Festival er i dag mere end etableret. Den er velkonsolideret og har i dén grad skabt sig et navn - også udenfor Sverige. Festivalen er formentlig det stærkeste festivalkort i Nordeuropa, når det gælder det modne festivalpublikum, som har så svære kår på stort set alle andre festivaler.

- Hvor stærk er festivalen økonomisk?

"Vældig stærk. De seneste år har SRF rent økonomisk klaret sig bedre end alle andre svenske musikfestivaler tilsammen. Men vi mener dog, at det er nødvendigt at operere med stærke, økonomiske sikkerhedsmarginaler, da det her er en branche med høj risikofaktor."

- Hvad er SRF's største udfordringer - både på kort og langt sigt?

"På kort sigt er det jo at gennemføre årets festival på så god en måde, at folk kommer tilbage. På langt sigt er det at blive ved med at møde de nye forudsætninger på markedet i de beslutninger, myndighederne træffer og andet, som forandres over tiden."

- Efterhånden som de klassiske bands bliver ældre og ældre, skal I så til at sadle om stilmæssigt?

"Nej, det er ikke vores hensigt. Vores opgave er at booke bands, som vort publikum vil se. Og sådanne bands vil altid findes," fastslår Martin Forssman.

- Hvor er Sweden Rock Festival på vej hen? Hvad er jeres ambitioner og målsætninger?

"Vi vil gøre totaloplevelsen lidt bedre for hvert år. Vores planer for de kommende år handler meget om at udvide servicefunktionerne på området, for at vores besøgende skal trives endnu bedre."

ENDNU BEDRE SERVICE

- Hvad gør Sweden Rock Festival helt unik?

"Bekvemmeligheden. At du slipper for trængsel på festivalområdet, at du slipper for at stå i kø i en time for at købe en kebab, at du kan ligge på en fint ryddet græsplæne og drikke en øl samtidig med, at du ser et band, at du kan gå på rengjorte vandtoiletter i stedet for at skulle slå dig til tåls med et lokum, hvor det flyder med stinkende lort, at du har tæt til camping og parkering."

- Hvad vil I gerne kunne gøre bedre - og hvad skal der til for at kunne gøre det?

"Som sagt vil vi gerne tilbyde endnu bedre service på området for vores besøgende, og det, der kræves for at kunne opfylde det, er bedre planlægning. Vi har et dusin personer, som arbejder på fuld tid året rundt for at udvikle festivalen. 3.000 er indblandet før, under og efter festivalen, så vi har gode muligheder for at blive bedre for hvert år."

- Hvem er Sweden Rock Festivals konkurrenter?

"I Sverige er det vel Meltaltown, Getaway Rock Festival, Skogsröjet, Rockstad Falun og måske nogle andre. Men vi konkurrerer faktisk selv med lokale byfestivaler, enkeltstående rockkoncerter og de store festivaler rundt om i Europa som Wacken, Hellfest, Download og Graspop," fortæller Martin Forssman:

"Og i et større perspektiv konkurrerer vi oven i købet med sportsevents, Thailandsferier, sommerhuse og alt muligt, fordi det jo handler om at få folk til at vælge at hellige en del af deres ferie og deres penge til Sweden Rock i stedet for noget andet."

FRA HELE VERDEN

Sweden Rock Festival har opnået så stor gennemslagskraft i stort set alle verdenshjørner, at det gennemsnitlige publikumstal hvert år ligger over 30.000.

"Den typiske SRF-deltager er jo en nok en 34-årig mand fra en svensk småby. Men vi har besøgende helt ned til tre og op til 75 - af begge køn og fra cirka 50 lande, så publikum er pænt blandet," konstaterer Forssman:

"Norge er vores største marked ud over Sverige, og så kommer Danmark. Men vi har publikum helt fra Australien, Brasilien, Japan og alle mulige andre lande."

- Hvad er det optimale tilskuerantal set med jeres øjne?

"Vi er tilfredse med de 33.000 besøgende, vi har i dag. Vi kunne godt klemme mindst 10.000 ekstra ind, uden at det ville indebære en sikkerhedsrisiko. Men det vil gøre Sweden Rock Festival til en mindre bekvem festival, og vi ville få stor mangel på overnatnings- og parkeringsmuligheder."

DE STORE SCOOP

Hvert år har Sweden Rock Festival helt specielle optrædender - kun for Sweden Rock. Sidste år var det Whitesnake, der havde special guests med. Året før nu afdøde Gary Moore, som for en aften havde lagt bluesen på hylden til fordel for heavyrocken. I år er det helt specielle navn dansk. Næste år canadisk. Og det er noget af et scoop.

- Hvad er Sweden Rock Festivals til dato største succes? Og hvad måler I på?

"At få Rush til at omstøde beslutningen om aldrig at spille på festivaler må nok være vores største sejr. Når Rush spiller på SRF i 2013, bliver det deres første festivalkoncert i 34 år."

- Hvilke store bands og kunstnere mangler I at få på plakaten generelt, ikke kun i 2012? Hvilke bands og kunstnere drømmer I om at få?

"Vi har en politik om aldrig at diskutere ikke-bookede bands, men det er klart, at det havde været skægt at booke Led Zeppelin."

- Hvad er Sweden Rock Festivals bedste booking i 2012?

"Personligt er jeg mest tilfreds med King Diamond. Han har ikke stået på en scene i seks år (bortset fra Metallicas 30-års show tidligere på året, hvor Devilution var med, red.), og gennemfører i år kun to koncerter, hvor den ene er hos os."

NYE TILTAG I ÅR

Årets Sweden Rock Festival finder sted i dagene 6. til og med 9. juni - fra onsdag til lørdag, så man har søndagen til at sove den ud i.

Af nye tiltag i forhold til sidste år, hvor festivalpladsen blev udvidet betragteligt, kan nævnes et bedre udbud af siddepladser og mad netop på det nye område tæt ved havet. Rockklassikerscenen og de mange autografskrivninger er desuden flyttet til dette område.

Ellers arbejder man i den lille by Norje lige nu på højtryk for at få alt gjort klart til det store rykind fra hele verden.

Norje med sine 500 indbyggere ligger udenfor Sölvesborg, der har 8.000 indbyggere og ikke kun er kendt for Sweden Rock Festival. Byen har også et hold i bedste svenske fodboldrække, Mjällby IF, men det er en helt anden historie.

Den rigtige historie tager i år sin begyndelse onsdag den 6. juni kl. 16.30, hvor Sabaton for alvor sparker Sweden Rock Festival 2012 i gang.