5
6

Girlschool var også på Metal Magic-festivalen for 8 år siden. Var det så virkelig en god idé at booke bandet igen?

07-07-2023
Jacobh Hansen
4

Ja! Det var det! For publikum på Metal Magic elsker Girlschool. Det stod klart fredag, da bandet entrede scenen til en bragende velkomst ved gensynet. Man kan sagtens hævde, at der ikke er sket meget med Girlschool siden sidst, og man kunne som sådan bare henvise til anmeldelsen fra sidste gang.

Det er stort set de samme sange fra de samme gamle albums, som bandet fortsat spiller. Men gensyn og genhør har nu også sin berettigelse, når det er noget, der vækker gode minder. Dog var der en ændring i forhold til sidste gang, bandet var i byen. Enid Williams står ikke længere med bassen, som er overtaget (igen) af Tracy Lamb, som i sin tid var med til at stifte Rock Goddess. Lamb har to gange tidligere været med i Girlschool. Lamb gør det godt på bassen og udgør sammen med trommeslager Denise Dufort en ganske solid rytmesektion i bandet.

Velspillende med spilleglæde
Faktisk er det nok noget overset, at Girlschool er et ganske velspillende band. Godt nok er bandets materiale ikke det mest udfordrende. Men det er et ret tight spillende band. Publikum fik selvfølgelig alle de gamle sange fra storhedstiden i begyndelsen af 80’erne. Der var ikke de store overraskelser, men sangene blev fyret af sted med energi og smil på læben. Bandets humør er ikke mindst det, der er så charmerende ved Girlschool. Det kan nok ikke altid være lige morsomt at tøffe rundt i Europa og spille fortidens sange på beskedne spillesteder. Men det sker med glæde og stolthed, og det smitter af på publikum.

Girlschool har noget, som mange yngre bands godt kunne tage ved lære af. Bandet tager ikke sig selv en skid alvorligt. Girlschool går på scenen for at underholde. Det er sjov og ballade, og der bliver kommunikeret frem og tilbage især mellem de to guitarister Kim McAuliffe, der har været med fra starten i 1978, og den ”nye” i klassen Jackie Chambers, der først kom med i Girlschool i 2000.

Man tør jo næsen ikke rive klicheen frem, men så alligevel: Girlschool vil festen! Og bandet bidrog bestemt til festen på årets Metal Magic Festival.

Som altid var der lige en lille hilsen fra Girlschool til Lemmy. Og mon ikke Lemmy sidder på en lille sort sky et sted med sin Jack Daniel's og cola og skråler "Keep going ladies".