WOA '14: Medrivende hitparade
WOA '14: Medrivende hitparade
WOA '14: Medrivende hitparade
WOA '14: Medrivende hitparade
WOA '14: Medrivende hitparade
WOA '14: Medrivende hitparade

Children of Bodom spillede en overlegen koncert, der på stribe bestod af sprudlende fremførte hits. Et besynderligt optrin i showets slutning gjorde dog, at finnerne aldrig opnåede den helt store triumf.

01-08-2014
1. Needled 24/7
2. Kissing the Shadows
3. Bodom Beach Terror
4. Halo of Blood
5. Scream for Silence
6. Hate Crew Deathroll
7. Lake Bodom
8. Angels Don't Kill
9. Are You Dead Yet?
10. Towards Dead End
11. Hate Me!
12. Bodom After Midnight
13. Downfall
14. In Your Face
4

Der var ikke meget at komme efter, da Children of Bodom sidste år udsendte den trivielle ’Halo of Blood’. Finnernes blanding af thrash- og dødsmetal kombineret med hjemlandets traditionelle hang til neoklassisk heavy metal lød som en kedelig gentagelse af tidligere plader og var uden bandets velkendte og stærke sans for melodi. 14 måneder efter udgivelsen er de stadig på turné med albummet, og det skulle vise sig at være meget heldigt for årets fredag på Wacken. For hold nu op, hvor var det festlig fornøjelse at gense de suverænt velspillende musikere.

Der var vist ingen andre af redaktionens udsendte, som overværede koncerten, da Children of Bodom netop er et band, som man enten falder for eller afskyr. De skiller nemlig vandene med deres ekstreme brug af keyboard, som i tvillingesammenspil med frontmand Alexi Laihos blærede guitarlir danner fundamentet for sangenes komposition.

Men hvad man nu end måtte mene om musikken, er én ting helt sikkert: Alexi Laiho er et teknisk vidunder på spaden. Det må man simpelthen give ham, og det understregede han atter engang igennem en times opvisning. Der var knaldhårdt tempo på fra starten med ’Needled 24/7’, og så stod den ellers på hit efter hit. Ja, vi fik vel egentlig dem alle sammen serveret denne sene eftermiddag, hvor solen stegte både band og publikum.

En tung version ’Angels Don’t Kill’ sendte de mange fremmødte foran scenen i en kollektiv trance af headbanging, Ditto gjorde ’Are You Dead Yet?’, mens bidske fremføringer af ’Hate Crew Deathroll’ og ’Hate Me’ sikrede de uundgåelige moshpits. Sådan er succesen altid sikret, når Children of Bodom gæster Wacken. De er nærmest på hjemmebane blandt de mange tyske fans, der især har taget finnernes cocktail af melodisk metal til sig.

Udover rytmeguitaristen Roope Latvala (som kom til i 2003) har bandet bestået af den originale besætning, siden debutpladen ’Something Wild’ udkom i 1997.  Det er sjældent set, at bandmedlemmer kan holde sammen i så mange år, og netop det synes især at være gruppens styrke på scenen, hvor det tætte og detaljerede sammenspil glider helt imponerende og upåklageligt. Til gengæld virker tangentspiller Janne Wirman som én, der også vil have en del af kagen i den berømmelse, det at være frontfigur fører med sig.

Så meget, at det pludselig virkede ualmindelig kikset, da både Laiho og Wirman mellem de sidste numre kæmpede så meget om at adressere publikum, at de begge stod og råbte i deres mikrofoner på samme tid. En besynderlig oplevelse, der lod til at sætte sindet i kog hos Laiho, der hurtigt forvandt fra scenen efter sidste nummer ’In Your Face’. Men det fjogede optrin overskyggede dog aldrig de første 50 fremragende minutter.