Topfedt thrash-miks

Topfedt thrash-miks
Groove, thrash og distorion dominerer århusianske Mevadios vellykkede udspil ”Fresh Kill Daily”. Det var i 2003, at Mevadio pladedebuterede, og når opfølgningsalbummet først kommer i 2008, er må det næsten være som at starte forfra. Nye lyttere kan dog roligt begynde her med deres nye udspil, for bandet byder på en god, gedigen gang Århus thrash metal.

"Fresh Kill Daily" er dog ikke det mest brutale album, man har hørt til dato fra den kant, men det virker heller ikke som om at det har været formålet. Albummets styrke ligger i nogle rigtig gode, varierede numre, der er en blanding af thrash (med et tydeligt kig over Kattegat) og nogle groovede og rockede indslag. Der er et væld af musikalske elementer i dem, der er sat naturligt sammen. Det er ret vellykket lavet.

Lyden sigter heller ikke mod det ultragressive, for den er stor, 'kølig', 'våd', med guitarerne i en ikke alt for fremtrædende rolle. Det er et velproduceret album, men andet havde man nu heller ikke ventet, for det er produceret af Tue Madsen. Lyden klæder numrene godt, for detaljerne står klart frem, hvilket de har fortjent.

Vokalen veksler mellem det rent sungne og det distortede. Og hvor dèt også er med til at gøre pladen værd at lytte til mere end én gang, så kommer forsangeren, Kruger, sine steder helt ud til kanten af sin rensungne formåen, så man som lytter begynder at overveje om ikke det havde været en ide at downtune nogle af numrene. Den distortede sang fejler dog ingenting, for den er dejlig kraftfuld og lige i øret.

Af bemærkelsesværdige numre er der det tungeste, nemlig "Operation Sabbatical", men man finder også en radio hit-aspirant i balladeagtigheden "Norma Jean", der med et ret velskrevet omkvæd må kunne charme trusserne af tøserne på P3. Ellers er agressiviteten i "Five Necessary Kills" rigtig fed.

Fresh Kill Daily
28-01-2008
4