1. Strongholds Of Awakening
2. Transcending Antecedent Visions
3. The Abrasive Black Dust Part II
4. Obscuration
5. The Foundations Of Servitude
4

Den amerikanske trio Suffering Hour debuterede med pladen 'In Passing Ascension' tilbage i 2017, hvor verden første gang kunne smage den metal, der også kan komme ud af stater som Colorado og Minnesota. De tre musikere havde først bandet Compassion Dies, som de siden skrinlagde, og så fandt de på navnet Suffering Hour, som de nu er to plader inde i karrieren med. For efter debutpladen kom en EP med titlen 'Dwell', der blev udgivet i foråret 2019, og som bestod af ét nummer. Det varede så 18 minutter. Her blev vi gjort opmærksom på, at Suffering Hour ikke bare passer ind i en klassisk formel af døds- og black metal, men at de også gerne vil lege mere med musikken. Det bragte bandet til Danmark for første gang senere samme år, hvor de spillede på Kill Town Death Fest i Pumpehuset i september måned.

Siden har de været i øvelokalet og studiet, og ud af det er kommet den opfølgende plade 'The Cyclic Reckoning'. Bandet siger selv, at pladen viser dem give den fuld gas, og at musikken repræsenterer Suffering Hour bedre end nogensinde før. Her får alle tre medlemmer lov at træde i karakter, og mens de selv erkender, at de har ofret lidt teknik for at få mere atmosfære, så vil vi gerne med det samme sige, at det bestemt ikke skader helhedsindtrykket.

For 'The Cyclic Reckoning' er en virkelig god plade. Den har stadig Suffering Hours helt særlige guitarlyd – vi har tidligere kaldt den dissonant og deres riffs frenetiske. Det gælder stadig, men produktionen på 'The Cyclic Reckoning' er klart bedre end på debutpladen og 'Dwell', hvorfor guitaren kun er blevet skarpere. Den er et stort trækplaster, guitarlyden. For det er ikke bare lyden men også de riffs og toner, der har bund i den. Pladen består af fem sange, der til sammen varer knap 45 minutter. Sidste sang er 16 minutter lang, og det er kun åbningsnummeret, der spiller under 6 minutter. Tør man kalde en blanding af døds- og black metal for progressivt? For det er lige før.

Pladen starter stærkt med 'Strongholds Of Awakening' og fortsætter i en endnu bedre 'Transcending Antecendent Visions', førend der nærmest går ballade i Suffering Hour på 'The Abrasive Black Dust Part II'. Herefter går 'Obscuration' mere tilbage til de klassiske dyder, og så afsluttes pladen med den pompøse 'The Foundations Of Servitude', der i løbet af 16 minutter opsummerer det hele. Særligt de to første sange indeholder riffs og melodier, der, ikke mindst takket være guitaren, er genkendelige efter ganske få gennemlytninger. Sammenholdt med den aparte struktur på numrene bliver 'The Cyclic Reckoning' som helhed til en yderst interessant plade, men man får også indtryk af, at pladen kun repræsenterer en snert af det potentiale, der ligger gemt her.

For Suffering Hour er helt sig selv. Vokalen er godt nok meget typisk med en blanding af growl og skrig, der er kendetegnende for de bands, der fusionerer døds- og black metal, men brugen af de øvrige instrumenter er på ingen måde typisk. Her skiller Suffering Hour sig ud, og det gør 'The Cyclic Reckoning' anbefalelsesværdig. Som de skriver på deres bandcamp, er udviklingen i bandets lyd en naturlig følge af deres opfattelser af livet, døden og det hinsides. En plade med dystre, negative følelser fra melankoli til sydende raseri. Hør hele pladen via pladeselskabet Profound Lore Records' egen YouTube-kanal: