Metaldiktator: Emperor - In The Nightside Eclipse Populær

http://devilution.dk/media/reviews/photos/thumbnail/680x680s/eb/6d/c9/-emperor-in-the-nightside-eclipse-1393165791-12-1401118172.jpg
23. Februar 2014    

Den vigtigste og bedste plade i historien om black metal har i disse dage 20-årsjubilæum. Det fejrer Emperor selv med en gendannelse, og vi ser på den her.

Kunstner
Titel
In The Nightside Eclipse
Dato
21-02-1994
Trackliste
1. Intro
2. Into the Infinity of Thoughts
3. The Burning Shadows of Silence
4. Cosmic Keys to My Creations & Times
5. Beyond the Great Vast Forest
6. Towards the Pantheon
7. The Majesty of the Nightsky
8. I Am the Black Wizards
9. Inno a Satana
Karakter
666

Hvis der er noget, vi metalfolk er gode til, så er det at lave lister. Og der er vel næppe nogen lister, der er lavet oftere end dem med de vigtigste plader inden for en genre. Hvem kan forestille sig en top 10 over vigtige thrashplader uden Slayers 'Reign In Blood' og Metallicas 'Master Of Puppets' heftigt duellerende om de to øverste pladser? Eller en top 10 over dødsmetalskiver, hvor Morbid Angels 'Altars Of Madness' og Death ikke er repræsenteret? Det samme med black metal og Emperors debutplade 'In The Nightside Eclipse'. Ser du en top 10 over black metal, hvor den ikke figurerer i den øverste halvdel, så ved du med sikkerhed, at listen er et falsum. Det er hermed endegyldigt dikteret herfra!

For mens Emperor utvivlsomt har lavet den bedste musik i black metallens historie, så er der også andre udgivelser i den berygtede genre, der er lige så vigtige. Her, i listernes ånd fremhæver vi lige en håndfuld af de sorteste skiver, der også har haft en enorm betydning for udbredelsen af den genre, der har så dybe rødder i Norge.

Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas
Darkthrone - A Blaze In The Northern Sky
Bathory - Under The Sign Of The Black Mark
Venom - Black Metal
Burzum - Burzum

Samtlige af disse skiver, inklusiv 'In The Nightside Eclipse', bør naturligvis stå i enhver metalsamling med respekt for den sorte musik. Flere af dem ender måske med også en dag at ryge under Metaldiktatorens kærlige hånd. De er fremhævet her for at understrege, hvor vigtig Emperors debutplade er og var, og i hvilket fornemt selskab den altid bør fremhæves. Alle seks skiver er markante udgivelser, der på hver deres måde var med til at præge hele tilblivelsen af black metal som genre, og 'In The Nightside Eclipse' var pladen, der havde den klart bedste musik. Med langt ned til nummer to.

HISTORIEN OM EMPEROR

Eftersom Emperor endegyldigt er blevet lagt i graven som musikindspillende band og derfor ikke kommer med flere plader, kan vi lige så godt bruge denne hyldest til 'In The Nightside Eclipse' til også kort at opridse historien om bandet for vore læsere. Emperor blev dannet i 1991, da kernen i bandet, forsanger og guitarist Vegard Sverre "Ihsahn" Tveitan og Tomas "Samoth" Haugen mødte hinanden under et rockseminar. De dannede et band, der undergik nogle navneforandringer og til sidst endte med at hedde Thou Shalt Suffer. De lavede nogle demoer sammen, men fokus kom hurtigt til at handle om et andet projekt: Emperor!

Der var ikke mindst, fordi Samoth gjorde sig et bekendtskab i Håvard Ellefsen, der ligesom sine landsmænd i genren er langt bedre kendt for sit kunsternavn: Mortiis. Mortiis var bassist, og ham ville Samoth hellere spille med end bassisten Vidar Vaaer i Thou Shalt Suffer. Denne lavede så bandet Ildjarn. Samoth, Ihsahn og Mortiis begyndte at skrive sange til Emperor og de endte med at blive rygraden i bandet på 'In The Nightside Eclipse', der dog ikke skulle se dagens lys før nogle år senere. For her er vi stadig i slutningen af 1991.

1992 blev et tumultarisk og skelsættende år for både Emperor og genren som helhed. Samoth og flere af de berømte og berygtede figurer i genren brændte stavkirker ned, og trommeslager Bård  Guldvik "Faust" Eithun begik et mord. Alt dette, mens Emperor skrev musik. Disse begivenheder faldt sammen med, at Burzum og Immortal udgav deres debutplader, og Satyricon, Gorgoroth m.fl. lurede også i kulisserne. I røgen fra kirkeafbrændingerne gik man ind i 1993 og fortsatte sit helvedes korstog mod kristendommen. Det hele kulminerede da Varg Vikernes (Burzum) dræbte Øystein "Euronymous" Aarseth i august 1993. Det var også den sommer, hvor Emperor gik i studiet og indspillede 'In The Nightside Eclipse'. Herefter blev Faust efter et år på fri fod fanget af norsk politi og dømt for det mord, han havde begået. I samme ombæring røg Vikernes bag tremmer for mordet på Aarseth, mens Samoth fik en dom for brandstiftelse, der gav ham 16 måneder i skyggen, mens Vikernes og Faust begge fik det, der i Norge var livstidsdomme.

IN THE NIGHTSIDE ECLIPSE

Alt var det rene kaos i det norske black metal-miljø. Aldrig havde der været så megen omtale om genren, og nu var det ved at være på tide at få smidt debutpladen ud. Det blev den så d. 21. februar 1994. Internt befandt bandet sig dog stadig i det kaos, der var i miljøet. Samoth var fængslet for brandstiftelse og Faust for drab, hvorfor der reelt kun var Ihsahn, der ikke sad og ruskede tremmer. Der var også Terje Vik "Tchort" Schei, der havde afløst Mortiis på basguitar, men han var aldrig andet end en studiemusiker for Emperor. Tchort fik dog selv senere en karriere i bands som Carpathian Forest, Blood Red Throne og Green Carnation.

Pladen, der udkom i februar i Norge, måtte vi dog vente med i de fleste lande i et stykke tid. Ganske simpelt fordi de kontroversielle hændelser i det norske miljø endnu ikke var blevet fordøjet tilstrækkeligt i resten af verden. Det gjorde naturligvis kun musikken fra Norge desto mere eftertragtet, og piratkopier på bånd af 'In The Nightside Eclipse' og andre af de plader, der udkom i '93 og '94, var derfor i høj kurs. Men til sidst fik vi pladen at se i Danmark, og ørerne kunne blive trakteret med dette mesterværk.

For mesterværk er den mest rammende enordsbeskrivelse, man kan skrive om 'In The Nightside Eclipse'. I stærk kontrast til det minimalistiske udtryk fra Burzum, Darkthrone, Mayhem m.fl. gjorde Emperor en dyd ud af at få det til at lyde godt. Det var velproduceret for tiden, og der var lagt utrolig mange kræfter i at få den symfoniske lydside, der kunne skabe stemning, men. En stemning, der på én gang var både majestætisk, pompøs og storladen, men samtidig sitrede af den isnende kulde, foragt og vrede, der gennemsyrede miljøet, hvorfra Emperor kom. Det blev naturligvis kun til fulde understreget af de begivenheder, der var med til at fængsle Samoth og Faust.

Pladen starter med en dyster intro, der ligesom sætter dagsordenen, og så brager den ellers ud i et af deres måske bedst kendte numre, nemlig 'Into The Infinity Of Thoughts', der er det reelle åbningsnummer. Det tordner ud, og man mødes af en skinger væg af guitar flot akkompagneret af Ihsahns mindst lige så skingre skrig, hvor baggrunden så er Fausts trommer tilsat afmålte doser af kirkekor og orkestreringer på keyboard. Tilsammen daner det et lydbillede, der flot danser på den line af sort, satanisk black metal og pompøse klaverstykker, der tilsammen løftede dem op i en liga helt for sig selv. Langt uden for samtlige af de andre bands' kunstneriske rækkevidde, omend deres genrebrødre i Dimmu Borgir øjeblikkeligt lugtede lunten. De udsendte nemlig også deres debutplade i 1994, der fik titlen 'For All Tid'. Opfølgeren 'Stormblåst' havde dog taget en skarp drejning mod inkorporeringen af elementer fra den klassiske musik, som kunne understøtte den dystre black metal. Den formel fik de drejet til perfektion på den efterfølgende 'Enthrone Darkness Triumphant', der også står som en af de største og bedste black metal-udgivelser nogensinde. Lyden og succesen kan de i den grad takke Emperor for. For det var Ishahn og Samoth, der banede den vej, som Dimmu Borgir m.fl. gik ned ad og fik stor, international succes med.

Den indflydelse, som Emperor fik med 'In The Nightside Eclipse', kan og må ikke undervurderes. Det var pladen, der satte norsk black metal på landkortet for andet end bare kontroversielle hændelser og en modstandsbevægelse mod velproduceret metal.

'In The Nightside Eclipse' er også andet end blot åbningsnummeret. Samoth akkompagnerer flot Ihsahn som rytmeguitarist og viser på bl.a. 'The Burning Shadows Of Silence' og kæmpehittet 'I Am The Black Wizards', at selve rytmesektionen i Emperor i sig selv kan bære et helt nummer. Og det er denne fusion af regulær black metal og de smukke akkompagnementer, der gør, at den kræver opmærksomhed og efterlader lytteren med en oplevelse, af at have oplevet noget helt specielt. 

COVERET, HVOR DEVILUTION ER REPRÆSENTERET

Når vi taler om en klassiker af en plade er vi også nødt til at komme omkring coveret. Kunstneren, der har malet det, er svenske Kristian Wåhlin. Som 17-årig dannede han bandet Grotesque med sangeren Tomas Lindberg, der sidenhen er blevet kendt for sin rolle som forsanger i legendariske At The Gates og adskillige andre projekter. Wåhlin fortsatte selv i Liers In Wait som guitarist, da Tomas forlod Grotesque for at lave At The Gates, men Wåhlin kunne også andet med sine fingre end blot spille guitar. Han kunne tegne. Eftersom hele det norske black metal-miljø var stærkt influeret af Tolkiens 'Ringenes Herre'-univers, skulle der selvfølgelig også være en dyster scene derfra på Emperors første cover. Det blev scenen, hvor de fæle orker forlader Minas Morgul. Scenen er også med i Peter Jacksons filmatisering af trilogien, hvor Frodo og Gollum skal op ad de snævre trapper for at komme hen til Shelobs tunnel. Coveret til 'In The Nightside Eclipse' er Wåhlins fortolkning af den passage i bogen tilsat en knivspids klassisk Gustavo Doré-inspiration.

For det hele går jo op i en højere enhed, når den franske kunstner Gustavo Dorés illustrationer fra 1866 gengives på både Emperors cover samt fungerer som baggrund for Devilutions logo. Det er hesten, som Døden rider på, man ser i venstre hjørne. Den er malet af Doré og blev oprindeligt brugt, da Doré blev sat til at illustrere den engelske bibel. Døden til hest er siden blevet et ikonisk billede, som mange har brugt, og Wåhlin og Emperor var altså ingen undtagelse. Efter at have reproduceret Dorés illustration i Emperors cover kastede Wåhlin sig også ud i selv at kreere en udgave, der kom til at pryde Dissections cover på 'Storm Of The Lights Bane' fra 1995. For Wåhlin har været en brugt kunstner af mange af de sorte navne i metalgenren. Bathory, Dissection, Emperor, Hypocrisy, King Diamond, Mercyful Fate, Dismember og Dark Funeral er blot nogle af de navne, der har brugt Wåhlin, når der skulle laves pladecovers.

MORTIIS' ARV LEVER I TEKSTERNE

Ingen må være i tvivl om, at musikken i Emperor er lavet af Ihsahn og Samoth. Det makkerpar stod bag 'In The Nightside Eclipse'. Som tiden og pladerne skred frem, blev det dog mere og mere Ihsahns vision, der tog over, og som i sidste ende også var årsag til, at Emperor valgte at trække stikket. På denne plade står de to herrer dog side om side, og sammen skaber de noget helt specielt. De har dog fået lidt hjælp af Mortiss, der skrev teksterne til bl.a. 'Cosmic Keys To My Creations Of Time' og det store hit 'I Am The Black Wizards'.

Teksterne, om de er skrevet af Mortiis, Ihsahn eller Samoth, kredser om de samme betragtninger. De er betagede af den barske, kolde og voldsomme natur, der er omkring dem i Norge. Kulden, mørket og skovene og bjergene, hvis størrelse på finurlig vis kommer til at virke såvel klaustrofobiske som nøgler, der åbner sindet til en anden dimension. En dimension, hvor elementerne smelter sammen og i processen hidkalder oldgamle skabere af denne jord og naturen. Det er specielt kulden og ondskaben, der går igen i teksterne, som de ting, Emperor synes er spændende at skrive om. De kolde, mørke bjerge er fyldt med ulve, der hyler mod månen og stjernerne i et satanisk ritual, der skal genoplive den eller de gamle konger og herskere, der var for mange år siden. Det hele skriger af den ungdommelige modstand mod kristendommens indførelse i Norge, der også i den grad blev manifesteret af selvsamme personer i ildpåsættelserne på stavkirkerne. Man kan sige, at Emperor ikke nøjedes med bare at skrive om deres had. De fik i den grad også lettet på ventilen andre steder.

For mens teksterne ikke er så dybe, at man behøver en doktorgrad i filosofi for at dechifrere dem, så er de alligevel oprigtige og passer fint til musikken. Koldt, barsk og alligevel flot. For man skal huske på, at Ihsahn, Samoth og Mortiis alle var teenagere, da de skrev såvel teksterne som musikken til 'In The Nightside Eclipse'. Ihsahn har da også ved flere lejligheder nævnt, at han ikke bryder sig om at få at vide, at han skulle være toppet rent kunstnerisk, da han var 17 år gammel. For mens han den dag i dag stadig er stolt af udgivelsen, så mener han ikke, at den er det bedste, han nogensinde har lavet. Ihsahn er i den grad en kunstner.

EMPEROR SPILLER PLADEN TIL SOMMER

Som nævnt i vores top5 over seriøs metal, så er Ihsahn og Samoth dog ikke mere kunstnere, end at de også godt kan spille rollen som dem, der giver folket, det, de gerne vil have. Netop fordi pladen i disse dage og resten af året har 20-årsjubilæum, fejrer Emperor det ved, at de på udvalgte festivaler i Europa giver koncert. Og, som de fleste nok allerede nu kan regne ud, så har de tænkt sig at spille hele 'In The Nightside Eclipse' ved disse koncerter. Om det er muligt for festivalarrangører rundt om i Europa at lokke Emperor ud af pensionstilværelsen igen, når 'Anthems To The Welkin At Dusk' har samme jubilæum i 2017, må vi vente med at se, men vi skal ikke forvente koncerter med Emperor i mellemtiden.

For sidste gang Emperor blev gendannet var i 2005. Her overraskede de alle med at spille en lille koncert i Oslo i september måned, hvor de den aften også annoncerede, at de ville tage på en turné i sommeren 2006. Faktisk spillede de også et show i Californien i USA på den turné, men her måtte de spille uden Samoth, da hans dom fra 1994 for brandstiftelse mod Skjold kirke ved Vindafjord i 1991 stadig gjorde, at han ikke kunne rejse ind i Guds eget land. De nåede dog til Wacken Open Air i sommeren 2006 og gav en koncert, der senere er blevet udgivet på dvd og cd under det passende navn 'Live Inferno'. 

For de danske koncertgængere må vi udenlands for at opleve Emperor til sommer. Så det gælder om at sikre sig billet til enten Sweden Rock i Sverige, Hellfest i Frankrig, Bloodstock Open Air i England eller Wacken Open Air i Tyskland, som er de nærmeste steder, hvor de opfører 'In The Nightside Eclipse'. Denne anmelder var på pletten på Wacken i 2006 og vil være det igen til sommer. Den skive fortjener den hyldest, den får til sommer, og den opmærksomhed, den har fået her i disse spalter. Har du den ikke, så lad være med at sige noget til nogen, og skynd dig så at få rettet op på miseren. Det er bedre at komme for sent til en fest end slet ikke at møde frem.

Ved siden af coveret har vi vedlagt det officielle pressefoto af Emperor anno 2014. Her ser man fra venstre trommeslager Faust, forsanger og leadguitarist Ihsahn og rytmeguitarist Samoth. Faust kan i hvert fald skrive under på det med at være lidt for sent til festen, for det er første gang, han skal varme kedlerne¨, siden han var med til at indspille 'In The Nightside Eclipse'. Endnu en god undskyldning for at møde op og se jubilæumsopførelsen af denne plade.

Læserkommentarer

Triviums forsanger har også lavet en hyldest til denne plade og han gør det sgu bedre end jeg. Det er bestemt ikke overraskende, at mange andre også har valgt at hylde pladen her på dets 20-års jubilæum, men at der også kom en hyldest fra Matt Heafy var ikke ventet. Det er derimod god læsning!

Trivium siger det bedre!

Triviums forsanger har også lavet en hyldest til denne plade og han gør det sgu bedre end jeg. Det er bestemt ikke overraskende, at mange andre også har valgt at hylde pladen her på dets 20-års jubilæum, men at der også kom en hyldest fra Matt Heafy var ikke ventet. Det er derimod god læsning!