Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Jeg måtte ikke få en elguitar

Populær
Updated
Jeg måtte ikke få en elguitar

Vi fik en snak med trommeslageren i Cannibal Corpse om hvorfor han valgte trommer, den nye plade og ideen om "Big 4" for dødsmetal.

Titel
Paul Marzurkiewicz
Fotograf
Jacob Dinesen

Devilution fangede trommeslager Paul Marzurkiewicz fra Cannibal Corpse på telefonen nogle uger efter deres ganske habile koncert i Århus, hvor vores fotograf mente, at det var noget af det bedste han havde set med kannibalerne i mange år. Bandet har netop udgivet pladen 'Torture' og vi fik i den forbindelse et interview med Paul, der, trods sin status som trommeslager, har bidraget med såvel sangskrivning som tekster lige siden debutpladen 'Eaten Back To Life' udkom i 1990.

Her i 2012 sælger Cannibal Corpse flere plader end nogensinde før og som du kan læse ud fra interviewet, betyder det, at bandet kan fokusere på deres karriere som musikere på fuld tid.

Jeg starter lige ud med et par spørgsmål om den nye plade 'Torture'. Hvordan har tilbagemeldingerne været på pladen?

- De har været gode. Salgstallene ser gode ud verden over, og fra hvad vi har hørt fra fansene er den god, så det ser godt ud.

Hvornår starter I med at skrive materiale til en ny plade?

- Som regel når vi er færdige med at turnere med den foregående plade. Vi plejer at starte med det samme når vi kommer hjem. Det har dog været en smule anderledes med 'Torture', for her havde vi faktisk skrevet et par sange før vi blev færdige med turnéen for 'Evisceration Plague'. Hen imod slutningen af 2010 sluttede vi den turné af og Pat (O'Brien, red.) endte med at skrive et par sange og så gjorde ham og jeg dem faktisk færdige. Da vi så virkelig begyndte at skrive i 2011, omkring januar og februar, havde vi så for første gang allerede noget materiale klar. Det betød, at vi havde lidt mere tid end vi normalt giver os selv. Som regel bruger vi fem-seks måneder med at skrive og øve før vi går i studiet. I september gik vi så i studiet. Det var derfor lidt anderledes, men som regel koncentrerer vi os allerede efter en turné er afsluttet. Det var dog rart at have et lille forspring, så hvem ved, måske gør vi det igen næste gang.

Hvor lang tid bruger I så i studiet når I først går derind?

- Som regel et par måneder. Det har vi vist gjort de sidste par plader. Vi har øvet os så godt, som vi kan. For vi vil ikke spilde vores tid derinde. Vi ved, at der altid sker forskellige ting. Men når vi er velforberedte er vi ret sikre på os selv, og så kører det som regel.

Du siger I er velforberedte. Hvor meget arbejde har I gjort før I går i studiet?

- Så meget, vi kan. Ved 'Torture' havde vi, som sagt, otte måneder med sangskrivning og øvning. Når først vi kommer i det gear, så kører det bare. Vi gør det bare så meget, vi overhovedet kan inden vi går i studiet. Når vi så går derind spilder vi ikke hverken tid eller penge. Med 'Torture' gik det virkelig godt og uden store problemer.

I er jo også godt bekendte med Eric Rutan. Hvorfor har I valgt at vende tilbage til ham de seneste plader?

- Han gjorde et virkelig godt stykke arbejde med 'Kill', da vi startede med at bruge ham. Vi nød den lyd. Så vi gav ham chancen igen med 'Evisceration Plague', og den lød også virkelig godt, så vi tænkte at hvorfor ikke forsøge at lave en endnu bedre plade igen. Han havde jo lige lavet to gode plader for os. Vi er også godt tilfredse med 'Torture', og Eric er en fed fyr og vi kender ham rigtig godt.

Du er jo trommeslager og bidrager med rigtig meget til sangskrivningen. Hvornår startede du egentlig med at bidrage til sangskrivningen i Cannibal Corpse?

- Det var faktisk ret tidligt. Allerede på 'Eaten Back To Life' skrev jeg nogle af teksterne. Det tror jeg vi alle gjorde, i hvert fald en lille smule. Det var en fælles indsats. Og så skrev jeg nogle riffs til et par sange, såsom 'Buried In The Backyard' og 'Gutted' og en del af riffet til 'I Cum Blood'. Derefter spillede jeg dog bare trommer mens Chris Barnes skrev teksterne. Men da Chris forlod bandet tog jeg over og tog min del af tekstskrivningen. Omkring 'Kill' har jeg så for første gang sange, som jeg har skrevet helt og aldeles. Det er fortsat på 'Evisceration Plague' og det er rart at bidrage med mere.

Så du kan altså spille andet og mere end trommer?

- Jeg startede faktisk med at spille guitar da jeg var yngre. Ikke at jeg er specielt god til det, men jeg kan da lave et riff. Og det er den måde, jeg har været i stand til at kunne bidrage med nogle riffs til Cannibal Corpse og vise de andre mine ideer.

Du og Alex Webster er de eneste tilbageværende originale medlemmer. Så du må vel vide hvorfor I valgte navnet Cannibal Corpse?

- Det var Alex, som fandt på navnet. Da vi blev dannet, var vi bare et band, der fandt sammen og skulle finde ud af hvilken retning vi ville gå i. Da vi fik chancen for at spille vores første show blev vi så ligesom nødt til at finde på et navn. Og en dag hvor vi sad og skulle vælge navn og udvekslede ideer kom Alex bare med "Hvad med Cannibal Corpse?" og vi tænkte bare "Wow!", hvilken fantastisk sammensætning af ord, selvom de ikke rigtig harmonerer. Jeg tror ikke vi tænkte ret meget mere over det derefter, så det er Alex' bedrift.

Jeg vil også gerne snakke lidt om den censur, som I har været ramt af i Tyskland, USA og Australien. Når du ser tilbage på det, tror du så det har været god PR og godt for jeres karriere eller har det ramt jer negativt?

- Det vil selvfølgelig altid være god PR. Masser af kontroversielle sager, som folk taler om. Vi er jo bare et band, der skriver om opdigtet horror. Vi ser bare på det kontroversielle som noget, der får folk til at tale om os.  Det gør folk nysgerrige, så jeg tror det har været godt for os. Det var selvfølgelig ærgerligt, at pladerne ikke måtte sælges i en årrække i visse lande og det har da helt sikkert ramt os på pladesalg, men vi ser nu på det som små bump på vejen. Vi har overlevet det og rystet det af os og brugt omtalen til vores fordel.

Ja, I fik jo stadig lov at turnere i Tyskland. Og jeg husker også jeres første show på Wacken, hvor I måtte spille det gamle materiale. Og I turnerer jo stadig. For nylig var I i Danmark med Behemoth. Er det stadig sjovt at turnere efter alle de år?

- Ja da. Det er jo det, vi laver! Det er hvad dødsmetal handler om. Det er selvfølgelig trættende med at rejse så meget, men lige så snart vi kommer på scenen og får reaktionerne fra vores fans så ved vi hvorfor vi er der og hvorfor vi gør det, vi gør. Det er en del af jobbet. Og omkring censuren i Tyskland så fortsatte vi bare og vi havde andre sange vi kunne spille dengang. Men det var da fedt, da vi endelig fik lov til også at spille de gamle sange der, specielt en sang som 'Hammer Smashed Face' for tyskerne, der måske aldrig havde hørt den live. Det gjorde det ekstra specielt.

Og nu vi taler om festivaler. Hvilken én er din favorit?


- Der er mange gode derude. Wacken er selvfølgelig en af de bedste, fordi den er så stor og har mange forskellige bands og det er der, vi har spillet nogle af vores største koncerter.

Dødsmetallens Big 4

Jeg interviewede Glen Benton fra Deicide sidste år til Copenhell, for på det tidspunkt var der nogle, der havde været ude og snakke om en "Big 4" med dødsmetalbands. Altså jer, Cannibal Corpse sammen med Deicide, Morbid Angel og Obituary på én turne. Han mente det ville være vanskeligt, da alle fire bands har deres egen album/turne-cyklus, men hvordan ville du have det med sådan en turne?

- Det ville være fedt. Jeg ved godt, at specielt Obituary forsøgte at få det op at køre på et tidspunkt. Netop Cannibal Corpse, Obituary, Deicide and Morbid Angel er jo netop fire af de oprindelige bands, fra dengang det hele startede nede i Florida. På papiret ser det fedt ud og vores fans ville helt sikkert elske det, men som Glen sagde, så vil det være vanskeligt at få alle bands linet op til at gøre den slags. Men det kunne være fedt hvis det skete, så man ved ikke om det sker på et tidspunkt. En hel turné virker vanskeligt, men et enkelt show eller to kunne være sjovt. Lad os se.

Nu siger du selv, at de bands er de oprindelige. Hvordan var det dengang scenen virkelig kom i gang?


- Ja, vi voksede med en hel ny scene dengang i slutningen af firserne og det var fedt at være en del af det. Vi var bare glade for at være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt og være med i det. Sådan tror jeg alle de bands har det. Timingen og hårdt arbejde gav bare fænomenale resultater. Lige pludselig fik det hele bare moment og så gik det stærkt.

Det gjorde vel heller ikke skade at være med i filmen 'Ace Ventura'?


- Bestemt ikke. Det hjalp dødsmetal og Cannibal Corpse. Det gjorde en masse unge opmærksomme på os, for millioner af mennesker, der aldrig havde hørt om os, så os i filmen og blev eksponeret for vores musik og hele genren. På det tidspunkt havde vi vind i sejlene, men det er klart at det gav os en kæmpe eksponering når så mange mennesker bliver gjort opmærksom på os. Det var helt sikkert et plus!

Du sagde, at du som ung startede med at spille guitar. Hvorfor skiftede du til trommer?

- Det ved jeg ikke. Jeg har altid elsket musik. Startede med en akustisk guitar, men tabte interessen. Mine forældre ville ikke købe en elektrisk guitar til mig og jeg ville bare lave noget larm og noget metal. Så hvis jeg havde haft en forstærker og en elektrisk guitar er det ikke til at sige hvordan det ville have endt, for så kan det være, at jeg havde beholdt interessen. Men det havde jeg ikke, så der gik et par år uden musik. Tilfældigvis var min onkel og fætter begge trommeslagere, så da jeg blev lidt ældre kunne jeg lære direkte fra dem. Jeg blev virkelig bidt af det og begyndte at gå til koncerter og studerede trommeslagerne.

Du nævnte i starten af interviewet, at I gør en masse arbejde før I går i studiet. Er Cannibal Corpse et fuldtidsarbejde eller er I nødt til at arbejde ved siden af?

- Heldigvis er det et fuldtidsarbejde. Vi har været så heldige, at vi kan gøre det til en karriere på fuld tid. Vi sælger nogle plader og noget merchandise til koncerterne og det gør, at vi kan arbejde på vores fag og har fuld tid til at gøre os bedre. Det ville være sværere hvis vi skulle arbejde ved siden af. Så det hjælper os meget, at vi kan fokusere os 100 % på vores karriere.

Hvad er langtidsudsigterne så for Cannibal Corpse?


- Bare mere af det samme. Nu hvor pladen er ude skal vi turnere langt ind i 2013. Og så må vi se hvad der sker. Vi tager det bare fra dag til dag. Vi bliver jo ikke yngre. Vi har det alle godt lige nu, men man ved jo aldrig hvad der sker helbredsmæssigt. Men indtil videre er det gået godt, så bare mere af det samme med turne og sangskrivning.

Og således rundede vi interviewet af. Paul forsikrer os om, at 'Torture' bestemt ikke er den sidste plade vi får at høre fra veteranerne.  Og lur mig om ikke også vi får dem at se på disse kanter igen inden for en overskuelig periode? Jeg tror det. For de interesserede interviewede Devilution bassist Alex Webster forud for en koncert med Cannibal Corpse på The Rock tilbage i 2006. Det interview kan du finde her.