4
5

Gravrøverrockerne fra Hexenbrett havde masser af kirkegårdsstemning og fængende drive, da de spillede op til heksedans lørdag aften på Metal Magic.

08-07-2023
Jacobh Hansen
4

Østrigske Hexenbrett har været et af mine nyere favoritbands siden debuten 'Erste Beswchwörung' fra 2018. Bandet spiller et ret aparte mix af klassisk metal og tidlig black metal med en punket vibe og masser af inspiration fra soundtracks til gyser- og giallofilm. Det er stygt og råt og meget, meget catchy og rammer en blanding, der er original i den forstand, at de lyder som sig selv, selvom inspirationskilderne virker ret tydelige. Det er også ret festligt med sit rockede drive. Det er med andre ord et rigtigt Metal Magic-band, men de har faktisk spillet i Danmark før, til Skrækfest i Odense.

I Odense var vores anmelder begejstret, og det er jeg også. Østrigerne går – som det åbenbart er de rigeur i disse tider – på scenen iført forskellige gialloinspirerede masker. Det kan virke gimmickagtigt, især i disse år, hvor hvert andet band er maskeret, men sammen med de blodige mannequindukker på scenen bidrager det til bandets særlige stemning af gravrøverier i tæt tåge.

Bandet går efter struben fra første nummer, ’Sadist’, og det fortsætter de så med koncerten igennem. Det er et lille handicap for deres sceneoptræden, at trommeslageren også er vokalist, for det lægger visse begrænsninger på publikumskontakten, at der ikke er en decideret frontmand. Men med hele bandet formummet bag masker er det måske heller ikke publikumskontakt, Hexenbrett går efter. Det hæmmer dog nok mulighederne for at få alle dem, der ikke kender bandet i forvejen, til at gå helt bananas, især sidst på aftenen efter tre dages festival.

Men musikkens kvaliteter kan nu alligevel noget i den retning: Østrigerne rocker igennem i deres vel cirka tre kvarter lange spilletid, og da de slutter med heksehymnen ’Sie Fliegen’, har man fået lige tilpas: Man er på én gang mæt og ønsker sig stadig mere.