_JD23647
_JD24317
_JD11273

Artillery kan ganske vist ses ofte på de danske scener. Thrash-veteranerne giver et lige godt show hver gang - også uden at det virker som om de bare har endnu en dag på kontoret.

25-08-2023
4

Næstved Metalfestivals booking af Artillery var hverken overraskende eller opfindsom. Men hvis man vil have en fest, så er det en rigtig god booking, for er der noget Artillery kan, så er det at lave en fest.
Flankeret af Michael Stützer og Kræn Meier gav forsanger Søren Adamsen den alt hvad den kunne trække med oppustelig badedyrsguitar og store armbevægelser. Han er tilbage i bandet efter et årti, hvor han skulle noget andet, men han sang og optrådte som om han aldrig har lavet andet. Adamsen mestrede den svære kunst at fjolle på scenen uden at tage pis på sig selv eller bandet, og publikum var med ham hele vejen.

Bandet med over 40 år på bagen har en live-tække man kun kan få, hvis man spiller verden tynd på den måde de gør det og har gjort det i årevis. Sangere og andet godtfolk kan komme og gå, men det ændrer ikke ved, at den læst Artillery er skåret over stadig holder, her fire årtier efter bandet blev dannet. Hårdt uden at være frastødende, melodisk uden at blive poppet og gennemgående glad musik trods de bistre miner hos guitaristerne. De sælger ganske enkelt billetter, og det er er der god grund til.

Artillery spiller godt. Man fristes næsten til at sige: de spiller altid godt. De spiller tight, og de hygger sig på den scene. Det kan publikum mærke.
Den cooleste af alle, Michael Stützer, stod som en stenstøtte ude i siden og tiltrak sig masser af opmærksomhed, selvom han hverken var badet i lys eller havde foden på monitoren. Det er den slags man ikke kan købe sig til og selv i interaktionen med Meier og Adamsen var han overlegent cool. Det er helt tydeligt hvem der dirigerer koret - og det behøver man ikke have vind i håret for at vise. Også Kræn Meier gjorde en fæl figur med sit bistre udtryk, mens han og Stützer holdt thrash-bæstet i rytmesektionen i kort snor med overlegen elegance.

Selvom jeg normalt foretrækker min livemusik en smule mere avanceret end hvad Artillery leverer, så gik der hurtigt en time i, hvad der føltes som rigtig godt selskab. Bundniveauet er tårnhøjt og et eksempel til efterligning - noget mange yngre thrash-bands heldigvis har forstået.
Artillery var måske ikke den mest nyskabende booking, men de er et sikkert kort hver eneste gang der skal laves en fest – og det gjorde de også denne aften i Næstved, hvor de gav os følelsen af, at NU var vi på festival!