15. 500 Dead People
16. Bleed to Death
17. Ruled by Domination
18. Sickness Within
Jacob Dinesen (arkiv)
4

Hatesphere har med vanlig omhu valgt deres tourpartnere og sammensat en musikalsk pakke, der burde kunne få mundvandet til at pible hos enhver med en forkærlighed for dansk dødsmetal. Oveni bandets eget vanligt høje bundniveau er både Livløs og Xenoblight to af de mere interessante nyere danske navne; ikke mindst i live-regi, hvor begge bands ligger i den absolutte top herhjemme. Efter en udsolgt turnestart sidste uge i København var turen i aften nået til Aarhus, hvor det intime Radar også kunne melde fuldt hus et par timer inden koncertstart.

Dødsrakettens første trin var Xenoblight; et band i en rivende udvikling, der bare bliver ved at imponere, hver gang de træder på scenen. Med den balstyriske forsanger Marika Hyldmar som indpisker leverer bandet deres black-thrashede dødsmetal hårdt og medrivende. Der bliver ikke brugt meget tid på sniksnak og instrumentstemning. I stedet er Xenoblight et velspillende, tordnende godstog af død og ødelæggelse, der uden fine fornemmelser leverer en glimrende live-oplevelse hver gang.

Det er tredje gang på ti måneder, at jeg oplever orkestret, og det er tydeligt, at bandet er inde i en udvikling, hvor de konstant lægger flere elementer og mere intensitet på deres liveoptræden. Den diminutive sceneplads på Radar hjalp også til, at bandet nærmest stod ansigt til ansigt med de forreste tilhørere, der fik sat festen og moshpitten i gang under aftenens tredje udgydelse, den hurtige og drønende ’Shapeshifter’. En moshpit, der fortsatte ind i den noget tungere ’Virus’ og den nye ’Oblivion’, og i øvrigt ikke rigtig stod stille, før Hatespheres sidste toner rungede ud.

Xenoblight er måske, om nogen, bandet, der har potentialet til at gå i fodsporene på Aphyxion, Baest og Møl og blive mainstream-Danmarks nye metaldarlings. Om det overhovedet er en ambition hos silkeborgenserne, er en anden sag, men forudsætningerne er absolut til stede.

Om end Hatesphere-frontmand Esben Elnegaard Kjær Hansen senere bedyrede at bandet, trods onde tungers påstand om det modsatte, altså ER fra Aarhus, var det tydeligt, at det var Livløs, der havde taget fanklubben med og nød bedst af hjemmebanefordelen denne aften. Der var godt pakket foran scenen, og velkendte Livløs-schlagere som ’Sheets’ og ’Noctum’ fik for alvor sat gang i festlighederne og brydekampene blandt det medlevende publikum.

Siden jeg sidst så bandet i sensommeren, har Livløs måttet skifte forsanger, hvor Niklas Lykke nu passer mikrofonen. Desuden er bassist Søren Frambo på barselsorlov fra slås-og-bolle-ensemblet og var denne aften afløst af Chronicles ditto Jacob Wammen. De nye ansigter, såvel blivende som vikarierende, gjorde dog ikke noget skidt for Livløs’ show. Lykkes vokalstil er meget lig den nu tidligere frontmand Simon Olsens, og det tørre og raspende growl overbevist fint i titelnummeret fra bandets debut, ’Into Beyond’, inden singlen ’Blood & Despair’ var både musikalsk og underholdningsmæssigt klimaks på Livløs’ godt og vel tre kvarter på scenen.

Efter et par særdeles medrivende opvarmninger var det nu Hatespheres tur til at brillere. Denne Danmarksturné er i anledning af bandets 10. og seneste studiealbum, ’Reduced to Flesh’, der også var rigt repræsenteret i aftenens sæt med seks af pladens ti numre. Desværre var det ikke flertallet af aftenens publikum, der havde fået lyttet op på den ellers glimrende plade, og derfor tog det lige et par numre, før salen blødte op. Det blev den knap 15 år gamle ’Murderous Intent’, der for alvor fik gang i publikum, inden nyklassikeren, den blytunge ’Resurrect with a Vengeance’, fik de entusiastiske tilhørere til at afvikle to wall of deaths på få minutter. Humøret var højt, det var fredag i Aarhus, og der var øl og døø’ i rigelige mængder.

Havde bandet håbet på en lidt mere medlevende reaktion på de nye numre, lod de sig dog ikke mærke med det. Hatesphere er jo, som de selv proklamerede det, ”de gamle røvhuller”, og bandet har så omfattende et bagkatalog, at de med lethed lige kan hive en klassiker fra kassen, hvis folk ikke engagerer sig fuldt ud. Nyere evergreens som ’Murderlust’ og den thrashede fræser ’Lines Crossed Lives Lost’ vækkede masser af genkendelsesglæde i lokalet, og når man så også smider klassiske ’Drinking with the King of the Dead’ ind midt i mikset, er der måske ikke noget at sige til, at dele af publikum havde brug for bare lige at stå lidt stille under en sang eller to.

For det kan godt være, Hatesphere er nogle gamle røvhuller. Men de er til gengæld også et gedigent, sammenspillet orkester af hærdede metalmusikere, der ved, hvordan musikken skal leveres til fulde og til stadighed formår at udgive relevant materiale. Og de har et CV af plader, der hver for sig har sine to-tre højdepunkter, som fortjener at blive trukket frem i lyset igen og igen. I aften blev ’Ballet of the Brute’s 15-årsjubilæum fejret med et par numre derfra, inden ’500 Dead People’ igen hev intensiteten på scenen og på gulvet foran helt i vejret.

Bandet glimrede med evnen til at levere en koncert i et varieret tempo, hvor man på intet tidspunkt nåede at kede sig. Aftenen blev lukket af med den indædte og nytænkende ’Ruled by Domination’, inden ’Sickness Within’ forventeligt lukkede koncerten af helt oppe under loftsbjælkerne. De gamle røvhuller spillede med musklerne og viste de unge, hvordan man stadig kan begå sig på højeste niveau med 20 år på bagen.