Jailbreak_23_jpg_2500-10
Jailbreak_23_jpg_2500-11

Man kan kun forbløffes gang på gang over, hvilken stemme Glenn Hughes fortsat besidder. Han er i den grad fortsat ”The Voice of Rock”.

11-08-2023
Michael "The Caddy" Søndergaard
5

Glenn Hughes fylder i denne måned 72 år. Han har de seneste 20 år haft travlt med at genoplive sin karriere, som især i 80’erne var præget af et voldsomt misbrug. Til årets Jailbreak Festival var han fløjet til Danmark for en kort bemærkning for sammen med sit band at spille en række Deep Puple-sange med fokus på de tre album, hvor han var bassist og til dels delte vokalen med David Coverdale i Deep Purple i ’70’erne.

Og hold da kæft, hvor kan han fortsat synge. David Coverdale må være grøn af misundelse, hvis han hører (det gør han nok), hvordan Hughes kan synge sangen ’Mistreated’. Måske sidder han i raseri og stikker nåle i Glenn Hughes-voodoodukker i de sene nattetimer. For at det ikke skulle være nok, fik publikum også en version af ’Highway Star’, hvor Hughes viste kvaliteter, som Ian Gillan ikke har haft i 40 år. Sangen er fra Ian Gillans første periode i Deep Purple, og bandet har den fortsat med, når det spiller live.

Hvilken vokal den mand har i så høj en alder! Hans skrig fik fængselsmurene til at ryste. Det var heldigt, at der ikke blev solgt øl i flasker, for ellers kunne man forestille sig, at glasset ville sprænges.

Hughes på bas og vokal flankeret af sit band med Søren Andersen på guitar spillede, bortset fra 'Highway Star', alene sange fra de albums, hvor Hughes var medlem af Deep Purple med særlig fokus på albummet ’Burn’. Det var en fryd at høre de store sange, som Deep Purple ikke længere spiller. Som i de gode gamle dage fik publikum samtidig udvidede versioner, hvor det ikke kun var en nøje afspilning af studieversionerne, men med improvisioner og indlagte soli. Det var som en rejse tilbage til gamle dage, hvor bands som Deep Puple og Led Zeppelin m.fl. kunne få sange på fem minutter til at vare 25 minutter live. Men det betød så også desværre, at der var en række sange, som ikke blev spillet. Men det var det værd.

Skal der luftes en kritik (og det behøves egentlig ikke), så var lyden ikke helt optimal under koncerten med Glenn Hughes. Men det kan ikke ændre ved, at koncerten var ganske enkelt formidabel. En ren magtdemonstration.