10. Reduced to Ashes

11. The Secrecies of Horror
12. Twisted Truth
13. Horror Detox
14. Land of Tears
4

Pestilence er dødsmetal fra Holland. Bandet blev dannet i 1986 og var således med helt fremme i bussen, da genren blev skabt. De udgav nogle ret store plader i slutningen af firserne og starten af halvfemserne, men i 1994 gik bandet i opløsning. Men i 2008 tog Patrick Mameli sit gamle band op af skuffen, støvede det af og gendannede Pestilence. Mameli er forsanger og guitarist, men sang ikke på deres første to plader. Og det er netop deres anden plade, ’Consuming Impulse’, der er omdrejningspunktet for denne turné. Den blev udgivet i 1989 og fylder dermed 30 år i år.

Så da Pestilence gik på scenen lørdag aften, startede de med at spille hele pladen fra start til slut. Pestilence er rent koncertmæssigt en flygtig størrelse. Navnlig fordi de ikke eksisterede i mange år, men også fordi det ikke er hver dag, de gæster Danmark. Senest var i 2010, hvor de spillede på Aalborg Metal Festival. Så da Saturnus spillede fredag aften i Viborg, indrømmede forsanger Thomas A.G. Jensen da også, at han gerne ville have været i Viborg lørdag for netop at se Pestilence. Bandets tekniske og nærmest jazzede variant af dødsmetal er nemlig noget, der har været med til at gøre dem ret populære hos især musikere, der kan høre det, der gør Pestilence til noget særligt.

Publikum i Viborg kunne også. Der starter spontant en moshpit, da første sang går i gang på Paletten, og Mameli dedikerer koncerten til førnævnte plade. Efter nogle numre går der en kæmpe circle pit i gang til ’Chronic Infection’, og på ’Out of the Body’ kan man tydeligt høre bassen buldre. Folk har en fest, og bandet kan tydeligvis lide det. Mameli smiler stort over den dedikation, der er fra publikum, og enkelte i salen kan endda være behjælpelige med at få annonceret næste nummer.

Det er heller ikke så svært ved de første ti sange, da Pestilence spiller ’Consuming Impulse’ kronologisk. Derefter er der dog heldigvis tid til en lille håndfuld andre sange, og de starter med ’The Secrecies of Horror’, der er åbningsnummeret fra ’Testimony of the Ancients’ fra 1991, som er den første, hvor Patrick Mameli også selv er forsanger på.

De sidste tre numre er også mestendels fra den plade, lige med undtagelse af ’Horror Detox’, der er fra ’Resurrection Macabra’ fra 2009. Deres første studieplade efter gendannelsen.

Der er ingen tvivl om, at denne koncert bedst nydes, hvis man kender Pestilence og har hørt dem tilbage i starten af halvfemserne. Ellers var det nemt at føle sig lidt udenfor, da materialet og fremførelsen var meget indforstået. Heldigvis var der rigtig mange på Viborg Metal Festival, der synes at have forstået præmissen, så Pestilence blev fejret med masser af forskellige typer mosh- og circle pits. En udmærket fejring af deres 30 år gamle plade.